• Anonym (Risker)

Köpa in sig i hus

Hej! 
    Jat har varit tillsammans med en man sedan några år tillbaka. Vi har båda barn på varsitt håll men inga gemensamma. 

nu vill vi flytta ihop och han har erbjudit mig att köpa in sig i hans hus ganska förmånligt. Jag skulle få köpa in mig till 50% på ett dyrt hus som han ägt länge. han har väldigt lite lån pga gick in med en stor summa och det var länge sedan han köpte det. För att kunna köpa in mig till hälften så måste jag låna 4 miljoner kr. Utöver det går jag in med 2 miljoner kontant som blir över när jag säljer min bostadsrätt. Dvs totalt går jag in med 6 miljoner. 

Huset är värt mer än det dubbla så det är väl en bra deal så. Men finns Det några risker med att låna så mycket förutom räntan? jag behöver inte amortera pga husets övervärde. Men finns det några andra risker. 

min lön Ska klara kostnaderna men han kommer ha betydligt bättre ekonomi än mig. 

• Svar på tråden Köpa in sig i hus
  • Anonym (F)
    Anonym (2 mille) skrev 2023-04-15 23:50:58 följande:
    Alltså bestämmanderätten sitter ju inte i ägandet per se, utan vad hon och mannen kommer överens om.

Vad säger att han kommer bestämma mer än henne oavsett ägarskap?

Mitt tips var till ts, att slippa sitta och betala flera tusen i bara ränta till banken varje månad. De pengarna kan hon och han göra roligare saker för. Enligt ts har han knappt lån så bor billigt i huset som det är.

Om du tycker mitt tips är dåligt är det helt ok. Alla har inte samma åsikter och det är väl bra. Då får ts lite olika förslag och hon och mannen kan göra vad de anser bäst för dem. 
    Om man vänder på det så här: om han är ok med att ts bestämmer lika mycket som honom om de bor ihop så behöver hon inte köpa in sig med en enda krona. Antingen har de lika stor bestämmanderätt oavsett procent, eller så har de inte det. I första läget behöver ts inte köpa in sig, i det andra borde hon äga 50 procent för att slippa diskussioner.

Jag lägger ingen värdering i ditt förslag, jag pratar om en helt annan aspekt.
  • Anonym (F)
    Anonym (Va) skrev 2023-04-16 09:27:19 följande:

Det lustiga med denna tråd är att det för ett tag sen var en tråd där kvinnan ägde hela huset själv med inte så stora lån.

Då var det ekonomiskt GALET att låta mannen köpa in sig enligt FL;  hon skulle i princip riskera sitt hus, sin framtid, alla pengar och all sin trygghet.

Nu äger mannen huset med låga lån. Och enligt samma forum är det då ekonomiskt GALET att som kvinna köpa in sig.

Det går inte ihop.

Det gäller två olika situationer, har inte med kön att göra. Oavsett kön så är det "galet" att köpa in sig i en existerande bostad utan det bästa är att köpa något gemensamt så båda har samma ekonomiska ingång och samma rättigheter om man går isär. Att låta någon köpa in sig innebär per definition att man inte längre har rätt till sitt eget boende på samma sätt, om något skulle hända.
  • Robert 558
    Anonym (Risker) skrev 2023-04-15 21:02:18 följande:
    Mina boendekostnader blir ungefär samma som för den bostaden jag har idag. Kanske lite mindre till och med pga ingen amortering och han har erbjudit sig att betala omkostnader så som el, sophämtning osv. Och hur delar man upp kostnaderna om han fortsätter äga huset själv? Dessutom vill vi båda att jag ska känna att det är lika mycket mitt som hans. 
    Då är det bara att köra. Du får en fin hävstång på din investering den dag ni väl gör exit. Skit i det där att det är ett "måste" att amortera, för det är det inte, inflationen äter upp de pengarna, och är man bara det minsta ekonomiskt om-sig-och-kring-sig, så är det närmast hur enkelt som helst att få bättre avkastning på pengarna man lägger på amortering. Superbra deal, grattis!
  • EpicF
    Robert 558 skrev 2023-04-16 11:35:30 följande:
    Då är det bara att köra. Du får en fin hävstång på din investering den dag ni väl gör exit. Skit i det där att det är ett "måste" att amortera, för det är det inte, inflationen äter upp de pengarna, och är man bara det minsta ekonomiskt om-sig-och-kring-sig, så är det närmast hur enkelt som helst att få bättre avkastning på pengarna man lägger på amortering. Superbra deal, grattis!
    Så länge hon inte amortera på det bostadslånet hon måste ta så är det ingen investering. Dem dagen de säljer eller ev gör isär kommer ts sitta med en lån på 4 miljoner till ett hus hon inte längre har eller har rätt till. 
  • Anonym (Fågel)

