Inlägg från: klyban |Visa alla inlägg
  • klyban

Riksdagsvalet 2026

Anonym (Giggi) skrev 2025-07-01 12:12:32 följande:
    Säg det till Jonas Attenius i Partiets verkställande utskott

---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Eyrlwa/s-mal-blanda-befolkningen
    Och problemet är då att de har mörkt hår och hud som är problemet?
    Anonym (Giggi) skrev 2025-07-01 12:20:27 följande:
    Aha! Du försöker förolämpa mig. Då förstår ja.

Nåja. Höger är jag. Populist? Nä inte så mycket. 

Jag tro inte heller att mina inlägg här kommer att avgöra valet 2026 lika lite som den vilseledande propagandan på FL eller på AB:s ledarsida.

I slutänden komemr folk att rösta för eller emot lägre bränslepriser. För eller emot ökade resurser till polisen. För eller emot förslag på att bussa kommunens skolbarn för att uppnå rätt social mix. För eller emot ökade bidrag till andra länder. För eller emot höjda skatter.

Och så vidare.

Du får be en vän som du litar på och berätta detta för dig och att du är en extremhöger populist.

Personligen är jag direkt förvånad att du inte förstår det själv, och att en del idéer ser ut som fascism tom.
    Är du en fascist undrar för det är direkt anmärkningsvärt att du inte märker du ventilerar sånt då och då.

Men märkt detta ofta med denna slags höger, de förstår inte att de går ärenden för nazism och fascism.

Cheers skrev 2025-07-01 17:40:32 följande:

Hur det går i riksdagsvalet 2026 är det väl ingen som vet. Det är ju ett år tills dess. Det viktiga är dock att Miljöpartiet inte får något inflytande. Eller kommunisterna. Eller Centern. Eller Sossarna. Eller Liberalerna.

Det viktiga är att demokratin väljer vem som ska styra.
    Men med tanke på du skriver så inser man det är nog inget du har ett större intresse av demokratin.

EnAnonumius skrev 2025-07-01 19:18:12 följande:
    Kortade ned ett långt inlägg.

Wow, ett inlägg utan poäng.

Det hör fan inte hit huruvida kommunismen är "mer sällsynt" eller inte.

Fakta är att både kommunism och fascism år  och förblir två idiotismer.

Förstår du inte poängen?
    Det jag undrar då är vad ska de ge oss att prata om något så sällsynt?
    men det är lugnt, vi alla vet att det är bara tomma ord och försökte rikta blicken ifrån fascismen som växer i högern.
    Och i inbillan att det skulle få dom att vara okey och för de drar upp kommunism som jag sade är lika sällsynt som isglass i öknen.

Och det du gör är att säger kommunism och fascism är dåligt, dock försvarar du som en tok allt höger.
    Och vi andra vi är inte det minsta intresserade av kommunism, så vad är syftet att prata om något som är så sällsynt, och fascismen är inte sällsynt?
    Vad är det om?

Men man måste undra, du som var så saklig och älskade fakta innan, varför inte längre?
    Vad hände?

Och att du korta ned inlägget, det var för att du visste om att börja prata om annat skulle inte fungera på mig.
    Så vad bättre att göra en censur då Skål

Mentat skrev 2025-07-01 21:27:17 följande:
    Han sålde alltså just när Saab fick en stor affär, något som borde höja aktiekursen? Det låter för mig som att han accepterade att han gjorde förlust.

Ohhhh, så du förstår inte att det redan var olämpligt redan att ha ett aktieinnehav och att vara med och bestämma.

Och jag måste verkligen fråga mig varför du inte ser det som olämpligt för?
    För samma sekund detta hamnade på hens bort, så skulle hen ha avsagt sig att delta i en beslutsprocess och få information om den innan allt var klart.

Rätt fascinerande du inte ens ser det allra minsta problem.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Mentat skrev 2025-07-02 11:22:57 följande:
    Om han hade behållit sina aktier hade den rabiata vänstern ylat om korruption pga att kursen steg....

Du verkar inte vilja veta av den fundamentala biten och att han har intressen i det han tar beslut om.

Låter det som att det är dax att förbjuda aktieinnehav som beslutande i såna företag.
    Intressant är dock hur du försvarar ett klart fel som är gjort.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Sossen) skrev 2025-07-02 13:35:38 följande:
    Ja, men det borde även behovsprövas. Miljonärer behöver inte barnbidrag.

Det är väldigt dyrt att göra så att man behovsprövar var fall.
    Och misstänker det är varför de utformat bidraget som man gjort.

