• TrolletsMor

Exets sambo

Hej jag behöver hjälp och råd!

Det är så att jag har två barn, deras pappa har en sambo sen ett par år, som sedan några månader har varit föräldraledig på måndagar med vår yngsta. Måndagar är bytesdag och jag lämnar alltså yngsta hos dem på måndag morgon. 

Jag tyckte ju från början att måndagar inte var den bästa dagen, dels för att det blir omständigt att åka först och lämna hos dem och sen lämna äldsta på skolan. Men jag anpassade mig och har inte sagt mer om det.

Normalt hörs jag och exet på söndags eftermiddagarna, jag brukar meddela när jag kommer, vilket i princip alltid är samma tid, tror det varit en gång jag lämnar en annan tid när exets sambo varit ledig . Nu senast hade jag det riktigt körigt på söndagen och han aldrig ringa utan skicka ett meddelande senare på kvällen, dels hade jag för mig att jag nämnt att det blir som vanligt när jag träffade exet par dagar tidigare men var osäker så skickade ett meddelande och tänkte att det inte är något större problem. På måndag morgon får jag höra att hon har migrän och behöver vila så jag får lämna yngsta på förskolan ett par timmar. Jag säger inte så mycket om det.

Sen på söndagen efter säger exet att hans sambo tyckte det var så jobbigt att jag inte hörde av mig i tid så hon tyckte att jag kunde ju lämna på förskolan istället så hämtar hon en timme senare. Jag säger som jag känner att det känns inte okej och man får ju inte lämna barnet på förskolan när man är föräldraledig. Det är väl bara att jag hör av mig i god tid då så är problemet löst, även om jag tycker det är löjligt då det nästan alltid är samma tid det handlar om. Men jag försöker vara tillmötesgående, och se till att det blir bra för dottern i första hand

Iaf jag hör av mig och meddelar i princip en vecka före och talar om att det blir som vanligt. Istället för på söndagen som vi brukar och varit överrens om. Jag får efter fyra dagar meddelande om att nej jag får lämna på förskolan iaf. Inget samtal eller diskussion om detta, ingen annan förklaring än att jag inte hör av mig i tid,1 gång! Jag blir skitsur så det blev ju inte superbra. 

Jag tycker inte detta är okej dels för att det är idiotiskt att lämna dottern på förskolan en timme, hon kommer i princip åka dit för att äta frukost. Och för att jag känner att jag vet inte hur jag ska förklara detta för dottern som såklart kommer undra varför det blir såhär, och dessutom kommer bli ledsen. 

Dessutom är det exets sambo som valt måndagar, jag har sagt att det vore lämpligare med en annan dag. Kan ju tycka att man borde tycka det själv så man kan lägga upp det som man själv vill då. Vi har ändå varit överrens om upplägget så som det var, detta upplägget har de däremot bestämt själva över huvudet på mig utan att diskutera med mig eller ta hänsyn till varför jag inte tycker det är okej. Så jag tycker att antingen lämnar jag hos dem som vanligt på måndag eller så får hon byta dag, eller helt enkelt strunta i att ta ut dagarna över huvud taget. Detta är väl inte orimligt eller överdrivet av mig? Det är väl inte så märkligt att jag blir förbannad över att de fattar ett beslut över huvudet på mig om hur jag ska göra i något som vi haft en överenskommelse om , som dessutom jag anser är negativt för dottern. 

• Svar på tråden Exets sambo
  • TrolletsMor
    Anonym (nej!) skrev 2023-05-28 11:06:26 följande:

Vänd dig till familjerätten och se till att få skriftlig kommunikation på ditt ex och ditt samarbete.

