"Zitelmann identifierar en grupp som kallas ?socialt avundsjuka? ? personer som är för ytterligare beskattning av de rikaste. I Sverige utgör gruppen 21 procent av befolkningen, och de icke-avundsjuka uppgår till 48 procent. I Tyskland och Frankrike är gruppen socialt avundsjuka större, 33 respektive 34 procent"
Intressant. Så 20 procent svarade på ett sätt som tolkades som social avundsjuka.
Jag tror inte att trådens inriktning är just pengar, men om man tittar på den aspekten så har jag inte sett mycket som tyder på att många uttrycker avundsjuka på andras pengar här.
Jag kommer att tänka på en kommentar jag själv skrev i en tråd där någon sökte vänner, och där att kunna hänga vid de nya vännernas pool var ett kriterium. Jag vände mig då emot att pool skulle vara en viktig förutsättning för att kunna bygga en vänskap med någon. Men visst är poolen en social markör.
De många poolerna i svenska trädgårdar har också fått symbolisera hur elstödet fördelat pengar från alla medborgare till de medborgare som har en pool att värma upp. Men det handlar för mig inte om avund, även om jag förstår att människor som vill ha en pool har större glädje av sin pool om de får skattepengar för att värma upp den, utan det handlar om att de pengarna som jag ser det hade kunnat användas bättre.