• TrolletsMor

Exets sambo

Hej jag behöver hjälp och råd!

Det är så att jag har två barn, deras pappa har en sambo sen ett par år, som sedan några månader har varit föräldraledig på måndagar med vår yngsta. Måndagar är bytesdag och jag lämnar alltså yngsta hos dem på måndag morgon. 

Jag tyckte ju från början att måndagar inte var den bästa dagen, dels för att det blir omständigt att åka först och lämna hos dem och sen lämna äldsta på skolan. Men jag anpassade mig och har inte sagt mer om det.

Normalt hörs jag och exet på söndags eftermiddagarna, jag brukar meddela när jag kommer, vilket i princip alltid är samma tid, tror det varit en gång jag lämnar en annan tid när exets sambo varit ledig . Nu senast hade jag det riktigt körigt på söndagen och han aldrig ringa utan skicka ett meddelande senare på kvällen, dels hade jag för mig att jag nämnt att det blir som vanligt när jag träffade exet par dagar tidigare men var osäker så skickade ett meddelande och tänkte att det inte är något större problem. På måndag morgon får jag höra att hon har migrän och behöver vila så jag får lämna yngsta på förskolan ett par timmar. Jag säger inte så mycket om det.

Sen på söndagen efter säger exet att hans sambo tyckte det var så jobbigt att jag inte hörde av mig i tid så hon tyckte att jag kunde ju lämna på förskolan istället så hämtar hon en timme senare. Jag säger som jag känner att det känns inte okej och man får ju inte lämna barnet på förskolan när man är föräldraledig. Det är väl bara att jag hör av mig i god tid då så är problemet löst, även om jag tycker det är löjligt då det nästan alltid är samma tid det handlar om. Men jag försöker vara tillmötesgående, och se till att det blir bra för dottern i första hand

Iaf jag hör av mig och meddelar i princip en vecka före och talar om att det blir som vanligt. Istället för på söndagen som vi brukar och varit överrens om. Jag får efter fyra dagar meddelande om att nej jag får lämna på förskolan iaf. Inget samtal eller diskussion om detta, ingen annan förklaring än att jag inte hör av mig i tid,1 gång! Jag blir skitsur så det blev ju inte superbra. 

Jag tycker inte detta är okej dels för att det är idiotiskt att lämna dottern på förskolan en timme, hon kommer i princip åka dit för att äta frukost. Och för att jag känner att jag vet inte hur jag ska förklara detta för dottern som såklart kommer undra varför det blir såhär, och dessutom kommer bli ledsen. 

Dessutom är det exets sambo som valt måndagar, jag har sagt att det vore lämpligare med en annan dag. Kan ju tycka att man borde tycka det själv så man kan lägga upp det som man själv vill då. Vi har ändå varit överrens om upplägget så som det var, detta upplägget har de däremot bestämt själva över huvudet på mig utan att diskutera med mig eller ta hänsyn till varför jag inte tycker det är okej. Så jag tycker att antingen lämnar jag hos dem som vanligt på måndag eller så får hon byta dag, eller helt enkelt strunta i att ta ut dagarna över huvud taget. Detta är väl inte orimligt eller överdrivet av mig? Det är väl inte så märkligt att jag blir förbannad över att de fattar ett beslut över huvudet på mig om hur jag ska göra i något som vi haft en överenskommelse om , som dessutom jag anser är negativt för dottern. 

• Svar på tråden Exets sambo
  • TrolletsMor
    Anonym (Sofi) skrev 2023-05-28 12:14:47 följande:
    Men skrev du inte att du fick lämna barnet på förskolan sist du lämnade?
    Jo fast då handlade det om att hon var sjuk i migrän. Jag vet inte om förskolan då var medvetna om att Sandra egentligen skulle vara föräldraledig eller vad det hela berodde på. Jag hade inte tid att fundera så mycket på det då och hade inte riktigt tid att fundera på hur jag skulle göra i situationen. Sen har jag inte tagit upp det med förskolan då jag tänkt att det var en engångsgrej.
  • TrolletsMor
    Anonym (K) skrev 2023-05-28 12:30:42 följande:

Vill barnet vara med pappans nya tjej på måndagar?
    Är det för barnets skull hon är förälderledig eller vill hon inte jobba på måndagar? 

