Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Giggi) skrev 2025-08-31 10:58:20 följande:
    Deras självbild är att de är blå, naturligt blå, äkta blå, äkta höger och äkta liberal.

Absolut inte vänster i alla fall. De bara vurmar för S vid makten för att de tvingas till det av SD:s existens.
    Nåja, deras självbild verkar inte ha mycket kontakt med verkligheten....
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 07:59:55 följande:

Sverige har  högst andel utlandsfödda och högst ekonomisk ojämlikhet .  Av de nordiska länderna. 

Det finns måhända en koppling här? Som nyanländ till Sverige har man givetvis inget större kapital sparat och det tar (alldeles för lång) tid att etablera sig på arbetsmarknaden.

Den Gini-koefficient vi hade på 1970-talet var katastrofalt låg, företagen kunde inte belöna duktig arbetskraft med löneökningar utan att det drev på inflation och urholkade konkurrenskraften vilket i sin tur tvingade fram devalveringar, man började med andra förmåner som rikskuponger och de höga marginalskatterna gynnade svartarbete som bredde ut sig. Ändå verkar det vara den tid vänstern ser tillbaka på som ett ideal.

Samtidigt skall man naturligtvis inte heller ha för hög Ginikoefficient. Idag ligger vi runt EU:s genomsnitt på runt 0,3 vilket verkar vara en bra nivå. Tyskland ligger  t.ex. högre
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 08:57:19 följande:
    Framgångsrika länder som Norge , Danmark och Finland har lägre ginikoffecient än vad vi har i SVerige, och jag är inte säkert på att vi bör sikta på att ligga på samma nivå som Tyskland. Tyskland är ett klassamhälle på ett sätt de nordiska länderna inte har varit i modern tid. 

Jag tror att den höga andelen utlandsfödda spelar roll, på många sätt. En orsak är att det minskar känslan av nationell enighet. I Norge och Danmark och Finland är man mer måna om att alla i landet skall ha det bra. Men det blir svårare att känna så när stora delar av landets invånare är födda utomlands, många är analfabeter eller har mycket dålig utbildning. 

Vi är inte heller så nationalistiska i Sverige, som de övriga nordiska länderna är, vi kan säga att vi är fredsskadade.

Hela Sverige engagerar sig just nu allra mest  i konflikten Israel- Palestina, istället för att engagera sig i det reella hotet mot oss  från Ryssland som ökar varje vecka. Med nya IT-attacker och hybridattacker mot vårt land. 

Nu går även Indien med i Team Kina, efter gårdagens möte i Kina där Xi, Modi och Putin pratade ihop sig som säkerhetsfrågor och ekonomiskt samarbete. Den  demokratiska västvärlden är därmed ännu mer  hotat och utsatt. 
    Jag har svårt att se Tyskland som ett "klassamhälle" men du har kanske bättre insyn i förhållandena där än vad jag har? Vilken nivå på Gini tycker du att man skall ligga på? Jag förutsätter att vi är överens om att man varken skall ha för lågt eller för högt värde?

Att svenskar engagerar sig i mellanösterns krig mer än i det som mer direkt hotar oss beror väl dels på att vi har många invandrare från mellanöstern men framför allt på att media har en fullkomligt grotesk överrapportering därifrån samtidigt som situationen i Jemen, Sudan och diverse andra platser mer eller mindre ignoreras. Ukraina verkar vara gammalt och fångar inte medias intresse nämnvärt heller.

Att antidemokraterna växer sig starkare är illa, återigen är vi helt överens. EU är vår bästa plattform för att ha någon som helst inverkan på världssituationen.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 10:58:50 följande:

Jag är en få svenskar som alltid tittar på Agenda på söndag kväll, tillsammans med min man. Igår kväll blev vi båda något trötta. 

Jimmie Åkesson var på plats i studion. Han blev först utfrågad, en lång stund, som på en förhörsbänk, om SDs vitbok. 

Sen var det en debatt, mellan två liberaler ! , som fick debattera om SDs vitbok.

Sen blev Jimmie utsatt för ett nytt aggressivt och vinklat korsförhör, denna gång om hans syn på konflikten mellan Israel och Palestina. Sen var det slut med SDs deltagande i Agenda. 

Inte en enda fråga till Jimmie om vad han och SD vill göra för Sverige. Ingen fråga om budgetprocessen och SDs roll där. Inget om planerna för SDs valkampanj. 

Man blir paff. Både min man och jag kände att vi måste nog rösta på SD, för det är inte OK hur de blir behandlade av SVT. 

Du kan väl inte på något sätt vara förvånad? Public service har särbehandlat (sd) i många år. Jag röstar visserligen inte på dem men nog har jag reagerat på att (sd) och (v) behandlas så väldigt olika. Det är mycket påtagligt.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-01 11:40:20 följande:

[...]