Skulle aldrig göra de. Hyr ut ditt hus istället och betala en hyreskostnad. Då har du mycket mer pengar över och en hus att flytta in till om det inte håller mellan er. Upplägget du kommer med gynnar bara honom på många sätt medan du sitter och betalar ränta till en bank. Låter ju helt vansinnigt och att hans en stycket de låter som bra. Älskar han dig inte?

• Jemp
    Anonym (F) skrev 2023-04-15 21:37:39 följande:
    Amorteringen bygger på storleken på lånet du eventuellt skulle ta. Banken bryr sig inte om husets värde i det läget. Det de bryr sig om är summan du lånar, återbetalningstid, ränta samt att ni kommer överens om hur mycket du ska amortera per månad utifrån allt detta.
    Fast nivå på amorteringskravet beror ju på hur stor del av huset som är belånat? 
  • Anonym (Va)
    Anonym (F) skrev 2023-04-16 11:00:28 följande:
    Det gäller två olika situationer, har inte med kön att göra. Oavsett kön så är det "galet" att köpa in sig i en existerande bostad utan det bästa är att köpa något gemensamt så båda har samma ekonomiska ingång och samma rättigheter om man går isär. Att låta någon köpa in sig innebär per definition att man inte längre har rätt till sitt eget boende på samma sätt, om något skulle hända.
    Det gäller samma läge och har absolut med kön att göra.

Jag håller på inget vis med dig om att det är galet att köpa in sig i befintlig bostad, så länge som det görs med juridisk hjälp så bådas rättigheter blir desamma.

Det kanju faktiskt vara så att huset man har är bättre än andra hus på marknaden över en överskådlig framtid.
  • Anonym (Va)
    EpicF skrev 2023-04-16 11:38:49 följande:
    Så länge hon inte amortera på det bostadslånet hon måste ta så är det ingen investering. Dem dagen de säljer eller ev gör isär kommer ts sitta med en lån på 4 miljoner till ett hus hon inte längre har eller har rätt till. 
    Hon är ju dock ägare till 50% på huset pch då får de ju värdera och sälja det då.
  • Anonym (Va)
    Anonym (vänster är ett skällsord) skrev 2023-04-16 10:49:19 följande:
    Sarkastiskt inlägg, men det sätter absolut fingret på att män och kvinnor inte beaktas lika i samhället.

"Män är förövare och kvinnor är offer"-mentaliteten sitter så otroligt djupt rotad i vårt DNA att det är löjligt.
    Verkligen så. I båda de här trådarna har svar från de som svarar gått ut på att en dag kommer mannen blåsa henne, så hur ska hon göra då.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Va) skrev 2023-04-15 22:10:46 följande:
    Det är din bild. 

Min man flyttade in i mitt hus och köpte hälften. Ingen av oss känner oss som inneboende här. Men vi renoverar ihop och bestämmer lika mkt om allt hemma.
    En bild som jag delar med många. 
    Men bra, grattis.
Svar på tråden Köpa in sig i hus