Anonym (Beror på) skrev 2023-06-01 10:25:05 följande:
Är det något barn vars föräldrar vi känner väldigt väl, t.ex. kusiner eller närmsta vännerna, så får barnet redan nu sova över (4 år) om denne vill eller måste av någon anledning.
Men andra kompisar kommer få vänta flera år till. När barnet är stort nog att förstå vad övergrepp är och vad som är rätt/fel samt kan återberätta situationer på ett bra sätt så känns det tryggt att låta barnet sova över hos andra.
Samma gäller att få vara hemma hos kompisar utan att vi är med. Det är barnet för litet för än. Det handlar alltså inte bara om risker vid övernattning, så klart.
Många här som hävdar att man måste ge barnen frihet och låta de ?utvecklas? tror jag inte förstår konsekvenserna av övergrepp i varken det korta eller långa loppet. Det går inte att rulla in barnet i bomull och skydda det från allt, men vissa saker bör man tänka över och vissa försiktighetsåtgärder kring små barn behöver tas. Precis som att man aldrig ska låta barnet cykla utan hjälm, men ändå låta det cykla - med hjälm.
Jo, vi fattar. Man låter barnet ta rimliga risker och försöker stötta barnet att hantera riskerna, som att få cykla med hjälm jämfört med att inte få cykla alls.
Dessutom har ingen sagt att man kan låta ett hur litet barn som helst sova över hos kompis. En 4-åring har jag inte heller låtit sova över hos kompisar, men från ca 7-10 har mina barn velat och fått, och även haft kompisar som sovit hos oss.
Och att ni känner familjerna väl är tyvärr ingen som helst garanti för att det inte kan ske övergrepp. De flesta övergrepp på barn görs av en person som står barnet nära och har både barnets och föräldrarnas förtroende. Och det kan vara ännu svårare att säga ifrån till snälla morfar eller kusinens roliga pappa än till en främling. Och svårare att berätta den hemska hemligheten om morfar eller kusinens roliga pappa till föräldrarna som gillar och känner dem.