Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

Rataxes skrev 2025-04-10 08:10:53 följande:

Argalena ljuger som vanligt:

Jag har missat klippet där SVT påtalar lögnen och ställer Andersson till svars, har du en länk till det?
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-04-10 10:12:15 följande:
    www.svtplay.se/video/e2damz3/aktuellt/igar-21-00&position=559&highlight=debatt-mellan-andersson-s-och-akesson-sd-559

Aktuellt 21:00, ca 19 minuter in i sändningen (ifall det värdelösa forumet fuckar upp länken)
    Tack, men det var alltså inte det klippet jag syftade på, om du läser litet noggrannare... Flört
  • Mentat
    Tow2Mater skrev 2025-04-23 14:49:00 följande:

Wow, vad tycker ni om detta?

Regeringens återvandringsbidrag kommer att vara 600?000 kronor för en familj och 350?000 för en vuxen. Det belräftar migrationsminister Johan Forssell för TT.

omni.se/betalningen-for-att-atervandra-upp-mot-600000/a/0VAoBJ

Det kan ju tolkas som en indikation på vad det kostar att ha en familj i landet som inte har någon större lust att integrera sig här utan kan tänka sig att återvända. Håller med om att det bara kan gälla dem som redan är här.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-04-25 12:04:49 följande:
    Dock berättar Turkiet att de inbillar sig att följa lagen i ett annat land är ett brott som de kan beivra i Turkiet.
    Ja, en fullkomligt galen princip! Det som är lagligt i Sverige och som utförs i Sverige kan givetvis inte vara föremål för åtal i Turkiet. Det borde vara en enkel självklarhet.

Dock inte för vissa, t.ex. Lawen Redar(s), som vill kriminalisera sexköp utomlands: Kriminalisering av sexköp utomlands (Motion 2023/24:1060 av Lawen Redar (S)) | Sveriges riksdag
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-04-25 12:47:56 följande:
    Nu är ju Kalkoniet inte någon rättsstat, vilket innebär att man av ren självbevarelsedrift inte reser dit om man frotterat sig med organisationer som  regimen klassat som terrorister, allra helst om man saknar diplomatiskt skydd eller pressackreditering. 
    Råkar man trots det illa ut kan man inte skylla på den svenska statsministern.
    Nej, absolut inte. Jag oroar mig bara för att denna principlöshet skulle kunna sprida sig till Sverige. Det vore riktigt illa.

Jag har varit i Turkiet en gång men kommer definitivt inte att återvända så länge Erdogan sitter vid makten. Inte för att Turkiet skulle intressera sig för mig, jag har inget som ens liknar närhet till PKK, men ändå: Jag har t.ex. inget emot att förolämpa Erdogan...
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-04-25 16:07:56 följande:

Anklagelserna mot Joakim Modin är falska och jag tror inte att högerdebattören PM Nilsson på Dagens Industri menade att svensk lag skulle gälla i Turkiet tror du det?

Nej, men det har jag ju aldrig påstått heller. Om Modin skriver djupt förolämpande saker om Erdogan (helt otroligt att det är ett brott!) när han verkar i Sverige, som har yttrandefrihet, är det inget som en turkisk domstol borde bry sig om. Om han hade farit till Turkiet och där skanderat slagord mot Erdogan hade förstås turkisk lag gällt.

Lagen för det land man befinner sig i är den som gäller, det är den grundläggande principen enligt mig.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-04-26 11:47:49 följande:
    Vakna. Kajsa Ekis Ekman fick sparken från ETC för över 3 år sedan. Svenska Freds betecknar sig som opolitiska och Göran Greider är inte Vänsterextremist. 
    Nej, jag skulle inte heller kalla Greider vänsterextrem. Däremot tillhör han helt klart vänsterfalangen inom (s). Jag kan inte minnas att han någonsin har uttalat något som inte (v) skulle ställa upp på. För all del, beroende på utgångspunkt kanske man kan anse att (v) är vänsterextrema...?
  • Mentat
    K Markatta skrev 2025-05-08 22:07:46 följande:

Vallöfte från Magdalenas tilltänkta regeringsunderlag:

omni.se/mp-om-vi-vinner-valet-hojer-vi-bensinpriserna/a/W05Wkj

MP: Om vi vinner valet höjer vi bensinpriserna

Miljöpartiet vill höja priset på bensin och diesel, och är övertygade om att de har resten av oppositionen med sig. Det säger partiledaren Amanda Lind i SVT:s "30 minuter".

Om de rödgröna vinner kommer bränslepriset att pressas upp genom höjd reduktionsplikt - till en början med två-tre kronor litern, och därefter gradvis mer för att klara EU:s klimatmål till 2030, säger Lind.

Det kan väl inte förvåna någon? Ja, möjligen att höjningen bara skulle bli 2-3 kronor, men det kan ju vara ett första steg.

Den minnesgode erinrar sig hur det lät 2022-23, det var ett sanslöst ylande om "svikna löften" om att priset vid pump minsann inte hade gått ner så mycket som man utlovat. Då hade Sverige världens näst högsta pris på diesel, efter lilla Hong Kong. Idag ligger vi mer i linje med övriga Europa, t.o.m. litet under snittet.

Tänk vad tyst det har blivit om den saken från vänsterblocket...
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-05-10 20:30:09 följande:

Min undran är Har SD någon klimat-politik över huvud taget? Och vad går den i så fall ut på?

De talar mycket om att det är andra länder som ska minska utsläppen. De påstår att Sverige som land har lite utsläpp och därmed inte behöver rädda klimatet.

Nu tror jag inte att de går efter utsläppen per capita utan jämför totala utsläppen. Ni får gärna rätta mig där.

Bara tanken att vi i Sverige är bättre betjänta av billigt smutsigt bränsle än satsningar på omvandligen  och förnybara bränslen förstår jag bara inte

Om man går efter utsläpp per capita gick Kina om Sverige redan 2009 och har ökat sina utsläpp rejält sedan dess. 

Jag förstår om du har missat det, det har inte direkt varit något media har tagit upp. 
  • Mentat
    Tyra myra skrev 2025-05-10 21:15:36 följande:
    Det kan mycket väl vara så men detta innebär väl inte att vi i Svergie ska ha frikort?  Vi måste väl betala för vad vi smutsat ner liksom alla andra. 

Vi kan väl inte vänta oss att kineser ska betala för våra synder.?

Vi kan väl inte heller vänta på att Kineserna ska ta ledningen i klimatomställningen och sen åka snålskjuts, eller?

Väldigt konstigt att man inte engagerade kinerserna i Nothwold, förresten. De har tekninken vi saknar.  
    Jag vet inget om hur (sd) resonerar, men du bad att få bli rättad om du hade fel och det var det jag svarade på.

Sverige har haft ledningen i klimatomställningen i många år, tack vare den framsynta satsningen på kärnkraft. Vi räddar inte klimatet genom att 10 milj svenskar har världens näst högsta dieselpris.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026