• Anonym (Erika)

Sova över hos kompisar, när?

Hej, undrar när era barn fått tillåtelse att sova över hos vänner?
    Jag själv fick nog börja med det i 10-11 års åldern om jag minns rätt (mamma kände barnens mammor)

Men nu när jag själv är mamma till en liten tjej känns det inte bekvämt alls att låta henne sova hos vänner om några år, när det tjatet väl börjar (tänker främst på övergreppsrisken)

Ni som har barn som vill sova hos kompisar, hur väl känner ni föräldrarna? 

• Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?
  • Anonym (Beror på)

Är det något barn vars föräldrar vi känner väldigt väl, t.ex. kusiner eller närmsta vännerna, så får barnet redan nu sova över (4 år) om denne vill eller måste av någon anledning.

Men andra kompisar kommer få vänta flera år till. När barnet är stort nog att förstå vad övergrepp är och vad som är rätt/fel samt kan återberätta situationer på ett bra sätt så känns det tryggt att låta barnet sova över hos andra.

Samma gäller att få vara hemma hos kompisar utan att vi är med. Det är barnet för litet för än. Det handlar alltså inte bara om risker vid övernattning, så klart.

Många här som hävdar att man måste ge barnen frihet och låta de ?utvecklas? tror jag inte förstår konsekvenserna av övergrepp i varken det korta eller långa loppet. Det går inte att rulla in barnet i bomull och skydda det från allt, men vissa saker bör man tänka över och vissa försiktighetsåtgärder kring små barn behöver tas. Precis som att man aldrig ska låta barnet cykla utan hjälm, men ändå låta det cykla - med hjälm.

• Anonym (risk)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 10:25:05 följande:

Är det något barn vars föräldrar vi känner väldigt väl, t.ex. kusiner eller närmsta vännerna, så får barnet redan nu sova över (4 år) om denne vill eller måste av någon anledning.

Men andra kompisar kommer få vänta flera år till. När barnet är stort nog att förstå vad övergrepp är och vad som är rätt/fel samt kan återberätta situationer på ett bra sätt så känns det tryggt att låta barnet sova över hos andra.

Samma gäller att få vara hemma hos kompisar utan att vi är med. Det är barnet för litet för än. Det handlar alltså inte bara om risker vid övernattning, så klart.

Många här som hävdar att man måste ge barnen frihet och låta de ?utvecklas? tror jag inte förstår konsekvenserna av övergrepp i varken det korta eller långa loppet. Det går inte att rulla in barnet i bomull och skydda det från allt, men vissa saker bör man tänka över och vissa försiktighetsåtgärder kring små barn behöver tas. Precis som att man aldrig ska låta barnet cykla utan hjälm, men ändå låta det cykla - med hjälm.

Jo, vi fattar. Man låter barnet ta rimliga risker och försöker stötta barnet att hantera riskerna, som att få cykla med hjälm jämfört med att inte få cykla alls.

Dessutom har ingen sagt att man kan låta ett hur litet barn som helst sova över hos kompis. En 4-åring har jag inte heller låtit sova över hos kompisar, men från ca 7-10 har mina barn velat och fått, och även haft kompisar som sovit hos oss. 

Och att ni känner familjerna väl är tyvärr ingen som helst garanti för att det inte kan ske övergrepp. De flesta övergrepp på barn görs av en person som står barnet nära och har både barnets och föräldrarnas förtroende. Och det kan vara ännu svårare att säga ifrån till snälla morfar eller kusinens roliga pappa än till en främling. Och svårare att berätta den hemska hemligheten om morfar eller kusinens roliga pappa till föräldrarna som gillar och känner dem. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (risk) skrev 2023-06-01 10:36:37 följande:
    Jo, vi fattar. Man låter barnet ta rimliga risker och försöker stötta barnet att hantera riskerna, som att få cykla med hjälm jämfört med att inte få cykla alls.

Dessutom har ingen sagt att man kan låta ett hur litet barn som helst sova över hos kompis. En 4-åring har jag inte heller låtit sova över hos kompisar, men från ca 7-10 har mina barn velat och fått, och även haft kompisar som sovit hos oss. 

