• TrolletsMor

Exets sambo

Hej jag behöver hjälp och råd!

Det är så att jag har två barn, deras pappa har en sambo sen ett par år, som sedan några månader har varit föräldraledig på måndagar med vår yngsta. Måndagar är bytesdag och jag lämnar alltså yngsta hos dem på måndag morgon. 

Jag tyckte ju från början att måndagar inte var den bästa dagen, dels för att det blir omständigt att åka först och lämna hos dem och sen lämna äldsta på skolan. Men jag anpassade mig och har inte sagt mer om det.

Normalt hörs jag och exet på söndags eftermiddagarna, jag brukar meddela när jag kommer, vilket i princip alltid är samma tid, tror det varit en gång jag lämnar en annan tid när exets sambo varit ledig . Nu senast hade jag det riktigt körigt på söndagen och han aldrig ringa utan skicka ett meddelande senare på kvällen, dels hade jag för mig att jag nämnt att det blir som vanligt när jag träffade exet par dagar tidigare men var osäker så skickade ett meddelande och tänkte att det inte är något större problem. På måndag morgon får jag höra att hon har migrän och behöver vila så jag får lämna yngsta på förskolan ett par timmar. Jag säger inte så mycket om det.

Sen på söndagen efter säger exet att hans sambo tyckte det var så jobbigt att jag inte hörde av mig i tid så hon tyckte att jag kunde ju lämna på förskolan istället så hämtar hon en timme senare. Jag säger som jag känner att det känns inte okej och man får ju inte lämna barnet på förskolan när man är föräldraledig. Det är väl bara att jag hör av mig i god tid då så är problemet löst, även om jag tycker det är löjligt då det nästan alltid är samma tid det handlar om. Men jag försöker vara tillmötesgående, och se till att det blir bra för dottern i första hand

Iaf jag hör av mig och meddelar i princip en vecka före och talar om att det blir som vanligt. Istället för på söndagen som vi brukar och varit överrens om. Jag får efter fyra dagar meddelande om att nej jag får lämna på förskolan iaf. Inget samtal eller diskussion om detta, ingen annan förklaring än att jag inte hör av mig i tid,1 gång! Jag blir skitsur så det blev ju inte superbra. 

Jag tycker inte detta är okej dels för att det är idiotiskt att lämna dottern på förskolan en timme, hon kommer i princip åka dit för att äta frukost. Och för att jag känner att jag vet inte hur jag ska förklara detta för dottern som såklart kommer undra varför det blir såhär, och dessutom kommer bli ledsen. 

Dessutom är det exets sambo som valt måndagar, jag har sagt att det vore lämpligare med en annan dag. Kan ju tycka att man borde tycka det själv så man kan lägga upp det som man själv vill då. Vi har ändå varit överrens om upplägget så som det var, detta upplägget har de däremot bestämt själva över huvudet på mig utan att diskutera med mig eller ta hänsyn till varför jag inte tycker det är okej. Så jag tycker att antingen lämnar jag hos dem som vanligt på måndag eller så får hon byta dag, eller helt enkelt strunta i att ta ut dagarna över huvud taget. Detta är väl inte orimligt eller överdrivet av mig? Det är väl inte så märkligt att jag blir förbannad över att de fattar ett beslut över huvudet på mig om hur jag ska göra i något som vi haft en överenskommelse om , som dessutom jag anser är negativt för dottern. 

• Svar på tråden Exets sambo
  • Anonym (Va?)

Jag förstår inte. Är hon föräldraledig med ditt barn? Hur? Hon har väl inga dagar på ditt ex och ditt gemensamma barn? 

• Anonym (?)

Får man ens flytta föräldradagar så? Varför är inte pappan föräldraledig? 

• Anonym (Lis)

Tänker samma som de andra. Hon kan väl inte vara föräldraledig med ditt barn?
    Så därav borde barnet få vara på förskolan eftersom hon inte räknas in i ekvationen. 

Men det blir ju jättekonstigt som du säger om barnet ska lämnas på förskolan nån timme och sen slitas därifrån när leken precis börjat. Då är det ju bättre att hon hämtar efter lunch eller ngt.

Märkligt att de blev så sura för att du hörde av dig så sent, och att de tog upp det först en vecka senare. Du löste ju dessutom så hon kunde vila ut under migränanfallet.

upplägget på deras veckor är deras ansvar. Själv hade jag nog valt fredagar hellre.

• Jemp

Jo det får man väl? 

Framförallt tänker jag att förskolan lär bli irriterade?

• Anonym (...)

