• Anonym (Den:svenska_avundsjukan)

Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?

När ni diskuterar med en person, ex. vis här på forumet, som har något som ni inte har, kan ni då visa er avundsjuka och missunnsamhet genom en nedsättande eller dryg kommentar?

Jantelagen lär väl vara närvarande även på FL.

• Svar på tråden Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?
  • Freddie K
    Tow2Mater skrev 2023-05-07 15:15:03 följande:

Personliga konversationer skulle ni ju kunna ta i pm....

Är det inte meningen att man ska diskutera avundsjuka i den här tråden? Även om vi kanske råkar bli lite personliga, men det blir lätt så ibland.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Sant!)
    Freddie K skrev 2023-05-07 15:18:45 följande:
    Är det inte meningen att man ska diskutera avundsjuka i den här tråden? Även om vi kanske råkar bli lite personliga, men det blir lätt så ibland.
    Jag håller helt med personen ovan. Ni pratar på om era liv med en svag, svag koppling till trådens ämne och det är samma i tråd efter tråd. Ta det privat så blir det roligare för andra att läsa trådar här.
  • Fröken Allvar
    Anonym (Sant!) skrev 2023-05-07 16:16:44 följande:
    Jag håller helt med personen ovan. Ni pratar på om era liv med en svag, svag koppling till trådens ämne och det är samma i tråd efter tråd. Ta det privat så blir det roligare för andra att läsa trådar här.
    Jag orkade egentligen inte svara, men allvarligt talat. 38 000 personer läste en tråd med en konversation mellan mig och en mobbare där mobbaren/mobbarna ville få allt att handla om mig. Totalt OT i hur många kommentarer som helst. Det hade ingen något att säga om tills ett par personer tyckte att det gick för långt. Jag och Freddie K har givetvis gått över till PM. Gå över till att diskutera er avund själva istället för att klaga på oss som diskuterar ämnet på vårt sätt, eller klaga lika mycket över OT-mobbningen? 

www.familjeliv.se/forum/thread/82335759-har-du-ett-behov-av-att-trycka-ner-andra-for-att-kanna-dig-battre-sjalv
  • Freddie K

Kan det inte vara så att vissa är lite avundsjuka på den kontakten jag och Fröken Allvar har?

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Tukt

Varför just avundsjuka? Tänker den känslan är den minst närvarande i diskussioner. Även om alla känslor såklart formar ens åsikter och tankar.
    Kanske kan låta lite drygt. Men sällan jag känner avundsjuka till andra när de beskriver sina liv på FL. Snarare tvärt om.
    Sedan kan det ju dyka upp någon som typ säger sig ha "allt". Men då är det ofta svårt att veta om personen trollar, ljuger eller bara skryter.
    Däremot kan jag mer förundras över det här återkommande med att Sverige skulle vara så annorlunda på ett dåligt sätt. Att svenskar är sämre i alla kategorier, och beter sig helt annorlunda än i sina grannländer.

• Fröken Allvar
    Anonym (mannen) skrev 2023-05-08 09:19:03 följande:

Frågan ör om vi är så väldigt avundsjuka egentligen? Det pratas ofta om Jantelagen, men jag tycker inte den är så framträdande.

Vår syn på rika är mer positiv än många andra länders:
    www.tn.se/opinion-och-debatt/6715/ledare-svenskar-ovilliga-att-beskatta-rika/

"Zitelmann identifierar en grupp som kallas ?socialt avundsjuka? ? personer som är för ytterligare beskattning av de rikaste. I Sverige utgör gruppen 21 procent av befolkningen, och de icke-avundsjuka uppgår till 48 procent. I Tyskland och Frankrike är gruppen socialt avundsjuka större, 33 respektive 34 procent"

Intressant. Så 20 procent svarade på ett sätt som tolkades som social avundsjuka. 

Jag tror inte att trådens inriktning är just pengar, men om man tittar på den aspekten så har jag inte sett mycket som tyder på att många uttrycker avundsjuka på andras pengar här. 

