• Sol12345

Hjälp!

Jag har flyttat in till min sambo, han äger lägenheten. Han vägrar sälja och flytta pga att han vill att lgh skall vara ett arv till hans barn. 

Jag har också barn, och vill givetvis också kunna ge mina barn ekonomisk trygghet i händelse av min död. 

Men han vägrar flytta, och då har jag föreslagit att jag köper in mig i hans lgh, då det är viktigt för mig att också äga ett boende. 
    Detta vägrar han också. 

Der han signalerar är ju då att han tänker bara på sina barn och att de ska få det bra i händelse av hans död. 

Jag kommer ju aldrig kunna ha ett arv till mina eftersom jag inte äger något boende och kommer inte göra heller i framtiden då jag vill leva med honom. 
    Jag kommer inte heller ha någonstans att bo i händelse av hans död. 

snälla, Ngn som är juridikkunnig, hur ska jag tänka? 

• Svar på tråden Hjälp!
  • Sol12345
    Anonym (A) skrev 2023-05-06 15:07:15 följande:

Hade varit intressant om du svarat på de seriösa inläggen, TS. 

Visste inte att det fanns krav på att man måste svara på de råd man får. Man skriver här för att få råd. Jag tar med mig de tankar som folk delgett. 

Däremot svarar jag på när personer kommer med felaktiga påståenden om att jag låtsas att jag är någon annan. 

• Sol12345

Dessutom suger tekniken på den här sidan så det går väldigt sällan att citera, gilla eller ogilla inlägg. 

• Anonym (A)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 15:30:47 följande:

Visste inte att det fanns krav på att man måste svara på de råd man får. Man skriver här för att få råd. Jag tar med mig de tankar som folk delgett. 

Däremot svarar jag på när personer kommer med felaktiga påståenden om att jag låtsas att jag är någon annan. 

För att ge bra råd behöver man ofta veta mer än vad som står i TS. Har du t ex pengar att köpa in dig med? 
  • Anonym (-)
    Sol12345 skrev 2023-05-06 14:01:56 följande:

ingen begär att du ska förstå. Starta en egen tråd om nickname så kan du diskutera där m dig själv i olika alias 

Som du gör här. Du har valt vägen själv som sagt men det var hela tiden tydligt. Du fortsatte länge hoppa mellan nick, sedan anklaga mig för att posta dina inlägg då du hade minsann enbart postat 3 inlägg, säger att vi anklagar dig för diverse.

Du har all chans att diskutera svara folk och diskutera vad du anser är ämnet men fortfarande noll på den fronten.

• Kvittning
    Sol12345 skrev 2023-05-06 15:30:47 följande:

Som en som försöker ge bra råd så är det jättetråkigt när ts väljer att enbart kommentera tjafsinläggen (som finns i princip alla trådar) istället för att bemöda sig om att kommentera de som faktiskt försöker hjälpa. 
  • mammatill6
    Sol12345 skrev 2023-05-06 11:58:19 följande:

Herregud ?.  Du behöver inte kommentera om du inte har juridisk kunskap i ämnet.

Jag la till ett tillägg till mitt första inlägg. Man kan göra det för att förtydliga vet du 

men vad vill du ha för juridisk kunskap? Tror du det finns en lag som tvingar honom att sälja eller låta dig köpa in?
  • Sol12345

Har nu insett att 80% av folk på familjeliv verkar vara ute efter bråk o tjafs?. 
    Helt galet. 

• Kvittning
    Sol12345 skrev 2023-05-06 20:19:15 följande:

Har nu insett att 80% av folk på familjeliv verkar vara ute efter bråk o tjafs?. 
    Helt galet. 

Om ts väljer att svara på inläggen som tjafsar istället för de som försöker hjälpa så blir det oundvikligen tjafs. Du har i dina senaste inlägg visat att du är en av tjafsarna. Vilket irriterat mig så nu blir jag också en av dom, vilket jag normalt inte är då jag generellt ignorerar tjafsinlägg och försöker vara konstruktiv.  Undantaget när ts själv väljer att tjafsa, då kan jag inte låta bli.
  • Tomelilla15

Hela tråden kan förslagsvis avslutas. Ts undrar kring juridiken i hennes situation. Enkelt svar. Det finns ingen juridik som kan förändra läget. Hon måste jobba på sin relation och kommunikation och hitta en lösning tillsammans med mannen. Ingen kan tvinga en annan person att sälja hela eller delar av sin bostadsrätt i ett sådant här läge. 