Ja jag funderar på detta också, och att jag vill ha samarbetssamtal, om man nu kan få dem med på det, tveksamt . Kommunikationen har ju ändå funkar okej fram till nu. Men detta tror jag kommer innebära problem om jag står på mig och inte gör som de vill. Vilket jag inte tänker göra i detta fallet av de anledningar jag tagit upp.
  • Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 11:37:13 följande:
    Ja jag funderar på detta också, och att jag vill ha samarbetssamtal, om man nu kan få dem med på det, tveksamt . Kommunikationen har ju ändå funkar okej fram till nu. Men detta tror jag kommer innebära problem om jag står på mig och inte gör som de vill. Vilket jag inte tänker göra i detta fallet av de anledningar jag tagit upp.
    Jag tror du förr eller senare kommer tvingas konfrontera dem. 
  • Anonym (nej!)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 11:37:13 följande:
    Knasigt att du ska ha samarbetssamtal med DEM, det är du och exet som ska samarbeta, att han drar in sin nya i detta är jättekonstigt. Hon kanske tröttnar.
  • Anonym (nej!)
    Anonym (nej!) skrev 2023-05-28 11:46:36 följande:
    Knasigt att du ska ha samarbetssamtal med DEM, det är du och exet som ska samarbeta, att han drar in sin nya i detta är jättekonstigt. Hon kanske tröttnar.
    alltså jag vet att ni inte bestämt några samarbetssamtal, men att du hela tiden tänker att det ska va ditt ex och sambon som diskuterar. du behöver inte snacka med henne egentligen.
  • TrolletsMor
    Anonym (D) skrev 2023-05-28 11:16:32 följande:

Tar hon ut lägsta-nivå-dagar behöver hon inte vara med barnet hela dagen enligt FK. Förskolan kan ju dock ha andra regler. 

Man får ju inte ta ut föräldrapenning för den tid man lämnar barnet på förskolan. Tar man ut 100 procent för en dag ska man också ta hand om barnet 100 procent av tiden. Man får ju föräldrapenning för att man avstår arbete för att ta hand om barnet.
  • Anonym (Sofi)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 11:53:57 följande:
    Man får ju inte ta ut föräldrapenning för den tid man lämnar barnet på förskolan. Tar man ut 100 procent för en dag ska man också ta hand om barnet 100 procent av tiden. Man får ju föräldrapenning för att man avstår arbete för att ta hand om barnet.
    Vad säger förskolepersonalen när barnet kommer dit en timme på måndagen?
  • TrolletsMor
    Anonym (nej!) skrev 2023-05-28 11:45:47 följande:
    Jag tror du förr eller senare kommer tvingas konfrontera dem. 
    Anonym (nej!) skrev 2023-05-28 11:46:36 följande:
    Anonym (nej!) skrev 2023-05-28 11:47:29 följande:
    alltså jag vet att ni inte bestämt några samarbetssamtal, men att du hela tiden tänker att det ska va ditt ex och sambon som diskuterar. du behöver inte snacka med henne egentligen.

Alltså jo så är det ju, det känns bara så ledsamt att känna att det ska behöva bli så och inte kunna diskutera och komma överrens som vuxna människor och att det ska drabba barnen. 

Ne jag brukar inte diskutera med henne, men nu känns det som att det är hon som har problem och det drabbar både mig och barnen, och jag tänker att då kan det kanske vara vettigt att vi får diskutera detta så det funkar, för barnens skull och då kan det vara bra med en tredje opartisk person med. Och dessutom för att hon ska få höra det jag och exet diskuterar direkt istället för genom exet. Hon får tröttna hur mycket hon vill men hon har ju dragit in sig själv i detta känner jag, hon hade inte behövt ta det ansvar hon själv tagit på sig, detta problem handlar ju om något som egentligen är något som är mellan mig och henne eftersom jag lämnar mina barn till henne och hon och jag då behöver vara överrens om. I övrigt är det såklart mellan mig och exet. 

• TrolletsMor
    Anonym (Sofi) skrev 2023-05-28 11:57:55 följande:
    Vad säger förskolepersonalen när barnet kommer dit en timme på måndagen?
    Jag vet inte eftersom jag inte pratat med dem om det då jag inte ens var medveten om att de bestämt detta. Jag såg dock i fredags att de ändrat i Vklass i schemat( vilken dag de ändrat vet jag inte) så jag tror inte de heller pratat direkt med förskolan. Det var igår jag fick veta vad de bestämt.
  • Anonym (Sofi)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 12:07:29 följande:
    Jag vet inte eftersom jag inte pratat med dem om det då jag inte ens var medveten om att de bestämt detta. Jag såg dock i fredags att de ändrat i Vklass i schemat( vilken dag de ändrat vet jag inte) så jag tror inte de heller pratat direkt med förskolan. Det var igår jag fick veta vad de bestämt.
    Men skrev du inte att du fick lämna barnet på förskolan sist du lämnade?
  • Anonym (K)

Vill barnet vara med pappans nya tjej på måndagar?
    Är det för barnets skull hon är förälderledig eller vill hon inte jobba på måndagar? 

Svar på tråden Exets sambo