Jo dottern vill vara med pappans sambo. Det är inte problemet. Alltså så sett vet jag egentligen inte varför de valt att göra så, tanken hade väl som jag fått till mig att pappan skulle fortsatt vara ledig men sen blev det problem med jobbet plus att han varit sjukskriven för utbrändhet, är fortfarande delvis det. Och pappan ville ta ut så många dagar som möjligt innan hon börjar skolan efter sommaren. Dottern har annars inga problem med förskolan, och för hennes del hade hon kanske tyckt det var tråkigt att inte få vara ledig måndagarna men annars inget problem, eller om man tagit ledigt på ett annat sätt istället exempelvis på lov eller så. 
  • TrolletsMor

Nu blir det så att pappan hämtar hos mig, för jag sa att jag inte lämnar på förskolan. Eller skrev i ett meddelande då han vägrar svara i telefon. Tydligen ska jag lämna till honom hädanefter, trots att det är sambon som ska vara föräldraledig. Det hela känns så löjligt.

Jag ringde till förskolan nu på morgonen och talade om att dottern inte kommer och förklarade att detta har bestämts utan att diskutera och vara överrens med mig. Och jag förklarar att exets sambo är ju dessutom föräldraledig för Alice. De svarade då med, som jag sagt, att man får ju inte lämna på förskolan när man är föräldraledig för barnet.

Men tydligen är det bara jag som är dum här enligt exet och han är skitsur på mig och lär göra det hela riktigt tråkigt, med tanke på att han helt vägrar svara i telefon. Det var precis så han bemödade sig med att svara på messenger med hur det fick bli imorgon då. Han orkar inte diskutera med mig säger han. Nej uppenbarligen eftersom han helt sonika vägrat diskutera detta från början. För han vet väl att han inte har några argument för deras lösning eftersom man inte ens får göra så, och han visste nog redan från början att jag inte skulle gå med på det. Så då skiter han istället helt i att diskutera det och tror att jag bara ska gå med på det.

Aaah jag blir så jävla less!!! För såhär är det varje gång jag inte håller med, han blir sur och vägrar diskutera och jag ska bara glatt och snällt acceptera allt på det sätt han tycker passar bäst. Hur kan det vara så svårt att ha ett normalt samtal om att man behöver hitta en annan lösning och helt enkelt slänga fram och diskutera olika förslag tills alla är överrens? Har sån ångest nu, för jag orkar inte detta igen när han ska vara allmänt sur och otrevlig och vägra ha normala samtal kring barnen som det förmodligen kommer vara nu ett tag. 

• Anonym (...)
    TrolletsMor skrev 2023-05-28 09:56:01 följande:
    Vad ska jag vara tacksam för menar du? Jag anser att det mest lämpliga är att pappan är föräldraledig med sin dotter. Jag har inte bett henne om detta och har ingen skuld till henne alls, den enda som är skyldig henne tacksamhet i detta är exet. att de dessutom inte ens diskuterar ett upplägg som berör oss båda känns som sagt inte okej. Jag är tacksam att det funkar med barnen däremot. Jag tycker egentligen att han bör spara de dagar han har kvar och ta ut dem på lov och studiedagar med mera. Pappan var ledig med barnet fram till början på året, sen har han sagt att han för jobbet inte kan ta ut mer föräldraledighet. Hon har inga andra barn.

Jag har ingen aning om vad problemet egentligen är eftersom detta inte diskuterats med mig trots att det berör mig. Hade det varit en annan dag hade de ju kunnat lägga upp det hur de vill, men nu har ju dem valt att ta det en dag då det också involverar mig. Att göra så är ju inte okej. Reglerna säger ju att man inte får lämna på förskolan vid föräldraledighet.
    Jag menade att eftersom det inte är hennes barn, så är det nog rätt unikt att ställa upp på att vara föräldraledig (därav min kommentar om att vara tacksam), om det inte är så att man ändå skulle varit hemma samtidigt, pga något annat. Det hade inte framkommit något speciell runt det när jag skrev min kommentar. 
    Nu förstår jag att det är pappan och hon som bestämt detta (utifrån sin familjebild). Det är inga fel om alla inblandade är ok och barnen trivs. Man får givetvis bestämma över hur det ska fungera i sitt eget hushåll så det är väl det de har gjort. Personligen kan jag tycka att en så stor sak som regelbunden föräldraledighet ändå borde ha tagits upp med dig innan de bara bytte sinsemellan.