Anonym (Giggi) skrev 2025-07-02 13:57:50 följande:
    Påståendet var att socialdemokraternas förslag INTE inkluderade att placera "underprivilegierade" i fina områden. Attenius säger annat.

Och det har inget med vare sig SD eller M att göra.

Det känns som du gör åttor på dig att missförstå och återberätta detta inkorrekt.

Det som har fascinerat mig väldigt mycket om denna integration, det är att fler än en av de som menar på SD alltid har rätt, att dessa försöker göra detta till något såssarna skapat.

Eller vad man vill fixa tror man är tvångs migrationer osv, så intresset att få det rätt existerar inte inser jag.

Men antar det du/ni kör är bara ett narrativ att allt ont i världen är pga såssar, oavsett om det är högern som är orsaken har vi lärt oss med denna.

• klyban
    Anonym (Villaägare) skrev 2025-07-02 14:39:21 följande:
    Om man behovsprövar får man trösklar så att det inte lönar sig att arbeta.

Pratar om barnbidrag och inget annat.

Har inget emot prövningar på andra saker det minsta, men barnbidrag blir nog dyrare om man behovsprövar det.
    Och pga den personalen och det systemet kostar en satans massa.

På andra områden är behovsprövning direkt nödvändigt.
    Men de är bra större och/eller mer riktade också.

Och barn är enkelt, pluppar det ut ett så får du barnbidrag = arbete över.
    Sätta en beprövnings sak på detta kommer kosta en hel del pengar.

Anonym (Sossen) skrev 2025-07-02 14:50:52 följande:
    Njae, man har historiskt resonerat att barnbidraget går till barnet och barn har ju aldrig någon inkomst. Men när vissa barnfamiljer måste använda bidraget till att köpa blöjor och barnens vinterskor, medan andra kan låta det oavkortat gå in på ett sparkonto, så vill jag nog hävda att den sistnämnda gruppen inte är i behov av något bidrag.

Inte riktigt det jag avser när jag skrev det inlägget.
    Utan att behovspröva det kostar en massa pengar och därför man har inte behovsprövat detta bidrag.

Och som en del säger, miljonärer behöver inte dessa pengar, och det är väl sant.

Men det är inte heller ett stort hål i statskassan, så ge det till alla är jag okey med.

Sen ser vi andra bidrag där man borde kolla riktigt mycket på i stället.

EnAnonumius skrev 2025-07-02 15:53:45 följande:
    Nu får du ge dig.

Nu är du där igen, d.vs tillskriva en otroligt massa innehåll som inte finns i ett inlägg, och sedan komma med den otroligt poänglösa och dumma kommentaren "prata om något sällsynt". Sedan fortsätter du ditt poänglösa tjafsande mot mig och försvara din intetsägande liknelser.

Det jag har bara gjort är att ENKELT (varken mer eller mindre), konstaterande att fascism och kommunism är två idiotismer.
    Varken mer eller mindre.

För den som klar av att tänka, ser ju tydligt att jag ogillar både fascism och kommunism. 

Det är du som väljer att tolka in mer än som  finns i min text, och börjar med en massa poänglösa tjafsande mot mig och intetsägande  "liknelser". 

Oavsett hur mycket du pumpar på med en massa onödigt tjafsande med poänglösa kommentarer och intetsägande liknelser, så fråntar det aldrig att både fascism och kommunism är två idiotismer.

Och du det är ingen idé att du försöker komma med en massa förklaringar till mig om "hur det är och ligger till". Jag tänker inte tolka andras texter efter mallarna "falsk dikotomi" och anse att man skall agera baserat på detta.

DU har rätt, du skrev en massa som är irrelevant för precis allt.
    Dock står vi här med rätt många till och med på Familjeliv som inte förstår de ventilerar fascism, och dessa fattar inte ens det när man berättar och förklarar.

Kommunism är knappt existerande, men är en lika havererad ideologi som fascism.
    Dock är det fascismen som sprider sig och speciellt kring SD.

EnAnonumius skrev 2025-07-02 16:08:49 följande:
    Och du verkar ju inte heller förstå demokrati alls

Du vet man har i en demokrati med åsikts- och yttrandefrihet rätten att komma med sin åsikt

Hens ÅSIKT är att vissa partier inte kommer in i riksdagen och får inflytande. Det betyder aldrig i praktiken samma sak som att man inte skulle förstå hur en demokrati funkar.

Det är det här jag insett från tiden du älskade saklighet och fakta har ändrat sig totalt och frågan är om du ens förstår det.

Men nu började du prata om annat igen.

