• Sol12345

Hjälp!

Jag har flyttat in till min sambo, han äger lägenheten. Han vägrar sälja och flytta pga att han vill att lgh skall vara ett arv till hans barn. 

Jag har också barn, och vill givetvis också kunna ge mina barn ekonomisk trygghet i händelse av min död. 

Men han vägrar flytta, och då har jag föreslagit att jag köper in mig i hans lgh, då det är viktigt för mig att också äga ett boende. 
    Detta vägrar han också. 

Der han signalerar är ju då att han tänker bara på sina barn och att de ska få det bra i händelse av hans död. 

Jag kommer ju aldrig kunna ha ett arv till mina eftersom jag inte äger något boende och kommer inte göra heller i framtiden då jag vill leva med honom. 
    Jag kommer inte heller ha någonstans att bo i händelse av hans död. 

snälla, Ngn som är juridikkunnig, hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Hjälp!
  • Sk007
    FiaLiza94 skrev 2023-05-06 12:07:36 följande:
    Det är tragiskt att själv gå in och kommentera under ett annat nick i sin egen tråd för att vinna poäng. Sluta bortförklara dig för du gräver bara ett allt djupare hål.
    I vilket inlägg menar du att hon försökte vinna poäng?
    Där hon skrev att hon ville att de skulle köpa en gemensam bostad?
    Vad vinner hon för poäng genom att skriva det anonymt?
  • Anonym (Myran)
    Anonym (-) skrev 2023-05-06 12:56:54 följande:

*tillägg till min trådstart:

Han har 5 barn så vi sover även i vardagsrummet. Jätte trist att inte få ha ett eget rum. Vill få honom att ändra sig men han vägrar. Hur blir juridiken om han vägrar? Jag orkar inte köpa en sommarstuga eller ha ett vanligt sparande men det är jätteviktigt att mina barn får ett lägenhet.

Rent juridisk kommer ingenting hända. Ingen kan tvinga honom att köpa en bostad tillsammans med dig. Eller tvinga honom att sälja halva sin del till dig. Du kommer aldrig kunna ändra på honom. Antingen accepterar du läget och väljer att bo kvar i hans lägenhet och slutar tjata om annat boende. Eller så tar du dina barn och flyttar där ifrån. 

Du visste förutsättningarna när du flyttade in. Även gällande rum. Det skulle ju inte bli fler rum för att ni flyttade dit. Det är ett val du får göra. 

Troligtvis vill han inte dela på en lägenhet för att han vet att den dagen (om) ni går isär så kanske han blir av med hela bostaden. Nu vet han att går ni isär så har han bostaden kvar som han köpt tidigare. 

Du behöver ju som tidigare nämnt inte betala amortering och renoveringar bo lägenheten och kan ju således spara de pengarna istället. Så dina barn ärver ju det. På den fronten blir det nästan lättare istället för att ni ska ha en lägenhet att dela. 

Om han skulle avlida så ärver mycket riktigt hans barn lägenheten. Men skulle ni äga halva lägenheten tillsammans skulle det ju innebär att hans barn fortfarande ärver halva lägenheten och också har rätt till de pengarna omgående. Vilket skulle betyda att du måste köpa ut hans del av lägenheten till marknadsvärde för att ge till barnen för att ha rätt att bo kvar i lägenheten. 
  • Kvittning

Var särbo istället. Eller i investera i en sommarstuga eller sommarhus eller något som är ditt och blir ditt arv till dina barn (i attraktivt läge så det blir en investering och inte kapitalförstöring). Och så länge ni bor tillsammans ser ni båda boendena som gemensamma och delar lika på kostnader (undantaget renoveringar) och hjälps åt tillsammans med det som behöver fixas och inredas.

• Kvittning

Han har 5 barn så vi sover även i vardagsrummet. Jätte trist att inte få ha ett eget rum. Vill få honom att ändra sig men han vägrar. Hur blir juridiken om han vägrar? Jag orkar inte köpa en sommarstuga eller ha ett vanligt sparande men det är jätteviktigt att mina barn får ett lägenhet.

Läste inte detta innan jag skrev mitt svar. Flytta ut och var särbo istället. Varför ska ni bo ihop med så många barn och när ni båda tycker det är viktigt att äga lägenhet som investering/arv.
  • Anonym (Jur)

Orkar du inte spara eller köpa sommarhus så återstår två alternativ
    Gilla läget elller skaffa egen bostad till dig och dina barn.
  • Sol12345

Tack för äntligen lite seriösa svar! Observera att det är en idiot som går in och låtsas vara Trådstartare o skriver inlägg för mig för att försöka vara rolig. finns inga fem barn som sover i vardagsrummet Endast de två första inläggen som är mina. 

tragiska människor som lever på att vara elaka . Hoppas du får ett liv du med. 

• Tomelilla15

Det verkar helknäppt att flytta ihop och skaffa barn innan den här typen frågor som du tar upp är utredda. 

Nu när du är i det här läget så har du ju alternativet att investera i en egen bostad du hyr ut. Typ en villa då så du slipper tjafsa med bostadsrättsförening. Vill du inte investera i bostäder investerar du i något annat. Men se nu till att så länge ni bor ihop i hans lägenhet att du betalar bara det du ska. Inte att han står för boendet och du all mat och grejer till barnen eller annan felaktig indelning. Se till att du inte betalar hans amortering eller renovering och se till att ni delar lika på saker till barn ni har ansvar för. Hans barn ska han bekosta, dina barn ska du bekosta. Möjligen leder det till att ni ska dela lika på matkostnaderna men det får ni bedöma. 

• Anonym (-)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 13:29:11 följande:

Tack för äntligen lite seriösa svar! Observera att det är en idiot som går in och låtsas vara Trådstartare o skriver inlägg för mig för att försöka vara rolig. finns inga fem barn som sover i vardagsrummet Endast de två första inläggen som är mina. 

tragiska människor som lever på att vara elaka . Hoppas du får ett liv du med. 

För att förtydliga var problemet låg. Rätt tydlig poäng tycker jag...

Men otrevlig är det inte jag som är :)

• Anonym (-)

Fortfarande inga svar på inlägg som anses riktiga heller. Ingen diskussion så det kan inte varit planen

Svar på tråden Hjälp!