• Anonym (Den:svenska_avundsjukan)

Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?

När ni diskuterar med en person, ex. vis här på forumet, som har något som ni inte har, kan ni då visa er avundsjuka och missunnsamhet genom en nedsättande eller dryg kommentar?

Jantelagen lär väl vara närvarande även på FL.

• Svar på tråden Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?
  • Anonym (f)
    Anonym (money makes the world go round) skrev 2023-05-07 08:52:16 följande:

Inte mycket. De flesta är avundsjuka på mig.

Men jag kan absolut säga högt (och har gjort) att jag avundas min granne som gick i pension vid 57 med fulla ersättningar från ett glassigt EU-jobb- det är deras standard pensionsålder.

Det är där min avund börjar, allt annat har jag. Och visst hade jag kunnat gå tidigare i pension också, men inte med den ersättningen.

Det är en sak som kan få mig lite avundsjuk, folks normala eller goda pensioner. Annars är det inte mycket som får mig att känna så.

Jag blev i ung ålder sjuk och kunde inte arbeta mer än korta perioder de första 15 åren av mitt arbetsliv, jag är fortfarande nedsatt men kan arbeta nu, men jag klarar tex inte att både studera och arbeta, något jag hade behövt kunna för att höja inkomsten då jag inte har rätt till CSN. 

Jag vet att min pension inte kommer gå att leva på om jag inte sparar, vilket jag inte kan pga låg lön och dålig löneutveckling, och jag hade velat kunna bo i ett varmare land när jag är pensionär.
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-07 14:29:56 följande:
    För mig är erfarenheter viktigare än pengar, men som vi har varit inne på i en annan tråd så har jag pengar så att jag klarar mig. Jag är inte jätterik, men jag kan unna mig något ibland, men erfarenheter kan man inte köpa för pengar på det sättet, även om det hjälper att ha pengar. 
    Det beror lite på vilka erfarenheter det är tänker jag, men visst, en del av mina positiva erfarenheter hade jag troligen inte gjort om jag fått fast jobb. Som du har det, då har du alla förutsättningar för att vara lycklig nog slippa avunden, och det verkar du också ha gjort? 
  • Anonym (Den:svenska_avundsjukan)
    Anonym (money makes the world go round) skrev 2023-05-07 08:52:16 följande:

Inte mycket. De flesta är avundsjuka på mig.

Men jag kan absolut säga högt (och har gjort) att jag avundas min granne som gick i pension vid 57 med fulla ersättningar från ett glassigt EU-jobb- det är deras standard pensionsålder.

Det är där min avund börjar, allt annat har jag. Och visst hade jag kunnat gå tidigare i pension också, men inte med den ersättningen.

Andras inkomster har jag aldrig varit särskilt avundsjuk på, trots att jag själv är lågavlönad och lever på marginalen. Det är helt enkelt lönlöst och tar onödig energi att vara avundsjuk på sådant jag förmodligen aldrig kommer att uppnå, så man lär sig efterhand att gilla läget.Men spelar ibland i hopp om en storvinst.

• Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-07 14:43:05 följande:
    Det beror lite på vilka erfarenheter det är tänker jag, men visst, en del av mina positiva erfarenheter hade jag troligen inte gjort om jag fått fast jobb. Som du har det, då har du alla förutsättningar för att vara lycklig nog slippa avunden, och det verkar du också ha gjort? 
    Så kan det ju vara. Glad. Nja, alltså, jag skulle kunna gå runt och vara avundsjuk på allt och alla och tycka att mitt liv suger, men det ligger inte för mig och jag försöker göra det bästa av det jag har. Mer kan jag inte göra.
    Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-07 14:45:24 följande:
    Så kan det ju vara. Glad. Nja, alltså, jag skulle kunna gå runt och vara avundsjuk på allt och alla och tycka att mitt liv suger, men det ligger inte för mig och jag försöker göra det bästa av det jag har. Mer kan jag inte göra.
    Tror allt man behöver veta för att motarbeta sin egen tendens till avundsjuka finns i detta inlägg. Jag skulle gärna ha vissa saker som jag inte har, men om jag hade haft dem skulle jag inte vara jag, så det är samtidigt svårt att föreställa sig hur det hade varit om det inte hade varit som det är. Jag är nog inte så visionär på det avundsjuka sättet, alltså jag sätter mig inte i andras ställe på det sättet som jag föreställer mig leder till avund. Att det borde varit jag. Som barn och ung hände det, men sedan blev jag upptagen med att kämpa för att få fast jobb i 25 år, vilket som bekant misslyckades.
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-07 14:56:02 följande:
    Tror allt man behöver veta för att motarbeta sin egen tendens till avundsjuka finns i detta inlägg. Jag skulle gärna ha vissa saker som jag inte har, men om jag hade haft dem skulle jag inte vara jag, så det är samtidigt svårt att föreställa sig hur det hade varit om det inte hade varit som det är. Jag är nog inte så visionär på det avundsjuka sättet, alltså jag sätter mig inte i andras ställe på det sättet som jag föreställer mig leder till avund. Att det borde varit jag. Som barn och ung hände det, men sedan blev jag upptagen med att kämpa för att få fast jobb i 25 år, vilket som bekant misslyckades.
    Jo, men så är det ju. Hade du inte behövt kämpa och slita som du har gjort så hade du inte blivit den du är idag och jag tycker faktiskt om den du är för vad det nu är värt, men jag vill ha sagt att man kan inte gå runt och vara avundsjuk på sånt man inte kan förändra eller uppnå.
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-07 14:58:18 följande:
    Jo, men så är det ju. Hade du inte behövt kämpa och slita som du har gjort så hade du inte blivit den du är idag och jag tycker faktiskt om den du är för vad det nu är värt, men jag vill ha sagt att man kan inte gå runt och vara avundsjuk på sånt man inte kan förändra eller uppnå.
    Jag håller med. Sedan är det fint att ha drömmar, och jag kanske kan ha känt mig lite avundsjuk på alla med kulturpappor som jobbar på jobben jag hade velat ha istället för mitt bristyrke sedan jag förstod vilken fördel det är att ha en kulturpappa om man ska jobba inom kultur, när jag ändå inte fick fast jobb i bristyrket, haha. Jag hade i teorin lika gärna kunnat frilansa med facit i hand, men det vågade jag aldrig försöka med. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-07 15:05:26 följande:
    Jag håller med. Sedan är det fint att ha drömmar, och jag kanske kan ha känt mig lite avundsjuk på alla med kulturpappor som jobbar på jobben jag hade velat ha istället för mitt bristyrke sedan jag förstod vilken fördel det är att ha en kulturpappa om man ska jobba inom kultur, när jag ändå inte fick fast jobb i bristyrket, haha. Jag hade i teorin lika gärna kunnat frilansa med facit i hand, men det vågade jag aldrig försöka med. 
    Jo, man kan ju frilansa, men det är vågat! Men jag är glad att du ändå har det så bra som du har det, så lite har du ju fått för all möda, kan jag tycka. Glad
  • Fröken Allvar
    Freddie K skrev 2023-05-07 15:07:17 följande:
    Jo, man kan ju frilansa, men det är vågat! Men jag är glad att du ändå har det så bra som du har det, så lite har du ju fått för all möda, kan jag tycka. Glad
    Det är sant, och jag är tacksam. 
  • Freddie K
    Fröken Allvar skrev 2023-05-07 15:08:04 följande:
    Det är sant, och jag är tacksam. 
    Det är bra! Man ska vara tacksam, även om det känns som att allt i livet går emot en. 
Svar på tråden Hur mycket reagerar ni utifrån avundsjuka?