• Anonym (Risker)

Köpa in sig i hus

Hej! 
    Jat har varit tillsammans med en man sedan några år tillbaka. Vi har båda barn på varsitt håll men inga gemensamma. 

nu vill vi flytta ihop och han har erbjudit mig att köpa in sig i hans hus ganska förmånligt. Jag skulle få köpa in mig till 50% på ett dyrt hus som han ägt länge. han har väldigt lite lån pga gick in med en stor summa och det var länge sedan han köpte det. För att kunna köpa in mig till hälften så måste jag låna 4 miljoner kr. Utöver det går jag in med 2 miljoner kontant som blir över när jag säljer min bostadsrätt. Dvs totalt går jag in med 6 miljoner. 

Huset är värt mer än det dubbla så det är väl en bra deal så. Men finns Det några risker med att låna så mycket förutom räntan? jag behöver inte amortera pga husets övervärde. Men finns det några andra risker. 

min lön Ska klara kostnaderna men han kommer ha betydligt bättre ekonomi än mig. 

• Svar på tråden Köpa in sig i hus
  • Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:26:20 följande:

Ja det ser ljust Ut med lånet om man ser till husets värde Och min inkomst. Men har inte sökt skarpt lånelöfte än. Vill vänta med det tills vi Är säkra på Att vi vill det. 

tycker Det låter krångligt att betala till honom för omkostnader. Blir ju inte vårt hem på samma sätt då. Har nog hellre lite sämre ekonomi än honom än att känna mig inneboende i hans hem. 

Ett annat alternativ är att sälja hans hus och köpa ett gemensamt som är Lite billigare men han vill gärna bo kvar Vilket jag förstår. Det är också därför han är snäll och låter mig köpa mig in billigare än faktiska värdet. Men funderar på om jag skulle kunna äga typ 30% och låna mindre 

hur funkar det rent praktiskt med lånen? vi Kommer ju ha olika stora lån. Men antar det behöver vara samma bank? 

Försöker verkligen inte spräcka din bubbla men du kommer alltid vara inneboende i hans hus även om du köper in dig. Ska man flytta ihop rekommenderar jag att man skaffar ny bostad tillsammans.

Ni måste inte ha lån hos samma bank, ni har ju två egna lån då. Prata med din bankman också, du behöver inte ansöka om lånelöfte men det kan vara bra att prata siffror ändå. Såvitt jag vet tittar man inte på husets värde alls utan bara din inkomst, dvs kommer du att ha råd med det samtidigt som du kan leva drägligt, och det är banken som avgör om de anser att du har råd. Fyra miljoner är mycket pengar, räntorna ligger högt just nu och jag undrar vad du har för inkomst om du tror att du ska få det lånet ensam.

Ang. att dela på kostnaderna är det inte alls krångligt. Man tittar på vilka räkningar som kommit in och delar dem sinsemellan, eller om du swishar över en summa, kanske en fast årssumma utslaget per månad då, eller om du står för alla matkostnader, eller någon annan lösning. På ett eller annat sätt måste du ju vara med och betala övriga utgifter oavsett om du köper in dig i huset eller inte så "krångligt" blir det väl oavsett, bara en kostnad som antingen går till honom eller till en bank.
  • Anonym (Karin)

JAg väljer bort all ekonomi och säger så här.

Att flytta in i någons hem gör att du aldrig riktigt kommer att känna dig som hemma.
    Bara det.

Jag har gjort det. Det kändes som att jag var inneboende ändå.

• Anonym (F)
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:28:02 följande:
    Jag går ju in med 2 miljoner kontant och min del av huset skulle vara värd m än 6 miljoner.men amorteringen räknas väl på husets fulla värde och lån? 
    Amorteringen bygger på storleken på lånet du eventuellt skulle ta. Banken bryr sig inte om husets värde i det läget. Det de bryr sig om är summan du lånar, återbetalningstid, ränta samt att ni kommer överens om hur mycket du ska amortera per månad utifrån allt detta.
  • EpicF

Om du tar ett lån på fyra miljoner för att köpa in dig i ett hus aå måste du självklart amortera och betala räntor på lånet. Amortering har inget med husets värde att göra. Det är nedbetaling på ett lån di tar och ett sparande till dig själv. 

• EpicF

Om du tar ett lån på fyra miljoner för att köpa in dig i ett hus aå måste du självklart amortera och betala räntor på lånet. Amortering har inget med husets värde att göra. Det är nedbetaling på ett lån di tar och ett sparande till dig själv. 

