• Anonym (Risker)

Köpa in sig i hus

Hej! 
    Jat har varit tillsammans med en man sedan några år tillbaka. Vi har båda barn på varsitt håll men inga gemensamma. 

nu vill vi flytta ihop och han har erbjudit mig att köpa in sig i hans hus ganska förmånligt. Jag skulle få köpa in mig till 50% på ett dyrt hus som han ägt länge. han har väldigt lite lån pga gick in med en stor summa och det var länge sedan han köpte det. För att kunna köpa in mig till hälften så måste jag låna 4 miljoner kr. Utöver det går jag in med 2 miljoner kontant som blir över när jag säljer min bostadsrätt. Dvs totalt går jag in med 6 miljoner. 

Huset är värt mer än det dubbla så det är väl en bra deal så. Men finns Det några risker med att låna så mycket förutom räntan? jag behöver inte amortera pga husets övervärde. Men finns det några andra risker. 

min lön Ska klara kostnaderna men han kommer ha betydligt bättre ekonomi än mig. 

• Svar på tråden Köpa in sig i hus
  • Anonym (F)
    Anonym (2 mille) skrev 2023-04-15 22:29:21 följande:
    Om hon vill känna att hon äger en del av huset förstås och vara med och bestämma saker om det.

Han skulle ju bara betala tillbaka de 2 mille plus lite extra för höjt värde pga renoveringen OM de går isär men det är väl inget de planerar för.
    Ja men jättestor bestämmanderätt ts skulle ha med en handfull procent.... Inte ens en sjättedel skulle hon äga som mest.
  • Anonym (2 mille)
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 22:31:36 följande:
    Ja men jättestor bestämmanderätt ts skulle ha med en handfull procent.... Inte ens en sjättedel skulle hon äga som mest.
    Alltså bestämmanderätten sitter ju inte i ägandet per se, utan vad hon och mannen kommer överens om.

Vad säger att han kommer bestämma mer än henne oavsett ägarskap?

Mitt tips var till ts, att slippa sitta och betala flera tusen i bara ränta till banken varje månad. De pengarna kan hon och han göra roligare saker för. Enligt ts har han knappt lån så bor billigt i huset som det är.

Om du tycker mitt tips är dåligt är det helt ok. Alla har inte samma åsikter och det är väl bra. Då får ts lite olika förslag och hon och mannen kan göra vad de anser bäst för dem. 
  • Anonym (Kimmen)

Att köpa hälften av honom genom att ta ett lån känns så där i mina ögon. Jag köper själv in mig i min sambos hus, med 1 procentenhet per år. Det känns bättre på många sätt, ffa ekonomiskt, både nu och för framtiden. 

• Anonym (Besserwisser)

Ta hjälp av en jurist för att skriva ett samboavtal om hur husägandet ska se ut!
    Den största risken med att bli sambo genom att köpa in sig i partnerns tidigare hus är att den halva man köper blir samboegendom enligt sambolagen. Det innebär att man ska dela på den vid en separation, dvs den som ägde huset sedan tidigare ska ha 75%, och den som trodde sig köpa halva huset bara har rätt till 25%.
    Naturligtvis har man rätt att dela 50/50 vid en separation, men om man är ovänner och den som ägde huset från början har koll på det juridiska så är det egentligen 75/25 som gäller om det inte finns ett samboavtal.

Det finns domstolsbeslut på detta, så det är inget jag hittar på.

• Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2023-04-15 21:25:45 följande:

Du kommer aldrig att äga del av huset om du inte amorterar. Ditt lån kommer aldrig bli mindre om du inte amorterar. Hur kan man ens fundera på att ta lån som man inte amorterar på, vansinnigt.

Det funderade jag också på. 

Vi har lån i den storleken och vi behöver inte heller amortera men vi gör det frivilligt, just för att lånet då ju sjunker. 
  • Anonym (Tänk barnen först)

Kommer era barn få olika dyra hobbies och presenter mm ? Kommer din sämre ekonomi påverka dina barn negativt?
     Vill dina barn sänka sin standard för att få flytta ihop med honom?

Par med särkullsbarn håller mycket sällan ihop en längre tid enligt statistik. Så det kan vara klokt att plandra för hur du gör vid ev separation.

• Anonym (2 mille)

Tänkte på en sak till.

Hur mycket lån har mannen på huset idag?

Om vi låtsas att han har lån på 2 miljoner idag och ts har 2 miljoner + lån på 4 miljoner.

Då kommer alltså mannen lösa sitt lån på 2 miljoner, och få 4 miljoner in på sitt konto från ts lån.

Mannen sitter sedan med minst 4 miljoner på kontot plus sin inkomst, medan ts sitter med 0 kr på kontot plus sin inkomst och får betala massa ränta till banken medan mannens huskostnad enbart är hälften av driftskostnaden? Och ts utgifter blir räntan och ev amortering och hälften av driftskostnaderna?

Om det ska renoveras kan mannen plocka av sina 4 miljoner men ts får ta av sin inkomst eller av det hon lyckas spara ihop?

Det känns som bäddat för ekonomisk ojämställdhet. Om de delar på sig måste ju mannen köpa ut ts igen men om de inte gör det kommer hon ha höga utgifter varje månad och han låga utgifter. 

• Anonym (Steff)

Jag tycker det låter rimligt att du köper in dig. Om man bor i ett område med höga bostadspriser så måste man tänka på att hänga med i marknaden. Du vill inte hamna i en sits där du inte har råd att köpa ett nytt boende om ni separerar. 

Du bör åtminstone köpa in dig till en så pass stor del att den är värd lika mycket som din nuvarande lägenhet. 

• Anonym (Va)

Det lustiga med denna tråd är att det för ett tag sen var en tråd där kvinnan ägde hela huset själv med inte så stora lån.

Då var det ekonomiskt GALET att låta mannen köpa in sig enligt FL;  hon skulle i princip riskera sitt hus, sin framtid, alla pengar och all sin trygghet.

Nu äger mannen huset med låga lån. Och enligt samma forum är det då ekonomiskt GALET att som kvinna köpa in sig.

Det går inte ihop.

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    Anonym (Va) skrev 2023-04-16 09:27:19 följande:

Det lustiga med denna tråd är att det för ett tag sen var en tråd där kvinnan ägde hela huset själv med inte så stora lån.

Då var det ekonomiskt GALET att låta mannen köpa in sig enligt FL;  hon skulle i princip riskera sitt hus, sin framtid, alla pengar och all sin trygghet.

Nu äger mannen huset med låga lån. Och enligt samma forum är det då ekonomiskt GALET att som kvinna köpa in sig.

Det går inte ihop.

Sarkastiskt inlägg, men det sätter absolut fingret på att män och kvinnor inte beaktas lika i samhället.

"Män är förövare och kvinnor är offer"-mentaliteten sitter så otroligt djupt rotad i vårt DNA att det är löjligt.
Svar på tråden Köpa in sig i hus