Och att ni känner familjerna väl är tyvärr ingen som helst garanti för att det inte kan ske övergrepp. De flesta övergrepp på barn görs av en person som står barnet nära och har både barnets och föräldrarnas förtroende. Och det kan vara ännu svårare att säga ifrån till snälla morfar eller kusinens roliga pappa än till en främling. Och svårare att berätta den hemska hemligheten om morfar eller kusinens roliga pappa till föräldrarna som gillar och känner dem. 
    Absolut är det så, att övergrepp kan ske även av de man litar på. Men det är där vi väljer att dra en gräns efter vår riskbedömning. Hänvisar åter till jämförelsen med att få cykla med hjälm.
  • Anonym (risk)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 12:00:03 följande:
    Absolut är det så, att övergrepp kan ske även av de man litar på. Men det är där vi väljer att dra en gräns efter vår riskbedömning. Hänvisar åter till jämförelsen med att få cykla med hjälm.
    Och där kan man välja att dra en gräns så att man inte hämmar sitt barns utveckling och möjligheter att ha roligt.

Hänvisar åter till jämförelsen med att få cykla med hjälm (få sova över när man är i en lagom ålder, lära sig att säga ifrån om sin kropp och lämna situation som känns fel) eller inte få cykla alls (aldrig få sova över hos en kompis). 

Och en del skulle kanske tom dra det så långt som att aldrig låta barnet vara hos någon annan vuxen än föräldern, eftersom övergrepp ju kan ske i alla sorts miljöer och med alla vuxna, även dem man litar som mest på. 
  • Anonym (Sanna)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 10:25:05 följande:

Så barnet kan bara bli utsatt av övergrepp av någon ni inte känner? 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Sanna) skrev 2023-06-01 13:39:19 följande:
    Så barnet kan bara bli utsatt av övergrepp av någon ni inte känner? 
    Läs tidigare svar.
  • Anonym (när de vill)

Vårt äldsta barn tror jag började med övernattningar i 5-årsåldern. 

Vårt yngsta är 11 och har aldrig sovit hos en kompis då det inte är något han önskar då han har en diagnos och har stort behov av egentid. Han har haft en kompis sovande här när han var runt 6 och en annan när han var 10. Men båda de gångerna var det för att föräldrarna behövde hjälp över natten och inte något som initierades av barnen. 

Så jag skulle väl säga att man låter barnen styra. När de själva efterfrågar det så känner de sig väl mogna för att göra det. 

• Anonym (Beror på)
    Anonym (risk) skrev 2023-06-01 13:07:48 följande:
    Och där kan man välja att dra en gräns så att man inte hämmar sitt barns utveckling och möjligheter att ha roligt.

Hänvisar åter till jämförelsen med att få cykla med hjälm (få sova över när man är i en lagom ålder, lära sig att säga ifrån om sin kropp och lämna situation som känns fel) eller inte få cykla alls (aldrig få sova över hos en kompis). 

Och en del skulle kanske tom dra det så långt som att aldrig låta barnet vara hos någon annan vuxen än föräldern, eftersom övergrepp ju kan ske i alla sorts miljöer och med alla vuxna, även dem man litar som mest på. 
    Alla föräldrar måste göra egna bedömningar kring vad som känns bäst för deras barn. Andras gränser påverkar inte dina barns liv och tvärtom, som tur är. 
  • Anonym (risk)
    Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 14:31:20 följande:
    Alla föräldrar måste göra egna bedömningar kring vad som känns bäst för deras barn. Andras gränser påverkar inte dina barns liv och tvärtom, som tur är. 
    Och det är väl exakt det vi diskuterar i den här tråden? Men om föräldrar baserar sina beslut på rädsla och överdriven oro så drabbar det ju deras barn på olika sätt. Och det är ju trist för barn som aldrig får göra vanliga barnaktiviteter på grund av föräldrarnas oförmåga till vettig riskbedömning. 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (risk) skrev 2023-05-31 14:34:54 följande:
    Får de leka hos kompisar på dagtid utan att du är där? Får de vara på fritids, gå på en aktivitet utan att du är med? Får de någon gång i livet åka på läger eller skolresa utan att du är med? För du vet att övergrepp kan hända även i såna situationer.

Jag kan absolut fatta att man är rädd för övergrepp och allt möjligt, men man kan inte hindra barnen från allt i livet bara av rädsla. 

Skönt ändå att din dotter har vänner där föräldrarna har tillit till att låta dem sova hos er. 
    Fullt medveten om det. 
Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?