• Sol12345

Hjälp!

Jag har flyttat in till min sambo, han äger lägenheten. Han vägrar sälja och flytta pga att han vill att lgh skall vara ett arv till hans barn. 

Jag har också barn, och vill givetvis också kunna ge mina barn ekonomisk trygghet i händelse av min död. 

Men han vägrar flytta, och då har jag föreslagit att jag köper in mig i hans lgh, då det är viktigt för mig att också äga ett boende. 
    Detta vägrar han också. 

Der han signalerar är ju då att han tänker bara på sina barn och att de ska få det bra i händelse av hans död. 

Jag kommer ju aldrig kunna ha ett arv till mina eftersom jag inte äger något boende och kommer inte göra heller i framtiden då jag vill leva med honom. 
    Jag kommer inte heller ha någonstans att bo i händelse av hans död. 

snälla, Ngn som är juridikkunnig, hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Hjälp!
  • Anonym (-)

Där föll du på dig själv igen. Jag har skrivit ett inlägg i samma stil som dig, resten är dig eller.... hur var det nu?

• Sol12345

Tomelilla; vi har inga gemensamma barn. 

Du som håller på å sabba tråden ge dig. Ingen tycker det är kul. Ser du inte det? Finns säkert sandlådor du kan gräva i ute. 

• Anonym (Jur)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 13:41:38 följande:

Tomelilla; vi har inga gemensamma barn. 

Du som håller på å sabba tråden ge dig. Ingen tycker det är kul. Ser du inte det? Finns säkert sandlådor du kan gräva i ute. 

Ignorera de som bråkar

Hur ser du på alternativen eget sparande ellee köpa sommarhus?
  • Anonym (-)

Tja. Jag väntade på vad en juridikkunnig skulle kunna göra för dig när din sambo vägrar. Du styr tråden alldeles själv =)

• Kvittning
    Sol12345 skrev 2023-05-06 13:29:11 följande:

Tack för äntligen lite seriösa svar! Observera att det är en idiot som går in och låtsas vara Trådstartare o skriver inlägg för mig för att försöka vara rolig. finns inga fem barn som sover i vardagsrummet Endast de två första inläggen som är mina. 

tragiska människor som lever på att vara elaka . Hoppas du får ett liv du med. 

Ah, vad drygt. Kan du kanske uppdatera i trådstarten om vilken tillkommande fakta som är din (barn, vilja till andra typer av investeringar mm)?

Kan tillägga i alla fall att jag förstår både dig och din sambo. Om jag separerade så skulle jag se till att skydda mina barn framför en ev. framtida partner. Och såklart förstår jag dig att du vill ju skydda dina barn också vilket du fråntas lite möjligheten att göra om allt är på hans villkor att skydda hans barn. 

Hur mycket pengar skulle vara möjligt för dig att lägga in? Om det inte var du som skrev att du inte ville ha sommarstuga så skulle du ju kunna köpa något litet hus i typ hudiksvall eller något (första kustnära samhället med billiga boenden jag kom att tänka på, gissar att det finns massa fler) att tillbringa somrarna i och kanske kunna hyra ut en del också. 
  • Anonym (-)
    Kvittning skrev 2023-05-06 13:52:35 följande:
    Ah, vad drygt. Kan du kanske uppdatera i trådstarten om vilken tillkommande fakta som är din (barn, vilja till andra typer av investeringar mm)?
    Rätt ska vara rätt. Det är ett inlägg som ett förtydligande på vad TS hade gjort. Självklart är jag inte TS, var hela poängen att hen skulle se orimligheten av sitt eget beteende =) Vilket var just att uppdatera TS istället för att byta nick fram och tillbaka.
  • Sol12345

ingen begär att du ska förstå. Starta en egen tråd om nickname så kan du diskutera där m dig själv i olika alias 

• Anonym (Ö)

Eftersom du borde ha en ganska låg boendekostnad kan du väl spara pengar istället? Köp en äganderätt kanske? Eller stuga som du kan hyra ut. 

• Anonym (H)

Vill han inte att du köper in dig finns inga juridiska tricks att tvinga honom till det. 
    Men du borde bo billigt jämfört med att bo som singel? Spara och investera. Sambor ärver inte varandra så du ärver inte lägenheten men han ärver inte heller ditt sparande.

• Anonym (A)

Hade varit intressant om du svarat på de seriösa inläggen, TS. 

Svar på tråden Hjälp!