• Lisia

    Jag tror min sambos kollega är kär i honom

    Sedan 4 år tillbaka har min sambo sedan 7 år jobbat på samma ställe som en annan tjej. Hon är lite yngre och har alltid varit singel. Hon har alltid känts lite skum och hon älskar att festa och dra igång AWs osv. Dessa har jag aldrig varit bjuden på från hennes håll fastän att en del utomstående till det arbetet dykt upp på dessa AWs. Det kom även upp till ytan nyligen att hon och min sambo skrivit mycket till varandra på messenger. När hon jobbar och han är ledig, när han jobbar och hon är ledig, nära båda jobbar eller när båda är lediga. Det är mycket GIFs och internskämt. Hon skriver även alltid "hahaha" med stora bokstäver väldigt ofta och nog för att sambon är rolig men tack vet ja så rolig är han inte! Hon har även vid flera tillfällen gått till jobbet på sin lediga tid när sambon jobbat för att "hänga". Vid flera tillfällen har dom chattat vid 00 på natten om slumpmässiga saker och det är alltid hon som skriver först. Min sambo lovar att han bara tycker hon är jobbig och att han bara har ögon för mig och ofta svarar han ej på hennes meddelanden men hon skriver ändå. Jag har vid flera tillfällen kommit förbi hans jobb och hon varken hälsar på mig eller söker kontakt, snarare  tvärtom. Den senaste tiden har hon dessutom skrivit och tjatat till min sambo om att festa ihop (jag får se deras konversationer). Varenda gång han säger att han inte kan så skriver hon om att hitta ett annat datum då han kan! Nu så har hon tillslut frågat min sambo om jag vill följa med på hennes fest efter att han vid ett tillfälle valde att säga "vid nästa fest kanske min sambo kan få följa med?"
    Det är första gången på över 4 år. Vad tror ni? Ska jag försöka bli vän med henne eller är detta ett trick för att få min sambo att hänga mer med henne? Kan även tillägga att han har en del kvinnliga kollegor som sagt till mig att hon svansar efter honom så mycket hon kan. Hur hanterar jag detta? Min sambo vill inte tro på att hon skulle vara intresserad av honom på det sättet men min magkänsla säger att hon kommer göra allt för att komma honom nära och försöka få mig ur bilden. Vi ska på en fest där även hon kommer att vara, ska bli intressant att se hur hon agerar runt mig. Har ni några tips på hur man bäst kan bemöta henne?
  • Svar på tråden Jag tror min sambos kollega är kär i honom
  • Anonym

    Det är din sambo som ska hantera detta.
    Självklart fattar han, han är väl inte ointelligent i övrigt? Han får steppa upp nu. Du ska inte undra vad HON ska hitta på , utan vad din sambo ska göra nu när han blir flitigt uppvaktad

  • Anonym (Ja)
    Anonym skrev 2023-05-23 19:30:09 följande:

    Det är din sambo som ska hantera detta.
    Självklart fattar han, han är väl inte ointelligent i övrigt? Han får steppa upp nu. Du ska inte undra vad HON ska hitta på , utan vad din sambo ska göra nu när han blir flitigt uppvaktad


    Exakt det här. Att din man tillåtit det här så länge? Att han tycker att hon är jobbig kan inte stämma, då hade han inte haft kontakt med henne själv alt kontaktat ngn chef som får hantera henne. Varesig du vill det eller ej så så har han ett intresse. 
  • Tecum
    Anonym skrev 2023-05-23 19:30:09 följande:

    Det är din sambo som ska hantera detta.
    Självklart fattar han, han är väl inte ointelligent i övrigt? Han får steppa upp nu. Du ska inte undra vad HON ska hitta på , utan vad din sambo ska göra nu när han blir flitigt uppvaktad


    Sambon hanterar det redan genom att avslå hennes inviter. Det ska han fortsätta med och dessutom dra ner på sms. Att blocka henne blir inte bra då de jobbar ihop och måste fungera där.

    Klart TS ska följa med på festen och lära känna sin fiende. TS ska klä sig supersnyggt, hänga vid sambons arm hela kvällen, se till att pussa och ta på varann och visa hur kära de är och hur bra de passar ihop. Vara vänligt nedlåtande mot tjejen och på så sätt visa var skåpet ska stå.
  • Anonym
    Tecum skrev 2023-05-23 20:00:59 följande:
    Sambon hanterar det redan genom att avslå hennes inviter. Det ska han fortsätta med och dessutom dra ner på sms. Att blocka henne blir inte bra då de jobbar ihop och måste fungera där.