• Anonym (Va)
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 21:34:47 följande:
    Försöker verkligen inte spräcka din bubbla men du kommer alltid vara inneboende i hans hus även om du köper in dig. Ska man flytta ihop rekommenderar jag att man skaffar ny bostad tillsammans.

Ni måste inte ha lån hos samma bank, ni har ju två egna lån då. Prata med din bankman också, du behöver inte ansöka om lånelöfte men det kan vara bra att prata siffror ändå. Såvitt jag vet tittar man inte på husets värde alls utan bara din inkomst, dvs kommer du att ha råd med det samtidigt som du kan leva drägligt, och det är banken som avgör om de anser att du har råd. Fyra miljoner är mycket pengar, räntorna ligger högt just nu och jag undrar vad du har för inkomst om du tror att du ska få det lånet ensam.

Ang. att dela på kostnaderna är det inte alls krångligt. Man tittar på vilka räkningar som kommit in och delar dem sinsemellan, eller om du swishar över en summa, kanske en fast årssumma utslaget per månad då, eller om du står för alla matkostnader, eller någon annan lösning. På ett eller annat sätt måste du ju vara med och betala övriga utgifter oavsett om du köper in dig i huset eller inte så "krångligt" blir det väl oavsett, bara en kostnad som antingen går till honom eller till en bank.
    Det första är ju verkligen inte sant.

Jag ägde ett hus ensam som min man köpte till 50% av mig när vi bott ihop ett tag. Vi ser oss i högsta grad som gemensamma ägare här, ingen av oss känner oss som en inneboende.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Karin) skrev 2023-04-15 21:36:26 följande:

JAg väljer bort all ekonomi och säger så här.

Att flytta in i någons hem gör att du aldrig riktigt kommer att känna dig som hemma.
    Bara det.

Jag har gjort det. Det kändes som att jag var inneboende ändå.

Det är din bild. 

Min man flyttade in i mitt hus och köpte hälften. Ingen av oss känner oss som inneboende här. Men vi renoverar ihop och bestämmer lika mkt om allt hemma.
  • Anonym (2 mille)

Varför dra på dig så stora kostnader för ett lån på 4 mille??

Bättre att du köper en mindre % sv huset för dina 2 miljoner kontant.

Sedan delar ni på löpande utgifter och ev att du betalar en liten hyra.

Det gör ju att du får mer pengar över i vardagen som du kan spara och ha till nöjen till er.

Behöver ni renovera betalar ni utifrån procent som ni äger. Skulle ni dela på er får han betala tillbaka dina 2 miljoner.

Känns superdumt att ta ett stort lån i ett läge där det inte behövs. Han tjänar ju också på att du inte måste stå och betala in en massa ränta till banken varje månad. De pengarna kan ni göra roligare saker för!

• Anonym (F)
    Anonym (2 mille) skrev 2023-04-15 22:20:19 följande:

Varför dra på dig så stora kostnader för ett lån på 4 mille??

Bättre att du köper en mindre % sv huset för dina 2 miljoner kontant.

Sedan delar ni på löpande utgifter och ev att du betalar en liten hyra.

Det gör ju att du får mer pengar över i vardagen som du kan spara och ha till nöjen till er.

Behöver ni renovera betalar ni utifrån procent som ni äger. Skulle ni dela på er får han betala tillbaka dina 2 miljoner.

Känns superdumt att ta ett stort lån i ett läge där det inte behövs. Han tjänar ju också på att du inte måste stå och betala in en massa ränta till banken varje månad. De pengarna kan ni göra roligare saker för!

Om han ändå ska köpa ut ts med två miljoner tillbaka senare, varför då köpa in sig öht? Då kan väl ts bara betala "en liten hyra" oavsett.
  • Anonym (2 mille)
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 22:25:48 följande:
    Om han ändå ska köpa ut ts med två miljoner tillbaka senare, varför då köpa in sig öht? Då kan väl ts bara betala "en liten hyra" oavsett.
    Om hon vill känna att hon äger en del av huset förstås och vara med och bestämma saker om det.

Han skulle ju bara betala tillbaka de 2 mille plus lite extra för höjt värde pga renoveringen OM de går isär men det är väl inget de planerar för.
Svar på tråden Köpa in sig i hus