Jag tänker att du ska vara oerhört tacksam att hon ens vill vara föräldraledig med ett barn som inte är hennes. Därför är du i underläge och får nog vackert ta det som det är. 
    Många frågor i detta som några redan varit inne på: varför är det hon och inte pappan som är är ledig - är hon kanske ledig med något eget barn samtidigt? Jag har stor sympati för att man ibland kan behöva hjälp av andra, men att ha det som ett regelbundet upplägg? 

Sen detta med förskolan är såklart en annan debatt. Du måste ju VETA att det är ok att lämna barnet på måndagar. 
    Kan det vara så att sambon börjar tröttna på upplägget? Bättre i så fall att ta bort detta och ha barnet på förskolan. Då vet barnet vad som gäller. 

• TrolletsMor
    Anonym (?) skrev 2023-05-28 07:37:28 följande:

Får man ens flytta föräldradagar så? Varför är inte pappan föräldraledig? 

Jo en förälder får förflytta dagar till en sambo eller liknande. Han har sagt att han inte kan ta ut sina dagar pga jobbet. Han var föräldraledig två dagar i veckan på pappaveckan fram till början på året.
  • TrolletsMor
    Anonym (...) skrev 2023-05-28 09:21:27 följande:

Jag tänker att du ska vara oerhört tacksam att hon ens vill vara föräldraledig med ett barn som inte är hennes. Därför är du i underläge och får nog vackert ta det som det är. 
    Många frågor i detta som några redan varit inne på: varför är det hon och inte pappan som är är ledig - är hon kanske ledig med något eget barn samtidigt? Jag har stor sympati för att man ibland kan behöva hjälp av andra, men att ha det som ett regelbundet upplägg? 

Sen detta med förskolan är såklart en annan debatt. Du måste ju VETA att det är ok att lämna barnet på måndagar. 
    Kan det vara så att sambon börjar tröttna på upplägget? Bättre i så fall att ta bort detta och ha barnet på förskolan. Då vet barnet vad som gäller. 

Vad ska jag vara tacksam för menar du? Jag anser att det mest lämpliga är att pappan är föräldraledig med sin dotter. Jag har inte bett henne om detta och har ingen skuld till henne alls, den enda som är skyldig henne tacksamhet i detta är exet. att de dessutom inte ens diskuterar ett upplägg som berör oss båda känns som sagt inte okej. Jag är tacksam att det funkar med barnen däremot. Jag tycker egentligen att han bör spara de dagar han har kvar och ta ut dem på lov och studiedagar med mera. Pappan var ledig med barnet fram till början på året, sen har han sagt att han för jobbet inte kan ta ut mer föräldraledighet. Hon har inga andra barn.

Jag har ingen aning om vad problemet egentligen är eftersom detta inte diskuterats med mig trots att det berör mig. Hade det varit en annan dag hade de ju kunnat lägga upp det hur de vill, men nu har ju dem valt att ta det en dag då det också involverar mig. Att göra så är ju inte okej. Reglerna säger ju att man inte får lämna på förskolan vid föräldraledighet.
  • TrolletsMor
    Anonym (Va?) skrev 2023-05-28 05:52:46 följande:

Jag förstår inte. Är hon föräldraledig med ditt barn? Hur? Hon har väl inga dagar på ditt ex och ditt gemensamma barn? 

Som förälder får man ge bort dagar till en sambo eller så. 
  • Anonym (Jenny)

Enkelt, man gör det som är bäst för barnet. Alltid! 

det är inte att bli lämnad på förskolan i en timme. Bättre att man hämtar på eftermiddagen. 

och nej, sambon får inte vara föräldraledig och att barnet får lämnas på förskolan.

kanske du kan lämna barnen på söndag istället?

• TrolletsMor
    Anonym (Jenny) skrev 2023-05-28 10:00:10 följande:

Enkelt, man gör det som är bäst för barnet. Alltid! 

det är inte att bli lämnad på förskolan i en timme. Bättre att man hämtar på eftermiddagen. 

och nej, sambon får inte vara föräldraledig och att barnet får lämnas på förskolan.

kanske du kan lämna barnen på söndag istället?

Jo det är ju så jag tycker också. 

Jag kan ju tycka att hon borde veta att man inte får det, eftersom hon själv jobbar på förskola. 

Anledningen till att vi började med måndagar var att det blev lättare att få tydliga rutiner för lämning, på söndagar blev det ofta, eftersom man är ledig, att man  hittar på saker med barnen och det blev lite olika varje gång. Detta var framförallt inte så bra för äldsta som behöver tydliga rutiner, men det har också fungerat bättre för yngsta. 
Svar på tråden Exets sambo