    Klart TS ska följa med på festen och lära känna sin fiende. TS ska klä sig supersnyggt, hänga vid sambons arm hela kvällen, se till att pussa och ta på varann och visa hur kära de är och hur bra de passar ihop. Vara vänligt nedlåtande mot tjejen och på så sätt visa var skåpet ska stå.
    Nja att chatta med varandra runt midnatt är inte så bra hanterat. 
  • Anonym (......)

    Jag har varit med om att jag var på min mans jobb och en kvinna ställde sig rent fysiskt på ett sätt som om hon ägde honom och ville hålla honom kvar. Tittade sen på mig på ett speciellt vis, vi kvinnor vet. Varit med om andra omständigheter då tjejen låtsas bara vlija vara, förbli en tjejkompis i gänget medan jag kunde se att hon var intresserad. Man kan väl lugnt påstå att jag inte var medbjuden och där avslöjade hon sig. Han hade inte sagt något till mig om att hon var intresserad. Det behövde han inte. Jag sa att eftersom jag alltid bjöd med honom på mina grejer (fester, af) så tog jag det naturligt eftersom han sa ja och följde med att vi kommit dit hän i vår relation. När han nu inte bjöd med mig och, eller frågade om jag fick komma med så var vi inte det och då behövde vi alltså backa bandet. Att vi kanske gått lite väl fort fram. Han blev då osäker och gick inte på de här festerna med den där tjejen. Senare kröp det fram att jag haft rätt hela tiden, hon hade varit ute efter honom. Han hade tyckt han visat han inte var intresserad men hon gick på som fan i och med att jag kom in i bilden (rivalitet). Lita på din kvinnliga intuition. De gånger detta hänt mig har han aldrig behövt säga något, jag vet och jag vet efter bara några sekunder att ha betraktat henne/dem. Jag kn väl säga så här: Det som räddat honom i de situationerna är att jag har kunnat märka att han inte har något intresse. 

    Jag vet inte om din man är för snäll eller för dum. För snäll om han inte är intresserad tillbaka varför han tillåter henne hålla på som hon gör. De gränsdragningar han har gjort funkar inte, hon fattar inte eller så är hon påstridig, dominant i sin personlighet. Sen är det nog dags att han slutar skämta så mycket, kan nog ses som att han flörtar eller att han känner sig uppskattad av henne. Det ska väl gälla jobb eller? Är man så pass rolig och social och så pass mycket som kontakten verkar vara med henne via messenger så påminner det mig om det väldigt nära bandet jag har med vissa. 

    Jag hade gått på den där festen och bara sett hur hon och hur han beter sig och litat på min inre röst. Det kommer avgöra mitt nästa steg. 

    Det var ju då en som  höll på så där på hans jobb och dumma mig, mitt sätt att agera var att jag drog mig undan så jag ville inte vara i närheten av hans jobb, och när han kom för att hälsa på mig på mitt så släppte jag knappt in honom. Jag tror han anade ugglor i mossen då jag sluter mig om det är något. Han började då bli mer och mer att han ringde mitt jobb, bara kom förbi, och fällde nån kommentar att jag hade inte hittat nån ny på mitt jobb väl? och det måste väl finnas någon på mitt jobb som gillar mig (hur jag ser ut och är), jag svarade inte eller sa åt honom att sluta nu. 

    Jag vet inte vad eller hur han gjort men det blev uppenbart att han satte ner foten, distanserade sig, attitydmässigt till den här andre tjejen på jobbet, och vips var det var så var hon borta en dag, hade gett upp hoppet och flyttat på sig. 

    Det är din man som måste agera annorlunda än han gör i nuet för att ytterligare markera. Jag är ju som jag är så min reaktion är inte att slåss för honom utan jag blir bara anti, mindre attraherad av honom och drar mig ifrån, tar steg tillbaka från relationen nog för att skydda mig själv, för jag ville inte vara i den situationen. Min man ser bra ut och många gillar honom, tjejer som killar, men jag märker om det gäller något annat än vänskap från hennes sida. De jag sett varit intresserade av honom på det viset har agerat på ytan som om de tyckt om mig (men det har varit så falskt), de har försökt röra vid honom eller tränga in honom på något sätt för att rent fysiskt visa han är min, de agerar som om man inte finns (Det här med inbjudningar och om det ändå blivit något så agerat flyktigt). 

    Till en tjej tappade han tålamodet då han tyckte hon gick rent för långt och sa åt henne att för helvete sluta. Han hade också påtalat min existens och vad jag betydde. Finns vittnen på detta (jag var inte själv där). 