Jag kommer att tänka på en kommentar jag själv skrev i en tråd där någon sökte vänner,  och där att kunna hänga vid de nya vännernas pool var ett kriterium. Jag vände mig då emot att pool skulle vara en viktig förutsättning för att kunna bygga en vänskap med någon. Men visst är poolen en social markör.

De många poolerna i svenska trädgårdar har också fått symbolisera hur elstödet fördelat pengar från alla medborgare till de medborgare som har en pool att värma upp. Men det handlar för mig inte om avund, även om jag förstår att människor som vill ha en pool har större  glädje av sin pool om de får skattepengar för att värma upp den, utan det handlar om att de pengarna som jag ser det hade kunnat användas bättre. 
  • Fröken Allvar
    Tukt skrev 2023-05-08 09:38:35 följande:

Varför just avundsjuka? Tänker den känslan är den minst närvarande i diskussioner. Även om alla känslor såklart formar ens åsikter och tankar.
    Kanske kan låta lite drygt. Men sällan jag känner avundsjuka till andra när de beskriver sina liv på FL. Snarare tvärt om.
    Sedan kan det ju dyka upp någon som typ säger sig ha "allt". Men då är det ofta svårt att veta om personen trollar, ljuger eller bara skryter.
    Däremot kan jag mer förundras över det här återkommande med att Sverige skulle vara så annorlunda på ett dåligt sätt. Att svenskar är sämre i alla kategorier, och beter sig helt annorlunda än i sina grannländer.

Jag tycker tvärtom! Många inlägg i trådar om kärlek och sex osar av avundsjuka och missunnsamhet. TS får ofta en skitstorm för att ha haft en relation i någon form och ska då rullas i tjära och fjädrar.
    Men jag har också sett de inläggen av den som har allt. Jag har tänkt att det är en människa som verkligen har allt? Men visst kan det vara troll.
    Sverige och svenskarna är kanske inte ämnet för denna tråd, även om det utgick ifrån den påstådda svenska Jantelagen och avundsjukan. 
  • Anonym (mannen)
    Fröken Allvar skrev 2023-05-08 09:41:18 följande:
    "Zitelmann identifierar en grupp som kallas ?socialt avundsjuka? ? personer som är för ytterligare beskattning av de rikaste. I Sverige utgör gruppen 21 procent av befolkningen, och de icke-avundsjuka uppgår till 48 procent. I Tyskland och Frankrike är gruppen socialt avundsjuka större, 33 respektive 34 procent"

Intressant. Så 20 procent svarade på ett sätt som tolkades som social avundsjuka. 

Jag tror inte att trådens inriktning är just pengar, men om man tittar på den aspekten så har jag inte sett mycket som tyder på att många uttrycker avundsjuka på andras pengar här. 

Jag kommer att tänka på en kommentar jag själv skrev i en tråd där någon sökte vänner,  och där att kunna hänga vid de nya vännernas pool var ett kriterium. Jag vände mig då emot att pool skulle vara en viktig förutsättning för att kunna bygga en vänskap med någon. Men visst är poolen en social markör.

De många poolerna i svenska trädgårdar har också fått symbolisera hur elstödet fördelat pengar från alla medborgare till de medborgare som har en pool att värma upp. Men det handlar för mig inte om avund, även om jag förstår att människor som vill ha en pool har större  glädje av sin pool om de får skattepengar för att värma upp den, utan det handlar om att de pengarna som jag ser det hade kunnat användas bättre. 
    Sant, pengar är väl bara en aspekt.

Sedan så tycker jag det är skillnad på att vara avundsjuk och att vara missunnsam. Jag är t ex avundsjuk på Viktor Hedman, skulle väldigt gärna vilja ha hans hockeytalang. Men jag är inte missunnsam, han är värd alla hyllningar, sin lön och sitt liv. Avundsjuk beundran, kan man kanske säga.
Svar på tråden Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?