Och det är väljaren som styr och jag inte ens en gång i mitt liv blivit upprörd över att någon som jag inte skulle vinna är fel.
    För det är ju vad demokrati är.

Vad användaren antydde är att demokrati är bara okey om ingen vänster om C får röster för att vinna.

Sen sure så kan man säga det viktiga inte är att ge upp demokratin, men dock känner jag igen lingot på de som vill avskaffa demokratin.
    Och personen kan svara själv vilket som gäller, det kan aldrig du göra.

• klyban
    Rataxes skrev 2025-07-03 08:20:41 följande:

Tack, tidöregeringen, eftersom det enligt idiotvänstern var deras fel att priserna steg måste det ju enligt samma logik vara deras förtjänst att priserna sjunker.

Detta är lite komiskt när du försöker inbilla dig det har med regeringen och göra :whoco5: 

Men förstår du började prata om annat där, för det gick inte bra Solig

Rataxes skrev 2025-07-03 08:26:53 följande:
    Vänstern...

När man inte kommer åt ledaren ger man sig på dennes familjemedlemmar, släkt etc. En välkänd gängkriminell taktik. Understödd av tvångsmedia och deras anhang.

Faktiskt riktigt fascinerande att du rycker ut till ett aggressivt försvar.

Men som offentlig person så funkar det inte att ha barn som är nassar, än mindre en på denna nivå.
    Och att det skulle bli allmänt känt är direkt förväntat.

Men dock det som fascinerar mest att när det är omvänt i politiken så är du inte det minsta intresserad av att hålla namn alls.

Och det måste man undra sig varför det är så viktigt nu för, för verkar som du har olika regelböcker politiskt som likar fascism och där man ser alla sina egna som oskyldiga oavsett vilka bevis som kommer.
    Och samtidigt åt andra hållet så fantiserar ni ihop saker som inte existerar ens.

Det mest komiska där är att ni tror ingen skulle märka det, och det är väl den mest komiska saken med allt.

KillBill skrev 2025-07-03 08:37:28 följande:

Okej, så det blev alltså du, Rataxes, som valde att avslöja namnet på ministern och i praktiken även sonens namn här på Familjeliv.

Haha, blev det så till och med, man kan inte bli mer än perplexad över agendor och narrativ.

Anonym (Sossen) skrev 2025-07-03 09:16:13 följande:
    Ja, då hette det "Magdapriser" när Bush viftade med falukorven. Nu när Ebbakorven är dubbelt så dyr, önskar man att det fortfarande var Magdapriser i butikerna.

Bring back Magdapriserna, tack!

Tyvärr är det lite svårt på många områden, då man är i händerna på andra aktörer som i sin tur också fått höjda priser.

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 17:34:22 följande:
    Ja, men då behöver vi också samma politik som Schweiz för att kunna ha så låga skatter. Vi kan börja med invandringen:
    1: Vi bör ha en lika restriktiv arbetskraftsinvandring som Schweiz,  för icke européer, bara om man inte lyckas hitta någon från EU och EES får man ta in någon från utomeuropeiska länder. Detta för att få en låg arbetslöshet som de har I Schweiz.
    2. Vi bör göra det lika svårt att få medborgarskap som i Schweiz, så att vi inte tar på oss att försörja människor från hela världen.

Om vi vill ha hög välfärd och låga skatter måste vi göra som Schweiz, dvs ha en extremt hård invandringspolitik, både för asyl och arbetskraft.

Detta ser lite ut som en som ska äta julgröt som trycker ned hela armen och plockar ur en mandel och tror det är en julgröt och att man har ätit en julgröt med endast en mandel Solig 

Typiska saker som förekommer i kaninhålet vet jag sedan innan.

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 17:57:17 följande:

Att ni i vänsterm vill ha massimmigration känner jag redan till. 

Konstigare är att gruppen som vill ha sänkta skatter inte förstår att vi måste minska invandringen. 

Ja, om ni får säga det själva.
    Men komiskt nog var det även här som Moderaterna haft sina fingrar med för att ha möjligt gjort detta och när de tog bort luciaföredraget Solig
    Kan du ingen politisk historia?

Men min liknelse var riktigt bra i vad du gör med Schweiz, det funkar inte plocka upp bara mandel och sen inbilla sig säga man har ätit julgröt.
    Och sen vad du ska berätta att du ogillar invandrare svårt, det vet vi redan.

Och någon praktiskt lösning finns inte, utan bara prata om kring och visa missnöje, än faktiska lösningar.