    Så visst att studera henne är intressant i detta men det som är avgörande är hur han agerar. Det kan komma en ny henne nästa dag och det är fortfarande bara han som är den som det här hänger på - hur beter han sig, vad är OK och vad är inte OK. Han blev orolig för att förlora mig och märkte att jag drog mig ifrån medan hon trodde att jag var svag och ute ur bilden. Vem följer han efter? Dig eller hon? När de var de här situationerna och jag märkte att tjejen var så på så var jag inte på, utan det var han som fick söka sig till mig. Det har varit just hur han har betett sig i de situationerna som varit det avgörande för mig. Jag måste veta att jag kan lita på honom. Jag måste veta genom hans beteende (inte bara ord) att han inte är intresserad, och att det är mig han älskar. 

  • Lisia

    Tack för svaren! :) Jag håller med i mycket, jag har dessutom även frågat honom om det är så att han VILL ha kvar henne som vän men då säger han NEJ för han ser hur det lett till problem i form av de diskussioner vi haft där jag försöker vara tillmötesgående men samtidigt tydlig med att jag är obekväm med henne och hela situationen. Faktiskt ska han byta jobb detta året så snart jobbar de inte ihop längre. Det känns bara komplicerat då de varit vänner (jobbvänner) så länge. Hur gör man? Slutar han bara svara, eller konfronterar han henne nästa gång hon är för på? Problemet är att hon är bästis med en annan föredetta gemensam kollega som verkar "wingmanna" situationen. Han berättade att de alla jobbade en dag och denna "bästisen" frågade om han skulle med dom och hänga efter jobbet (han sa nej). Även att denna bästisen till tjejen/kollegan pratar mycket om henne och lyfter hennes bästa sidor när han jobbar med henne. Dessutom har dessa tjejer gjort en chatgrupp med min sambo och hetsar honom till festande där var och varannan vecka. Nu blev jag tillslut medbjuden av båda via min sambo då och jag vill inte bli lurad till att tro att deras intentioner är något annat än vad det är bara för att jag plötsligt blir inkluderad. Jag tar själv mycket avstånd och försöker behålla lugnet i situationer likt denna. Men är det berättigat att be han radera sin kontakt med denna tjej/snart föredetta kollega?

  • Anonym (Maria)
    Tecum skrev 2023-05-23 20:00:59 följande:
    Sambon hanterar det redan genom att avslå hennes inviter. Det ska han fortsätta med och dessutom dra ner på sms. Att blocka henne blir inte bra då de jobbar ihop och måste fungera där.

    Klart TS ska följa med på festen och lära känna sin fiende. TS ska klä sig supersnyggt, hänga vid sambons arm hela kvällen, se till att pussa och ta på varann och visa hur kära de är och hur bra de passar ihop. Vara vänligt nedlåtande mot tjejen och på så sätt visa var skåpet ska stå.
    Störtlöjligt, skulle aldrig slåss om en man eller demonstrera mot en annan kvinna.

    Det är upp till mannen vad han gör av det, och vad han vill är det enda som betyder något.
  • Anonym (Extremt hett)
    Anonym (Maria) skrev 2023-05-24 00:04:59 följande:
    Störtlöjligt, skulle aldrig slåss om en man eller demonstrera mot en annan kvinna.

    Det är upp till mannen vad han gör av det, och vad han vill är det enda som betyder något.
    Du borde tänka om där tycker jag, då det är lätt för mannen att känna sig oälskad och utbytbar om du inte verkar alls villig att anstränga dig det minsta för honom. 

    Medans du ignorerar honom och tycker att det där ligger helt på honom och anser att det är störtlöjligt bara tanken på att du skulle kämpa för honom, så uppvaktar hon honom och tydligt anstränger sig för honom. Vem tror du då framstår som den bättre av er två? 
  • Anonym (Extremt hett)
    Anonym (Extremt hett) skrev 2023-05-24 00:13:46 följande:
    Du borde tänka om där tycker jag, då det är lätt för mannen att känna sig oälskad och utbytbar om du inte verkar alls villig att anstränga dig det minsta för honom. 

    Medans du ignorerar honom och tycker att det där ligger helt på honom och anser att det är störtlöjligt bara tanken på att du skulle kämpa för honom, så uppvaktar hon honom och tydligt anstränger sig för honom. Vem tror du då framstår som den bättre av er två? 
    Tänk såhär, vem vill du spendera livet med? Någon som anser att du är utbytbar och finner idén om att anstränga sig för dig störtlöjlig, eller någon som uppvaktar dig och tydligt visar att hon är beredd att anstränga sig för dig?
Svar på tråden Jag tror min sambos kollega är kär i honom