• TrolletsMor

Exets sambo

Hej jag behöver hjälp och råd!

Det är så att jag har två barn, deras pappa har en sambo sen ett par år, som sedan några månader har varit föräldraledig på måndagar med vår yngsta. Måndagar är bytesdag och jag lämnar alltså yngsta hos dem på måndag morgon. 

Jag tyckte ju från början att måndagar inte var den bästa dagen, dels för att det blir omständigt att åka först och lämna hos dem och sen lämna äldsta på skolan. Men jag anpassade mig och har inte sagt mer om det.

Normalt hörs jag och exet på söndags eftermiddagarna, jag brukar meddela när jag kommer, vilket i princip alltid är samma tid, tror det varit en gång jag lämnar en annan tid när exets sambo varit ledig . Nu senast hade jag det riktigt körigt på söndagen och han aldrig ringa utan skicka ett meddelande senare på kvällen, dels hade jag för mig att jag nämnt att det blir som vanligt när jag träffade exet par dagar tidigare men var osäker så skickade ett meddelande och tänkte att det inte är något större problem. På måndag morgon får jag höra att hon har migrän och behöver vila så jag får lämna yngsta på förskolan ett par timmar. Jag säger inte så mycket om det.

Sen på söndagen efter säger exet att hans sambo tyckte det var så jobbigt att jag inte hörde av mig i tid så hon tyckte att jag kunde ju lämna på förskolan istället så hämtar hon en timme senare. Jag säger som jag känner att det känns inte okej och man får ju inte lämna barnet på förskolan när man är föräldraledig. Det är väl bara att jag hör av mig i god tid då så är problemet löst, även om jag tycker det är löjligt då det nästan alltid är samma tid det handlar om. Men jag försöker vara tillmötesgående, och se till att det blir bra för dottern i första hand

Iaf jag hör av mig och meddelar i princip en vecka före och talar om att det blir som vanligt. Istället för på söndagen som vi brukar och varit överrens om. Jag får efter fyra dagar meddelande om att nej jag får lämna på förskolan iaf. Inget samtal eller diskussion om detta, ingen annan förklaring än att jag inte hör av mig i tid,1 gång! Jag blir skitsur så det blev ju inte superbra. 

Jag tycker inte detta är okej dels för att det är idiotiskt att lämna dottern på förskolan en timme, hon kommer i princip åka dit för att äta frukost. Och för att jag känner att jag vet inte hur jag ska förklara detta för dottern som såklart kommer undra varför det blir såhär, och dessutom kommer bli ledsen. 

Dessutom är det exets sambo som valt måndagar, jag har sagt att det vore lämpligare med en annan dag. Kan ju tycka att man borde tycka det själv så man kan lägga upp det som man själv vill då. Vi har ändå varit överrens om upplägget så som det var, detta upplägget har de däremot bestämt själva över huvudet på mig utan att diskutera med mig eller ta hänsyn till varför jag inte tycker det är okej. Så jag tycker att antingen lämnar jag hos dem som vanligt på måndag eller så får hon byta dag, eller helt enkelt strunta i att ta ut dagarna över huvud taget. Detta är väl inte orimligt eller överdrivet av mig? Det är väl inte så märkligt att jag blir förbannad över att de fattar ett beslut över huvudet på mig om hur jag ska göra i något som vi haft en överenskommelse om , som dessutom jag anser är negativt för dottern. 

• Svar på tråden Exets sambo
  • TrolletsMor
    molly50 skrev 2023-05-29 08:50:28 följande:
    Jättebra!
    Och vägrar han så får du kanske ta det vidare till tingsrätten. 
    Ja jag är rätt så inställd på att det kommer krävas faktiskt. Tror det vore vettigt att få hjälp med att få skriftligt på hur saker ska vara upplagt också så de inte kan komma och ändra det hur som helst heller tänker jag. Känner att det kan vara skönt att ha det i ryggen om det skulle bli en liknande situation igen. 
  • molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-29 09:31:01 följande:
    Ja jag är rätt så inställd på att det kommer krävas faktiskt. Tror det vore vettigt att få hjälp med att få skriftligt på hur saker ska vara upplagt också så de inte kan komma och ändra det hur som helst heller tänker jag. Känner att det kan vara skönt att ha det i ryggen om det skulle bli en liknande situation igen. 
    Ok.