Nu hade det uppstått problem med förskolan/måndagar, och du skrev tråden. Jag ser att det kommit mer info nyss, och ni har pratat om det hela. 
    Jättebra att du förklarat för förskolan. Kan vara så att DE behöver prata med pappan också, förklara reglerna? 
    Det är förstås rimligt att är någon föräldraledig = barnet är hemma. Annars får man ju ändra föräldraledigheten de dagarna till icke f-ledig, så att barnet kan vara på förskolan. 
  • Anonym (Andréa)

Se till att få samarbetssamtal i första hand. Vägrar han får du dra det vidare till familjerätten (juristhjälp kan finnas via hemförsäkringen, det kan du kolla upp för egen del).

Tänker att det är jobbigare för barnet att vara 1 timma på förskolan än att komma hem till pappans hem och vara där. 

Har man migrän går den sällan över på en timma dessutom. Jag ligger själv däckad en halvdag minst när migränen slår till. 

Säg åt förskolan att ta ett snack med pappan - och som du säger  - jobbar pappas sambo på förskolan så borde hon veta att man inte får ha barn där om man är föräldraledig. Möjligen sk 15h (eller vad som gäller hos er) om man har yngre syskon, men det låter inte som måndagar är en sådan dag. 

• molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-29 07:07:18 följande:

Nu blir det så att pappan hämtar hos mig, för jag sa att jag inte lämnar på förskolan. Eller skrev i ett meddelande då han vägrar svara i telefon. Tydligen ska jag lämna till honom hädanefter, trots att det är sambon som ska vara föräldraledig. Det hela känns så löjligt.

Jag ringde till förskolan nu på morgonen och talade om att dottern inte kommer och förklarade att detta har bestämts utan att diskutera och vara överrens med mig. Och jag förklarar att exets sambo är ju dessutom föräldraledig för Alice. De svarade då med, som jag sagt, att man får ju inte lämna på förskolan när man är föräldraledig för barnet.

Men tydligen är det bara jag som är dum här enligt exet och han är skitsur på mig och lär göra det hela riktigt tråkigt, med tanke på att han helt vägrar svara i telefon. Det var precis så han bemödade sig med att svara på messenger med hur det fick bli imorgon då. Han orkar inte diskutera med mig säger han. Nej uppenbarligen eftersom han helt sonika vägrat diskutera detta från början. För han vet väl att han inte har några argument för deras lösning eftersom man inte ens får göra så, och han visste nog redan från början att jag inte skulle gå med på det. Så då skiter han istället helt i att diskutera det och tror att jag bara ska gå med på det.

Aaah jag blir så jävla less!!! För såhär är det varje gång jag inte håller med, han blir sur och vägrar diskutera och jag ska bara glatt och snällt acceptera allt på det sätt han tycker passar bäst. Hur kan det vara så svårt att ha ett normalt samtal om att man behöver hitta en annan lösning och helt enkelt slänga fram och diskutera olika förslag tills alla är överrens? Har sån ångest nu, för jag orkar inte detta igen när han ska vara allmänt sur och otrevlig och vägra ha normala samtal kring barnen som det förmodligen kommer vara nu ett tag. 

Nu har jag inte läst hela tråden.
    Men har du funderat på att kontakta familjerätten och försöka få till ett samarbetssamtal?
    Det är ju du och ditt ex som måste kunna samarbeta och fatta gemensamma beslut kring barnen. Inte ditt ex och hans sambo.
  • TrolletsMor
    Anonym (...) skrev 2023-05-29 07:36:49 följande:
    Jag menade att eftersom det inte är hennes barn, så är det nog rätt unikt att ställa upp på att vara föräldraledig (därav min kommentar om att vara tacksam), om det inte är så att man ändå skulle varit hemma samtidigt, pga något annat. Det hade inte framkommit något speciell runt det när jag skrev min kommentar. 
    Nu förstår jag att det är pappan och hon som bestämt detta (utifrån sin familjebild). Det är inga fel om alla inblandade är ok och barnen trivs. Man får givetvis bestämma över hur det ska fungera i sitt eget hushåll så det är väl det de har gjort. Personligen kan jag tycka att en så stor sak som regelbunden föräldraledighet ändå borde ha tagits upp med dig innan de bara bytte sinsemellan.

