Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Villaägare) skrev 2025-10-08 18:02:47 följande:

Idag gick S ut med ett nytt S-förslag!
    Krav på kunskaper i svenska för att få medborgarskap.
    Det tycker jag var ett bra vallöfte!
    Står i en debattartikel från S i SVD.

Tja, det känns som ett sätt att bädda för ett framtida samarbete med (sd). Har inte (sd) krävt det sedan Hedenhös?
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-10-11 15:31:05 följande:
    Det är väl ursprligen ett Folkpartistiskt förslag från början av 2000 -talet?
    Nej, det står med i (sd):s allra första partiprogram från 1989. Du vet, det där som osar av unken rasism överallt. När (s) lägger fram det är det plötsligt helt OK...

Jft: Svensk Nationell Datatjänst
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-17 16:02:15 följande:

Klimatfascisterna vill att maten ska bli dyrare:

Problemet är att de å ena sidan kritiserar att matvarupriserna stiger, men å andra sidan inte vill subventionera kostnaderna för producenten. Om jordbrukaren får högre kostnader för t.ex. drivmedel kommer automatiskt matpriserna att behöva ökas för att det ska gå att odla.
    Eller att de helt sonika inte kan höja priserna utan får lägga ned. Grannen är inte deras konkurrent - en omvärld utan samma regleringar, kostnader och miljökrav är deras  konkurrenter.

Inflationen lär ju ta fart med (mp) vid makten. Maten blir dyrare, transporter blir dyrare vilket driver upp priset på i princip allting. Det går förstås att undvika, genom att se till att de inte kommer till makten...
  • Mentat
    klyban skrev 2025-10-17 19:17:35 följande:
    MP kommer aldrig vara nära att ha makt, men sure, en mindre påverkan.
    (mp): Regeringsparti 2014 - 2021
    klyban: "MP kommer aldrig vara nära att ha makt"

Jaja, det är väl som vanligt...
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-10-18 10:20:00 följande:

Att påstå att Miljöpartiet skulle ha haft någon särskilt stor påverkan på inflationen är lika löjligt som när SD och Tidöregeringen hävdar att det är deras förtjänst att inflationen har minskat sedan 2022.

Inflationen styrs i huvudsak av globala faktorer  snarare än av enskilda svenska partiers politik. När man jämför inflationens utveckling i Sverige med den i vår omvärld sedan 2020 framträder ett tydligt mönster: den har följt i stort sett samma kurva som i euroområdet och i USA.

Det som främst drev upp inflationen var pandemins effekter på globala leveranskedjor, följt av Rysslands invasion av Ukraina och de kraftigt stigande energipriserna. På samma sätt har inflationen minskat i takt med att dessa faktorer stabiliserats  inte på grund av någon specifik svensk regeringspolitik

I stället för att bara som vanligt förneka allting kunde du ju läsa det inlägg du svarar på och bemöta det.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-10-18 10:46:20 följande:
    Håller du inte med om att inflationen i huvudsak styrs av globala faktorer snarare än av enskilda svenska partiers politik? Hur förklarar du annars detta diagram?
    Som sagt, läs och bemöt i stället för att förneka. Inlägg #3570 handlar om futurum, inte preteritum.
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-18 11:23:01 följande:
    Jag tror tyvärr inte att hissen går dit upp.
    Tyvärr verkar du ju ha rätt iom att jag får "Goddag, yxskaft", "Goddag, yxskaft",  och "Goddag, yxskaft" som svar. Svårt att ha någon form av diskussion då.
  • Mentat
    klyban skrev 2025-10-18 12:42:56 följande:

Det var dock du som påstod saker som var in i hästväg fel.
    Så förstör att ni försöker projicera bort detta, men vem går på det ens?

Snart kommer väl du att säger att det inte är brott att gå till synagogan med svastika och att det är samma som palestinasjal Solig  :lol:
    För det vore ju tokigt om någon försökte påstå.

