• Anonym03

Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!

Jag är 19 år och bor varannan vecka hos min pappa som jag älskar oerhört mycket. Däremot trivs jag inte så bra hemma hos honom då det konstant är smutsigt. Missta mig inte, det är långt ifrån stökigt hemma hos pappa. Han är noga med att det ska vara undanplockat i både kök och vardagsrum, ingen smutsig disk får stå framme och inget ska ligga slängt på golvet, etc. Däremot är det som sagt smutsigt. 

Låt mig ge några exempel: 

I köket sitter det smuts på köksluckorna, i lådorna finns det fläckar och smulor, han vill inte slänga gammal mat, och kylen luktar konstigt. Det finns damm på listerna, små fläckar i trappen och på mattor. Men badrummen är värst. I badrummet på nedervåningen luktar det svagt urin, spegeln är smutsig och golvet känns ofräscht. I badrummet på övervåningen så är det skitigt vid toaletten, duschen hade behövts rengöras, och toalettborstarna har inte bytts ut på evigheter. Dessutom har hans hus en distinkt lukt. 

All smuts är väldigt subtil, man måste ta en närmare titt för att se den, däremot känner man att det är ett smutsigt hem. 

När jag försökt konfrontera pappa brukar han bara vifta bort det och inte riktigt lyssna. Jag tror att det är lätt för honom att ha överseende med smutsen då det annars är rent hemma hos oss. Samtidigt tycker jag att det är besvärligt att konfrontera honom då det är en jobbigt situation för både honom och mig. 

Det hela blir inte bättre av att pappa är ganska snål. Vi har det egentligen väldigt bra ekonomiskt men trots detta så håller han sig från att byta ut vissa saker i exempelvis kök och badrum vilket enbart bidrar till smutsen. 

Jag älskar min pappa men just nu trivs jag inte hemma hos honom. Vet ärligt talat inte vad jag ska göra då han inte ändrar sig och är trött på att själv försöka städa så gott jag kan. Hjälp mig, vad ska jag göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-05-15 22:45
    måste tillägga för få verkar fatta att jag redan hjälper till mycket hemma med att städa. att det ibland är smutsigt har jag full förståelse för (är inte nån pedantisk galning) och jag har överseende med det mesta. däremot känner jag just nu att det på vissa platser i mitt hem rent av bara är skitigt och att min pappa själv inte ser det för att det i helhet är "rent". vet inte är väl bara trött på att dra det lasset själv :/
  • Svar på tråden Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!
  • RaYzLeR

Min mamma har asperger och hon var inte bäst på att städa. Golven och borden var dammiga, glasen och disken var dimmiga av flott, men jag brukade sova över hos henne lite då och då ändå. Jag brukade diska om disken om jag skulle äta hos henne! Skrattande

• Anonym (vänster är ett skällsord)
    RaYzLeR skrev 2023-05-15 19:01:20 följande:
    Det kan man väl? Jag bodde hemma tills jag var 23.
    Kan ja.... Men det står en ju fritt att flytta ut om det inte passar.

TS får antingen finna sig, själv städa så hemmet lever upp till hennes höga standard, eller flytta till eget/hem till mamma på heltid.
  • Anonym (Familjens städledare)

Vi bor 4 personer i ett hus.
    Städning och disk hjälps vi åt med.
    Ålder, fallenhet och tid är faktorer som spelar roll, lärde min tonårsdotter hur ett badrum städas förra året, det kan nog även du fixa.

• Drottningen1970
    Anonym (D) skrev 2023-05-15 18:51:43 följande:

Du är 19. Du ska inte ens bo hemma. 

Verklighetsfrånvänd mycket?

TS, du behöver säga som det är till din far. Och även hjälpa till att städa.

Om han inte tar det på allvar får du bo där mindre.

• Anonym (Lis)

Prata med din pappa och be honom göra en ordentlig hemstäd med nån firma. Efter det gör du ett schema så städar ni tillsammans en gång i månaden för att förhindra att det blir lika illa igen.

• Anonym (1234)
    Anonym (...) skrev 2023-05-15 19:45:41 följande:

som sagt TS, om detta är ett riktigt bekymmer så ordnar du städning på egen hand, eller kontaktar du socialkontoret för att du är oroad över din pappa. 

Du är 19 och myndig, om du vore yngre hade jag sagt åt dig att kontakta din andra förälder eller någon annan som du litar på, och bett denne om hjälp att göra en orosanmälan ( oro för barn, dvs dig), för det här kan väl inte ha skett nu? Det har väl alltid varit smutsigt? 