Nu hade det uppstått problem med förskolan/måndagar, och du skrev tråden. Jag ser att det kommit mer info nyss, och ni har pratat om det hela. 
    Jättebra att du förklarat för förskolan. Kan vara så att DE behöver prata med pappan också, förklara reglerna? 
    Det är förstås rimligt att är någon föräldraledig = barnet är hemma. Annars får man ju ändra föräldraledigheten de dagarna till icke f-ledig, så att barnet kan vara på förskolan. 
    Jo så kan det ju vara såklart. Men detta är ju inget som det rent praktiskt funnits behov av och inget jag efterfrågat, så inte jag som ska vara tacksam för det. Skillnad hade vart om det funnits ett praktiskt behov från min sida och hon ställt upp. Nja jag kände egentligen inte att det var okej, att hon skulle vara föräldraledig bestämdes också utan att prata med mig. Men det är inget jag känt varit värt att bråka om, jag har varit tydlig med vad jag känner när det väl tagits upp, men sen har jag inte sagt mer om det. Hela grejen med föräldraledigheten har de fattar beslut om utan att diskutera med mig, vilket hade varit okej om de inte valt måndagarna som ju faktiskt gör att de också involverar mig i hela grejen. 

De bör vara väl medvetna om reglerna eftersom sambon själv arbetar på förskola. 
  • TrolletsMor
    Anonym (Andréa) skrev 2023-05-29 08:30:46 följande:

Se till att få samarbetssamtal i första hand. Vägrar han får du dra det vidare till familjerätten (juristhjälp kan finnas via hemförsäkringen, det kan du kolla upp för egen del).

Tänker att det är jobbigare för barnet att vara 1 timma på förskolan än att komma hem till pappans hem och vara där. 

Har man migrän går den sällan över på en timma dessutom. Jag ligger själv däckad en halvdag minst när migränen slår till. 

Säg åt förskolan att ta ett snack med pappan - och som du säger  - jobbar pappas sambo på förskolan så borde hon veta att man inte får ha barn där om man är föräldraledig. Möjligen sk 15h (eller vad som gäller hos er) om man har yngre syskon, men det låter inte som måndagar är en sådan dag. 

Ja jag tänkte ringa familjerätten sen, så fort de har telefontid. De ska ju kunna ordna samarbetssamtal. Misstänker dock att exet kommer vägra. Ska kolla försäkringen, tack för tipset!

Ja jag tycker det också.

Jo jag vet det själv också med migrän, det var det som till att börja med fick mig att misstänka att det var något annat problem. Vilket det ju uppenbarligen var. Så trevligt när man kan vara ärliga med varandra, haha...

Jo de borde ju veta vad som gäller. Sen 15-timmars får man bara lämna när man är föräldraledig för ett syskon. Man får inte lämna det barn man tar ut föräldraledighet för. Plus att 15 timmars på förskolan här är på tis, ons, tor.
  • TrolletsMor
    molly50 skrev 2023-05-29 08:30:53 följande:
    Nu har jag inte läst hela tråden.
    Men har du funderat på att kontakta familjerätten och försöka få till ett samarbetssamtal?
    Det är ju du och ditt ex som måste kunna samarbeta och fatta gemensamma beslut kring barnen. Inte ditt ex och hans sambo.
    Ja jag tänkte ringa familjerätten så fort deras telefontid börjar. 
  • molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-29 08:46:36 följande:
    Ja jag tänkte ringa familjerätten så fort deras telefontid börjar. 
    Jättebra!
    Och vägrar han så får du kanske ta det vidare till tingsrätten. 
Svar på tråden Exets sambo