Jag undrar om det kan vara så att det är språkförståelsen som brister? Det jag skriver är i alla fall inte det ni svarar på.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-10-18 13:36:28 följande:

Det är tydligt att högern, med falska argument, påstår att den höga inflationen 2022 berodde på den tidigare regeringen, och att den nuvarande regeringen är orsaken till att inflationen sjunkit. Om man jämför inflationen i Sverige med situationen i Europa och USA blir det dock mycket tydligt att detta inte stämmer. Inflationen styrs i första hand av globala faktorer samt av Riksbankens penningpolitik.

När du i inlägg #3570 hävdar att inflationen kommer ta fart om Miljöpartiet kommer till makten, ansluter du dig till samma falska retorik som SD och regeringen använder. 

(mp) vill alltså höja kostnaderna för våra bönder. För att överleva kommer de att bli tvungna att få ut högre priser än de annars skulle ha behövt göra. Påverkar detta våra matpriser uppåt, ja eller nej?

(mp) vill höja kostnaderna för transporter. I praktiken alla transporter till våra livsmedelsbutiker sker med dieseldrivna lastbilar och dessa transporter kommer att bli dyrare än annars om (mp) får bestämma. Påverkar detta våra matpriser uppåt, ja eller nej?
  • Mentat

Miljöpartiets kongress bjöd på en del intressanta beslut: 

Som väntat säger (mp) absolut NEJ till ny kärnkraft i Sverige, ett beslut som man inte är beredda att kompromissa om. Kampen mot kärnkraften är uppenbarligen viktigare för (mp) än kampen för klimatet. (s) har förklarat sig vara öppna för nya verk. 

Man vill driva på för en mer generös flyktingpolitik samtidigt som (s) har insett att den har lett till närmast katastrofala konsekvenser på flera områden och numera säger sig vara för en stram politik här.

(mp) är emot skärpningar inom kriminalpolitiken och säger absolut nej till sänkning av straffbarhetsåldern för grova gängrelaterade brott, vilket (s) numera är öppna för

(mp) vill gå till val på höjda bränslepriser, där man är tydlig med att de 2-3 kronor per liter man talar om bara är ett första steg.

Så väljarna kan ju undra hur mycket av detta Andersson kommer att gå med på för att få bli statminister? Dadgostar lär ju ha sina krav dessutom.
  • Mentat
    nattuw skrev 2025-10-21 21:16:53 följande:
    Bra, vi väntar.

Fast jag misstänker att det kommer att bli en lång väntan.
    Det gäller förstås att känna igen den när man ser den också....
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-10-22 07:07:21 följande:

När såssen kverulerar om vården plockar jag fram såssarnas överstepräst från aftonlatrinen:

Fast det var ju en helt annan tid: Då var det (s) som satt i regeringen. Det går ju inte att jämföra, förstår du väl! Flört 
  • Mentat
    Rataxes skrev 2025-11-05 08:11:53 följande:

Det här är det första som kommer att hända om det blir en S-retardering 2026.

Framför allt är det bara ett första steg. Hur långt man kommer att gå vet väljarna inget om före valet.

Idag ligger vi något så när på EU:s genomsnitt, tack vare att regeringen ändrade den galna politiken under tidigare (s)-(mp)-styre. Vi räddar inte klimatet genom att Sverige skiljer ut sig radikalt från övriga EU.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-11-15 10:38:45 följande:
    Innebär det att barn inte längre kan bli finska medborgare?
    Här har vi ett (av många) praktexempel på hur man verkligen anstränger sig för att vantolka så mycket som möjligt. Du tror rimligen inte själv på att det har något med barn att göra.

Tror du att den här debattekniken gör att folk får förståelse för din ståndpunkt? Min tro är att den här sortens inlägg är kontraproduktiva.
  • Mentat
    KillBill skrev 2025-11-15 14:30:49 följande:
    Frågan är äligt ställd. Kommer barn som invandrat till Finland kunna bli finska medborgare innan de har börjat förvärvsarbeta?
    Uppenbarligen noll vilja till självrannsakan.

Jaja, jag skall väl inte påstå att jag är förvånad men det var värt ett försök när det var så flagrant.
Svar på tråden Riksdagsvalet 2026