För det är ju det som är så komiskt med den andra saker som Moderaterna fixat, där vill ni inte heller prata om hur det är Moderaterna som fixat till denna snedvridna bosättning.
    Och den försöker ni säga såssarna står för att invandrare ska tvångsförflyttas, vilket inte heller är sant.

Och de som verkligen har ansvaret för koncentreringen av invandrare på vissa områden, ja, det vill ni inte alls prata om det minsta.
    Bara klaga klaga och åter klaga utan några lösningar alls, mer än att rasistiska antydningar om att alla ska stoppas pga de är invandrare.

Så vad är nästa Moderat sak som du ska försöka projicera på såssarna?
    För de börjar samla ihop sig nu Skål

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 18:29:12 följande:

Jag säger ju att det är tråkigt  att högerpartierna är så positiva till arbetskraftsinvandring. Å andra sidan är det ju rimligt , för de vill inte ha en hög allmän skattefinansierad välfärd. Och de vill öka konkurrensen och trycka ner arbetares och tjänstemäns löner. 
    Om man vill ha en hög skattebaserad välfärd måste invandringen vara stram och restriktiv, för det går inte annars. Det har inte med rasism att göra . Det handlar om ren matematik och ekonomi. Ett litet land med tio miljoner invånare och en välfärd de flesta i världen bara kan drömma om, måste ha en stängd gräns och extremt restriktivinvandringspolitik om vi skall ha en  chans att upprätthålla vår välfärd. 

Men du kan ju inte utelämna vem som öppnade portarna för invandring, och det var då faan inte såssarna.
    För det var de som stängde den porten med luciaföredraget.

Eller vem som såg till att skapa dessa koncentrationer av invandrare i vissa områden, för det var Moderaterna också

För det blir en otroligt oärlig diskussion om du utlämnar så fundamental fakta och sen försöker skylla allt på såssarna.
    För den som går så har ett narrativ och en agenda som berättar att viss fakta inte får finnas.
    Och sånt pysslas det mest i kaninhålsmedia av olika de slag.

• klyban
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 19:08:56 följande:

Nu Kan vi ju tyvärr inte ändra det som redan hänt. 
    Vare sig vänster eller högern vill ta ansvaret för massimmigrationen. 
    Det tjänar inget till att titta bakåt.
    Nu måste vi försöka hitta lösningar. 

Den första åtgärden måste vara att i princip stänga gränsen, för vi kan inte skicka ut dem vi har tagit emot , men vi kan minska inflödet. 

Den andra åtgärden är att göra det mycket svårare att få ett medborgarskap. 

Det tredje är att införa att invandrare måste kvalificera sig för välfärd. 

Allt detta har regeringen sagt att de vill genomföra i Tidöavtalet men det går väldigt långsamt,

Det är fundamental information för väljaren vem som öppna flodportarna, och genom ta bort luciaföredraget.

Det är även FUNDAMENTAL information till väljaren att det är Moderaterna som har fixat dessa områden med koncentrerad invandring.

Så fort du försöker diskutera detta och inte lägger skulden där den hör hemma, och sen försöker också projicera det på såssarna.
    Det är samma sekund du är oärlig som SD var med sina trollfabriker som inte skua ha existerat med visade sig har existerat i 12år vid tidpunkten.

osv..., men förstår i kaninhålet får inte sån här fakta finnas med, då den stör narrativet.
    Som fallerar när fakta ges.
    Försök utvecklas istället för hävda en massa saker, och ropa utvisa är inte en fungerande lösning.
    Men lärt mig denna typ av prat mot aldrig har riktiga idéer, bara gnäll, gnäll och åter gnäll utan några riktiga lösningar.

• klyban
    Anonym (Citron) skrev 2025-07-04 14:19:32 följande:

Socialdemokraterna vill se hårdare krav för sexköp.

Men, enligt SVT 25 juni, döms en socialdemokratisk politiker för försök till våldtäkt - köpte sex.

Hur går detta ihop?

Gå ihop vad menar du?
    För om saken var att såssarna vill ha sexköp och våldtäkter, så skulle dom ju inte vilja skärpa lagen :whoco5:
    Två Tierp politikern är inte heller i Riksdagen.

Och två stycken SD'are som köpte sex i massagesalong, betyder då enligt dig att de inte alls vill hantera sexköp?

Det är ju din logik och undrar bara om den är samma i samma situation med annat parti.

Men först och främst berätta varför du inte vill se hårdare lagar i sexköp, eller vad du nu påstår utom låtsas om att andras partiers sexköp inte skulle existera och bara såssarnas.(Och komiskt nog regionalt också, vilket inte är om man köra denna lag och hårdare.)

Lycka till Solig

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026