Ja,det kan nog vara en bra idé om han har svårt att prata med dig. 
  • Anonym (Kl)

Men säger inte förskolan nånting?? Hon är ju föräldraledig?

Varför sparar inte pappan sina dagar istället?

• Anonym
    TrolletsMor skrev 2023-05-29 08:46:36 följande:
    Ja jag tänkte ringa familjerätten så fort deras telefontid börjar. 
    Bra. ni måste få till något skriftligt som alla får rätta sig efter.
    Det kan inte vara ett hattande vid varje överlämning. Och på deras villkor alltid
  • TrolletsMor
    Anonym (Kl) skrev 2023-05-29 18:53:31 följande:

Men säger inte förskolan nånting?? Hon är ju föräldraledig?

Varför sparar inte pappan sina dagar istället?

Nej jag är inte säker på att de vetat hur det legat till, jag tog upp det med förskolan igår på morgonen när jag ringde och meddelade dem att dottern inte kommer. Sa att detta har bestämts utan att diskutera med mig och sa också det att exets sambo är föräldraledig på måndagar och då får man väl inte lämna på förskolan. Dels lät hon väldigt förvånad över alltihop, och sa att det stämmer att man inte får lämna då. 

Jag vet inte varför, hans argument är att han vill ta ut dagarna innan de försvinner. Kan ju tycka det finns gott om tid för dagarna finns ju kvar tills hon är 12...
  • TrolletsMor
    Anonym skrev 2023-05-29 20:36:22 följande:
    Bra. ni måste få till något skriftligt som alla får rätta sig efter.
    Det kan inte vara ett hattande vid varje överlämning. Och på deras villkor alltid
    Ja får se hur det ska gå, han svarade precis att han vägrar att gå på samarbetssamtal. Ingen anledning till varför. Jag gissar att det är just för att han vet att han i detta inte har rätt. Uppstår ett problem diskuterar man ju fram en lösning som passar alla liksom. Nej, Bättre då att skita i samarbetssamtal och låtsas som man har rätt än att riskera att någon talar om att det hade varit bättre att hantera det på ett annat sätt. 

Bara igår när jag lämnade dottern så var ju det vi kommit överrens om att han skulle hämta henne. Jag hade skrivit efteråt att jag ändå kunde lämna hos dem när jag kör bort äldsta till skolan. Det svarade han inte på, så jag tar ju för givet att han kommer då. Han dök inte upp. Kul. Inte en tanke uppenbarligen på hur barnen skulle uppfatta det. Utan för å jävlas med mig antar jag. Han står då ute i trädgården och väntar och ser till att jag inte får komma in i trädgården ens. Svarar knappt och det var knappt han lät mig säga hejdå ordentligt till dottern, som jag brukar göra, utan han lyfte upp henne och tänkte bara klampa iväg.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.... Känns ganska hopplöst och jag blir orolig för hur detta ska drabba barnen. Kändes inte alls okej att lämna barnen igår.
  • molly50
    TrolletsMor skrev 2023-05-30 11:12:01 följande:
    Ja får se hur det ska gå, han svarade precis att han vägrar att gå på samarbetssamtal. Ingen anledning till varför. Jag gissar att det är just för att han vet att han i detta inte har rätt. Uppstår ett problem diskuterar man ju fram en lösning som passar alla liksom. Nej, Bättre då att skita i samarbetssamtal och låtsas som man har rätt än att riskera att någon talar om att det hade varit bättre att hantera det på ett annat sätt. 