Det funkar inte att göra ''oro för barn''-anmälan när ''barnet'' ifråga är 19. 
  • Mrs Moneybags

Ta ett rum i taget - ditt sovrum, den toan du använder mest, köket. Storstäda. Sätt på bra musik och ett par gummihandskar och sätt igång. Sedan håller du det fint när du är där. 

• Anonym (hej ts)

hej ts! få verkar förstå att problemet inte handlar om att bara städa, utan att du är på väg att växa upp och du har en annan standard än din pappa. och nu ska ni bo på en yta ni delar.

men eftersom han försörjer dig/betalar bostaden så är du lite i hans "våld". men du kan ju försöka ta upp problemet med honom, göra ett försök att nå fram. 

för jag tolkar ditt problem som mer känslomässigt, än att du inte kan hålla i en disktrasa själv.

lycka till, kram.

• Anonym (Knepigt)

Föreslå att ni tillsammans städar köket och torkar luckor o rensar kyl en dag denna veckan? Skriv en lista på vad som behöver göras. Samma med badrum o lister mm.
    Är ni 2 så tar det max en timme per rum och han blir påmind om att han missar denna typen av uppgifter i vardagen. Om han inte vill hjälpa till när han får det svart på vitt så får du nog ta och flytta hem till din mamma, för det är inte ditt jobb att dra hela bördan själv.

• Grey Man

Håller med flera av ovanstående kommentarer - ta tag i det. Fram med skurhinken.

• Jemp

Hur mycket städar du, ts?

Vem har inte lite smuts på listerna och får smulor i lådorna mellan rengöring? 
    Givetvis byter man inte ut fungerande saker vara för att.
    Badrummet låter inte så fräscht dock.

• Anonym (:))
    Anonym (hej ts) skrev 2023-05-15 21:42:23 följande:

hej ts! få verkar förstå att problemet inte handlar om att bara städa, utan att du är på väg att växa upp och du har en annan standard än din pappa. och nu ska ni bo på en yta ni delar.

men eftersom han försörjer dig/betalar bostaden så är du lite i hans "våld". men du kan ju försöka ta upp problemet med honom, göra ett försök att nå fram. 

för jag tolkar ditt problem som mer känslomässigt, än att du inte kan hålla i en disktrasa själv.

lycka till, kram.

vill bara tacka för ditt svar :)

verkar vara få som förstår att jag redan hjälper till mycket med städningen hemma och att mitt problem/oro mer handlar om att min pappa själv inte ser att vissa saker behöver städas på djupet utan nöjer sig med att det bara inte ska vara stökigt

liksom oroar mig för hur det kommer se ut hemma när jag flyttar hemifrån då jag är i den processen
  • Anonym (BT)

Det är inte helt ovanligt att föräldrar trappar ner på städningen ungefär då barnen flyttar hemifrån.

• Anonym (Old)
    Anonym (:)) skrev 2023-05-15 22:39:11 följande:
    Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!

verkar vara få som förstår att jag redan hjälper till mycket med städningen hemma och att mitt problem/oro mer handlar om att min pappa själv inte ser att vissa saker behöver städas på djupet utan nöjer sig med att det bara inte ska vara stökigt

liksom oroar mig för hur det kommer se ut hemma när jag flyttar hemifrån då jag är i den processen
    Förstår din oro men jag tror du måste släppa detta. Din Pappa gör ju precis som han vill i sitt hem och alla har olika preferenser om hur rent ett hem ska vara. När du väl flyttat så kan ni ju ses någon annanstans.
  • Anonym (B)

Det var damm på listerna när jag flyttade in i min lgh. Så för vissa ingår det inte ens i flyttstädningen 

Men du är vuxen så flytta?

• Agda90

När jag var 16 insåg jag att mina föräldrar var inte kapabla till att städa. Vi bodde då i ett hus där det gick att stänga dörren till sovrumdsdelen där mina föräldrar hade kontor, badrum och sovrum. 
    Det som syntes när folk kom hem till oss var köket och vardagsrummet på bottenplan som var mina föräldrars. Jag hade ovanvåningen för mig själv med vardagsrum, sovrum och badrum. Jag städade mina ytor och express städade vardagsrum och kök på bottenplan så att folk kunde gå genom utan att höja på ögonbrynen. Resten sket jag i. Det fick mina föräldrar lösa själv. 