Men jag förstår inte hur SVT kan låta Camilla ägna sig åt så vinklad journalistik. De vill ju ändå vara en opartisk public service , eller är det inte så?

Nej, de vill att svenska folket skall tro att de är opartiska. Ibland krackelerar dock fasaden. Prova att anmäla till granskningsnämnden för all del, eftersom det var ett program som sändes och inte innehåll på nätet faller det under GN:s jurisdiktion. Det skall dock till väldigt flagranta övertramp för att den skall ingripa.
  • Mentat
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-09-12 13:51:27 följande:

Nu har L fått igenom en reform. Ganska dramatisk sådan. Barn med särskilda behov , som behöver särskilt stöd, skall inte längre inkluderas i klassrummet utan undervisas enskilt eller i mindre grupp. 

Detta är en mycket stor ändring av undervisningen.
    Vad tycker ni? Är det bra? Kommer detta kunna rädda L kvar i riksdagen?

Det är en bra förändring men kommer inte i sig att rädda (L).
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-09-12 17:59:23 följande:

Påståendet att Magdalena Andersson skulle ha gråtit för Jamal El-Haj är ren fake news,  ett fabricerat påhitt som sprids av desperata högeranhängare. När man inte har fakta eller sakliga argument att komma med, verkar lösningen för vissa vara att helt enkelt hitta på saker. Det är inte bara ovärdigt, det bidrar också till att förgifta det offentliga samtalet och göra det svårare att diskutera verkliga problem på ett seriöst sätt.

Aftonbladet kommer tydligen ut som desperata högeranhängare, den såg jag inte komma: Magdalena Andersson i tårar i Riksdagen

För all del, de använder uttrycket "nära tårar" i själva videon men rubriken säger "i tårar". Det kan kanske ändå vara en räddningsplanka för den som letar efter en sådan men nog är rösten nära nog bruten
  • Mentat
    klyban skrev 2025-09-14 11:34:31 följande:

Av någon outgrundlig anledning så är låginkomsttagare och lågutbildade mer koncentrerade i SD.

Min teori som är helt säkert korrekt, det är att de inte har den intellektuella kapaciteten att förstå saker själva.
    Och sen om de trillar ned i kaninhålet och till en värld som är anpassad, så försöker dom inbilla sig att detta är en verklighet.
    Men det enda det är, det är att de möter en agenda och när de får narrativen i knäet och de kan inte intellektuellt bedöma om det är korrekt eller inte.

Och det är också därför mer intellektuellt starkare personer inte går på sånt.
    Men den som är i ett kaninhål kan testa sig själv.

Och detta igenom vart kommer min information ifrån och har dom ALLTID rätt och aldrig någonsin fel.
    Och samtidigt information som kommer från annan ställe, så har de alltid fel.

Ja, då har du trillat ned i ett kaninhål, och lycka till och ta dig upp, för det finns ett psykologiskt motstånd och för dessa inte vill komma i en värld de inte alltid har rätt(fast de har fel oftast.).
    Och komiskt nog om de kravlar sig ur kaninhålet, så kommer de har mer rätt än någonsin mot innan.

Det är sant. Detsamma gäller (s) så jag förutsätter att dina åsikter om (sd)-väljare även gäller (s)-väljare?

Se Partisympati, procent efter kön, Utbildningsnivå SUN 2000, partisympati och mätmånad. PxWeb
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-09-14 13:25:57 följande:
    Tittar man i gruppen med högskoleutbildning (eftergymnasial utbildning på 3 år eller mer) så har S ungefär loka stort stöd i den gruppen som bland övriga utbildningsgrupper medan Sverigedemokraterna har väldigt litet stöd i den gruppen. 
    Det här är ett bra exempel på om någon vill se olika aspekter på en fråga eller bara ägnar sig åt tunnelseende. Både (s) och (sd) är överrepresenterade bland väljare med låg utbildning. Om man anser att det är relevant för hur man bedömer dessa väljare så gäller det förstås båda partierna.

Nåja, "förstås" verkar vara tveksamt...
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-09-18 11:49:01 följande:

Det är hög tid att avsätta den SD-styrda M, KD och L-regeringen.
    Vi kan inte ha en regering som gång på gång försöker vilseleda väljarna.  Förtroendet för demokratin urholkas när makthavare ägnar sig mer åt spel för gallerierna än åt att faktiskt lösa samhällsproblemen.

www.dn.se/ekonomi/elexpert-sagar-regeringens-hogkostnadsskydd-en-slags-bluff/

"avsätta"? Det är val om ett år. Menar du att något bör göras innan dess?
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026