Bara igår när jag lämnade dottern så var ju det vi kommit överrens om att han skulle hämta henne. Jag hade skrivit efteråt att jag ändå kunde lämna hos dem när jag kör bort äldsta till skolan. Det svarade han inte på, så jag tar ju för givet att han kommer då. Han dök inte upp. Kul. Inte en tanke uppenbarligen på hur barnen skulle uppfatta det. Utan för å jävlas med mig antar jag. Han står då ute i trädgården och väntar och ser till att jag inte får komma in i trädgården ens. Svarar knappt och det var knappt han lät mig säga hejdå ordentligt till dottern, som jag brukar göra, utan han lyfte upp henne och tänkte bara klampa iväg.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska göra.... Känns ganska hopplöst och jag blir orolig för hur detta ska drabba barnen. Kändes inte alls okej att lämna barnen igår.
    Vägrar han gå på samarbetssamtal så får du väl ta det till Tingsrätten.
    Även om han kanske gör det för att jäklas med dig så drabbar det ju barnen i slutänden.
  • Anonym (lugn och saklig)

har läst hela tråden nu.

TS: först och främst behöver du ta några (många) djupa andetag och försöka koppla bort upprörda känslor och den stress situationen skapar för dig.
    Försök undvika att störa dig på att han/de beter sig märkligt/fel eller att han ignorerar dig och försöker utöva nån slags makt via silent treatment.

Låt honom inte komma åt dig på det sättet.

Hantera situationen lugnt, sakligt och kommunicera via meddelanden och SMS.
    Gör inga avvikelser från planen! (som när du plötsligt erbjuder att lämna senast, sånt slår tillbaka mot dig. Håll dig bara till det som är bestämt oavsett vad.)

Om han inte svarar så påminner du honom lite senare och skriver nåt i stil med:
    "Jag är tacksam om du svarar och är tillgänglig för planeringen runt XX. Det blir svårt att samarbeta och få det att funka annars."

Detta upprepar du regelbundet, utan känslor och anklagelser, artigt men inget mer. ALL denna dokumentation sparar du och samlar på ett bra ställe.
    Skriv gärna om den konstiga (olagliga) lösningen som han föreslår och säg att det inte är ok, att du inte kommer medverka till det.

Om han inte skärper sig så får du gå vidare med frågan till familjerätten.
    Går det så långt så har du en bra dokumentation runt ert icke fungerande samarbete.

Boka tid själv för rådgivning även om han vägrar följa med.
    då kan du be om råd för hur du ska gå vidare för att det ska bli bra för dottern

• TrolletsMor
    Anonym (lugn och saklig) skrev 2023-05-30 12:16:20 följande:

har läst hela tråden nu.

TS: först och främst behöver du ta några (många) djupa andetag och försöka koppla bort upprörda känslor och den stress situationen skapar för dig.
    Försök undvika att störa dig på att han/de beter sig märkligt/fel eller att han ignorerar dig och försöker utöva nån slags makt via silent treatment.

Gör inga avvikelser från planen! (som när du plötsligt erbjuder att lämna senast, sånt slår tillbaka mot dig. Håll dig bara till det som är bestämt oavsett vad.)

"Jag är tacksam om du svarar och är tillgänglig för planeringen runt XX. Det blir svårt att samarbeta och få det att funka annars."

Detta upprepar du regelbundet, utan känslor och anklagelser, artigt men inget mer. ALL denna dokumentation sparar du och samlar på ett bra ställe.
    Skriv gärna om den konstiga (olagliga) lösningen som han föreslår och säg att det inte är ok, att du inte kommer medverka till det.

Går det så långt så har du en bra dokumentation runt ert icke fungerande samarbete.

då kan du be om råd för hur du ska gå vidare för att det ska bli bra för dottern

Jo det är jättesvårt att hålla sig lugn, och en gång i samtalet med exet i lördags så tappade jag det lite för blev så less på att höra att det bara är jag som är problemet. 😮?💨 Inte bra, men bad om ursäkt direkt efter för det var ju bara dumt och onödigt. Men man blir bra förbannad när man blir totalt ignorerad och ändå beskylld för att vara den som inte samarbetar. Man blir ju så stressad också när man verkligen känner att man både för barnets men också för sin egen skull behöver stå på sig men vet att det kommer bli sånt här...

Ja det ska jag nog göra och boka tid själv för rådgivning. Tack för tipsen!
  • Anonym (nej!)
    Anonym (lugn och saklig) skrev 2023-05-30 12:16:20 följande:

har läst hela tråden nu.

håller med!
Svar på tråden Exets sambo