• Sol12345

Nej verkligen inte en tjafsare men accepterar inte att få falska anklagelser om att jag försöker låtsas jag är någon annan. Där går gränsen för om tjafs o bråk ska bli ignorerat eller besvarat. Obefogad o påhittad kritik är inget som ska få passera. Är väldigt tacksam för alla goda råd men eftersom det inte rent tekniskt går att citera o besvara så läser jag utan att svara varje person enskilt. När Familjeliv förbättrar tekniken kan man besvara varje person lättare. 

• Sk007
    Sol12345 skrev 2023-05-07 12:47:31 följande:

Nej verkligen inte en tjafsare men accepterar inte att få falska anklagelser om att jag försöker låtsas jag är någon annan. Där går gränsen för om tjafs o bråk ska bli ignorerat eller besvarat. Obefogad o påhittad kritik är inget som ska få passera. Är väldigt tacksam för alla goda råd men eftersom det inte rent tekniskt går att citera o besvara så läser jag utan att svara varje person enskilt. När Familjeliv förbättrar tekniken kan man besvara varje person lättare. 

Helt obefogad kritik tycker jag inte att det är.
    Även om uppsåtet inte var att använda två nick så är det precis det du har gjort.
    Förvisso är det inte särskilt svårt att se vilka inlägg som du TS har skrivit och vilka som är från någon annan. Men till nästa gång kan du försöka vara lite noggrannare när du väljer avsändare.

Problemet med att citera är inget jag har märkt något av. Är det vissa webläsare som omöjliggör detta eller vad är problemet?
  • Tomelilla15
    Sol12345 skrev 2023-05-07 12:47:31 följande:

Det finns inget problem med att citera. Titta. Har gjort det nu. 

men strunta nu i bråkstaken och svara inte på inlägg från någon som babblar om annat än ditt ämne. Svara inte mig heller om något annat än ditt ämne. 

har du fått svar på dina frågor tycker du? Det juridiska läget du undrade över? 

• Anonym (-)

Något nytt iaf "bråkstaken". Hade TS bara gjort sitt tillägg med samma namn,går även i trådstarten, slutat hoppa mellan nick medans hen försökte försvara sig och skrattat bort allt direkt som ett misstag istället för att börja slå ifrån sig och ljuga om andra hade ingen blivit misstänksam. Det var förutbestämt, såklart. Även vid svårt att citera vilket är otroligt genom en hel tråd kan man enkelt skriva namn +meddelande eller enbart sitt meddelande. Var inget problem att byta mellan nicken och citera när det gällde att vara arg eller ljuga.

• Anonym (Ilsen)

Tomelilla, många har problem med att citera tyvärr.

Jag kunde citera, visa endast osv utan problem, sen ville jag pausa familjeliv och tog bort min användare. Efter någon månad ångrade jag mig och skapade en ny.
    Nu kan jag enbart citera det inlägg som ligger längst ner. Jag kan inte klicka på visa endast för att läsa tex enbart ts inlägg eller någon annans. Ibland kan jag inte ens posta svar i trådarna förrän efter 3 försök. Väldigt irriterande är det.

• RaYzLeR

Min pappas fru äger bostadsrätten och sommarstugan, så där blir jag arvlös. Pappa äger bilen, så den kanske jag kan ärva, men jag har inget körkort! 😁

• Tomelilla15
    Anonym (Ilsen) skrev 2023-05-07 20:48:59 följande:

Tomelilla, många har problem med att citera tyvärr.

Jag kunde citera, visa endast osv utan problem, sen ville jag pausa familjeliv och tog bort min användare. Efter någon månad ångrade jag mig och skapade en ny.
    Nu kan jag enbart citera det inlägg som ligger längst ner. Jag kan inte klicka på visa endast för att läsa tex enbart ts inlägg eller någon annans. Ibland kan jag inte ens posta svar i trådarna förrän efter 3 försök. Väldigt irriterande är det.

Men är det verkligen detta du vill lägga tid på? Att använda tråden till att prata om familjelivs funktionalitet?

Svara kring det du ville ha hjälp med istället. Är frågan utredd eller undrar du något kring ämnet? 

• Anonym (Ilsen)
    Tomelilla15 skrev 2023-05-07 20:53:52 följande:

Men är det verkligen detta du vill lägga tid på? Att använda tråden till att prata om familjelivs funktionalitet?

Svara kring det du ville ha hjälp med istället. Är frågan utredd eller undrar du något kring ämnet? 

Jag är inte ts!

Du visade ts att det går att citera. Jag kunde citera detta nu men enbart för att det ligger nederst. Ville bara säga att ts har rätt i att citat-funktionen fungerar jättedåligt.
Svar på tråden Hjälp!