• KillBill

Riksdagsvalet 2026

I denna artikel resonerar Tomas Ramberg på Dagens Nyheter om möjliga resultat efter riksdagsvalet 2026. Han avslutar med 4 olika scenarier efter nästa val.  Själv tror jag att både SD och M kommer göra mycket dåliga resultat i nästa val och att det resulterar i att både Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson avgår. Vad tror ni?

etidning.dn.se/p/dagens-nyheter/2023-05-13/a/tomas-ramberg-for-s-och-lo-ar-sd-ett-existentiellt-hot-darfor-blixtrar-det-i-anderssons-ogon/2357/1002363/40001775

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Riksdagsvalet 2026
  • Rataxes
    Mentat skrev 2025-12-17 14:53:23 följande:
    Låter litet märkligt, det brukar väl ingå i svenskundervisningen?
    Det gjorde det iallafall när jag gick i gymnasiet, vi hade 2 betyg i Svenska.
    The smallest minority on earth is the individual. Those who deny individual rights cannot claim to be defenders of minorities.
  • Tow2Mater
    Mentat skrev 2025-12-17 14:53:23 följande:
    Låter litet märkligt, det brukar väl ingå i svenskundervisningen?
    De säger det är för mycket fokus på skärmar och för lite på böcker, dessutom trängs litteraturen undan när den i svenskundervisningen måste samsas med källkritik, grammatik och muntliga redovisningar'

Tydligen kan man inte läsa litteratur på skärmar i skolan.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Giggi)
    Tow2Mater skrev 2025-12-17 15:15:53 följande:
    De säger det är för mycket fokus på skärmar och för lite på böcker, dessutom trängs litteraturen undan när den i svenskundervisningen måste samsas med källkritik, grammatik och muntliga redovisningar'

Tydligen kan man inte läsa litteratur på skärmar i skolan.
    Skärmar är skit-kassa att läsa på om man vill läsa på djupet.

Sedan har litteraturen trängts undan av en massa annat som man knölat in i svenska-ämnet, som källkritik. Om L inte tänker addera timmar för mer litteratur så behöver de ju dra in på något annat.
  • nattuw
    Tow2Mater skrev 2025-12-17 14:44:38 följande:

Nu vill Liberalerna att litteratur införs som ett eget obligatoriskt ämne på gymnasiet. Men vad vill de stryka för att ge plats? Eller ska skoldagarna förlängas?

www.expressen.se/nyheter/politik/mohamsson-gor-litteratur-obligatoriskt-pa-gymnasiet/

Bra. Eleverna behöver öva på basfärdigheter. Så ut med skärmarna och in med böckerna. Vill vi ha elever som kan bygga morgondagens IT-företag behöver vi elever som kan läsa, skriva och räkna. Däremot behöver vi inte elever som kan använda enstaka program som är redan är föråldrade när eleverna lämnar skolan.

Fast ett bra förslag kommer nog inte att rädda Liberalerna.
  • KillBill
    K Markatta skrev 2025-12-17 18:12:33 följande:

Ny intressant opinionsundersökning från TV4 / Novus:

Det mest anmärkningsvärda är Moderaternas kraftiga ras. Socialdemokraterna tappar 0,2 procentenheter, vilket ligger inom de statistiska felmarginalerna, medan Moderaterna backar med närmare två procentenheter.

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • KillBill

Ulf Kristerssons opinionsstöd är snart nere på samma nivåer som under Anna Kinberg Batras tid och oppositionen drar ifrån..

Hellre Arga Andersson än Kassa Kristersson!
  • Anonym (Giggi)

Widar Andersson pekar på en detalj inför valet 2026
    (Norrköpings Tidningar)
    .

• klyban
    Anonym (Giggi) skrev 2025-12-23 18:09:37 följande:

Widar Andersson pekar på en detalj inför valet 2026
    (Norrköpings Tidningar)
    .

Nä, det är ingen valfråga, och det komiska är väl att det är högerns egna lagar som gjorde det dumt för att kunna utvisa.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym
    klyban skrev 2025-12-24 10:15:31 följande:
    Nä, det är ingen valfråga, och det komiska är väl att det är högerns egna lagar som gjorde det dumt för att kunna utvisa.
    VAd vet du varför folk lägger sin röst där de gör det?
    För mig är det en MYCKET viktig och aktuell fråga med de utrikes (ja, gnäll om det ordvalet) kriminella.
  • klyban
    Anonym skrev 2025-12-24 11:32:36 följande:
    VAd vet du varför folk lägger sin röst där de gör det?
    För mig är det en MYCKET viktig och aktuell fråga med de utrikes (ja, gnäll om det ordvalet) kriminella.

En liten sketfråga som regeringen kan fixa till redan nu, kommer inte få någon traction.

Men såklart, om inte regeringen fixar detta nu, så är ju det fel regering man röstar på och denna fråga då.
    Men det är här hyckleriet slår till med fullkraft och de tror att det är var en bra regering som inte ens fixade till detta.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym
    klyban skrev 2025-12-24 11:53:12 följande:

En liten sketfråga som regeringen kan fixa till redan nu, kommer inte få någon traction.

Men såklart, om inte regeringen fixar detta nu, så är ju det fel regering man röstar på och denna fråga då.
    Men det är här hyckleriet slår till med fullkraft och de tror att det är var en bra regering som inte ens fixade till detta.

Det är du givetvis fri att anse.
    Nu ska jag inte stånga huvudet blodigt och gå vidare i någon diskussion med dig. Det är min tid för dyrbar för, plus att jag ju faktiskt vet att det inte är lönt.

God Jul.
  • klyban
    Anonym skrev 2025-12-24 14:15:37 följande:
    Det är du givetvis fri att anse.
    Nu ska jag inte stånga huvudet blodigt och gå vidare i någon diskussion med dig. Det är min tid för dyrbar för, plus att jag ju faktiskt vet att det inte är lönt.

God Jul.

Så regeringen skulle vänta till efter valet och göra detta till en valfråga?
    Det låter ju väldigt udda måste jag säga.

Men ja, detta är en liten sketfråga, som säkert någon rasist kommer skrika sig hes över och ingen bryr sig.

Det finns större fiskar att fritera....

Svar på tråden Riksdagsvalet 2026