Du är 19 TS, jag gissar att du inte kommer att bo kvar så många år till. Städa de ytor där du är som mest och låt resten vara. Du kan inte ändra på din pappa hur du än försöker. 

För något år sedan, när mina föräldrar inte var hemma och jag skulle ta deras post, var jag tvungen att gå på toa. Jag gick in på den lilla gästtoan och kan säga att jag gick ut därifrån och körde till närmaste shoppingcenter. Toaletterna på shoppingcentret var renare och fräschare än den hemma hos mina föräldrar!

• olof 45

Du säger att du hjälper till att städa, ändå har smuts byggts upp till sån grad att det är skitigt? Låter som du bara städar samma saker gång på gång, men aldrig gör en storstädning? 

Vi storstädar - och då menar jag storstädar - två gånger per år; innan jul och innan midsommaren. Vissa moment gör vi bara en gång per år, t.ex. tvättning av mattor (sommaren) plockar ur allt ur kökslådorna och torkar ur (julen). 

Det finns många listor online på "hur ofta" vissa saker bör göras. 

Sedan vill jag bara säga att detta inte låter så troligt: "När jag försökt konfrontera pappa brukar han bara vifta bort det och inte riktigt lyssna

Det går att konfrontera folk utan att ge dem chans att vifta bort det! Det låter som att du gör "konfronterandet" för vagt eller för svagt! 

Skriv ut storstädningsschema och säg att "Pappa, du brukar ignorera mig när jag tar upp detta, men jag skulle vilja ha en vuxen diskussion, där du faktiskt lyssnar. Vi behöver nog ta tag i det där med storstädning eller djup-städning, för vi gör ju bara vardagsstädning och man kan se skiten växa fram. Seriöst pappa, jag tycker det här är äckligt."

Skriv ut listor och "how-to" artiklar, och GE honom. Ställ fram skurbaljan på golvet och säg "det luktar URIN" i badrummet - sjukt ofräsht. Någonstans ligger en droppe urin och ruttnar. Dags att skura hela badrummet, annars trivs inte jag här."

Gamla tandborstar? Handlar du aldrig med honom? Lägg nya tandborstar i korgen? Säg bara kort "man ska byta varje halvår. Du har haft din gaaaanska mycket längre än så, vilket börjar bli lite äckligt."

Lycka till.

• AndreaBD

Alltså, jag är själv ganska noga med städning, och när jag läser dina exempel får jag ändå intrycket att du hänger upp dig på några små detaljer som inte behöver vara så farliga. T.ex. fläckar och smulor i en kökslåda. Folk som är ganska renliga av sig  kanske tvättar ur sina kökslådor en gång om året, och kanske torkar lite grann i dem några gånger emellanåt, men med lite damm,  några smulor eller nån fläck måste man ju räkna med. Finns också folk som aldrig gör sånt.

Okej, det andra skulle jag också störa mig på. Smutsiga köksluckor - själv är jag pedant där också, men jag förväntar mig inte att alla andra ska vara det. Och om han ser till att det är undanplockat och diskat och sånt - du kan väl tvätta av köksluckorna? Och badrummet - kan säkert bli renare, samma sak där. Du är vuxen och bor hemma, du kan bidra med något, föreslå för din pappa att du ska bidra med just såna saker. Damm på listor samlas snabbt, men är också snabbt åtgärdat. Kanske kan man köpa förvaringslådor att ha saker i i kylskåpet, så blir det inte så mycket lukt. 

Och tänk på att hus/lägenheter som någon bor i alltid har någon slags lukt.

• Rockärbäst

Hur gör du när du städar, TS?

• Mrs Moneybags
    Anonym (:)) skrev 2023-05-15 22:39:11 följande:

Jag förstår, men du är inte ansvarig för din pappa. Om hans hem förfaller totalt när du flyttar så blir det så. Det är hans ansvar. 

Du har endast ansvar för ditt eget hem, och du kommer säkert ha fint och städat nu när du ser hur det blir när man struntar i att städa. 

Jag har faktiskt en vän som växte upp på ett liknande sätt. Hon började städa hemma när hon var 12-13 år för att kunna ta hem kompisar. Det var okej städat (barn är kanske inte världsbäst på att städa, men det var hyfsat) tills hon flyttade ut. Då började mamman samla skit igen. Men man får släppa det. Någon gång om året hjälpte hon mamman att ordna upp allt igen, men eftersom hon så småningom hade egna barn mm så hade hon inte all tid i världen. Ingen kan ju sköta två hem. 
Svar på tråden Smutsigt hemma hos pappa, hjälp!