• Anonym (Erika)

Sova över hos kompisar, när?

Hej, undrar när era barn fått tillåtelse att sova över hos vänner?
    Jag själv fick nog börja med det i 10-11 års åldern om jag minns rätt (mamma kände barnens mammor)

Men nu när jag själv är mamma till en liten tjej känns det inte bekvämt alls att låta henne sova hos vänner om några år, när det tjatet väl börjar (tänker främst på övergreppsrisken)

Ni som har barn som vill sova hos kompisar, hur väl känner ni föräldrarna? 

• Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?
  • Anonym (risk)
    Anonym (Anonym) skrev 2023-06-02 10:58:14 följande:
    Samma här. Hade också en sån klasskompis sent 80-tidigt 90-tal. Hon fick aldrig följa med på nånting klassen gjorde gemensamt. Heller inte hem till kompisar. Detta pågick under mellanstadiet, såg henne många år senare på fb där hon helt oväntat var vän med en av mina gamla stökigaste vänner, det festades nog en hel del kan jag tro.  Så detta förvånar inte mig heller om det är sant. undrar hur det skulle ses på från myndigheternas sida, försummelse av barn? Vart går gränsen? 
    Och jag minns under åren jag var 13-16, på sommarlovet sov jag nästan aldrig utan en kompis.  Vi var ett litet gäng på 3-4 tjejer som sov över hos varandra nästan varje natt, några nätter hos den ena och så vidare. Vi hade så himla kul. Föräldrar i alla hemmen fanns i bakgrunden och man checkade in då och då, och stämde av vart man skulle sova härnäst och om man behövde vara hemma av nån anledning. Skulle aldrig neka mina ungar såna roliga somrar.
  • Anonym (risk)
    LFF skrev 2023-06-02 11:25:57 följande:
    Gullvivans barn kommer att bo hemma tills de är gamla nog att gifta sig med den person som Gullvivan valt ut till dem. Då kan de få flytta hemifrån. I vart fall om man ska tro Gullvivans tidigare inlägg i andra trådar. 
    Det kan man kalla övergrepp. Låter lite som Josef Fritzl. Och vänta nu, där skedde ju även de sexuella övergreppen i hemmet av en familjemedlem... 
  • Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2023-06-02 07:59:54 följande:
    Ja gick på lite hårt kände jag och dömande för bara en sak, ber om ursäkt för det. 

Tack! Det var ödmjukt av dig. 

Trevlig helg! 

• Anonym (Sanna)
    LFF skrev 2023-06-02 11:25:57 följande:
    Gullvivans barn kommer att bo hemma tills de är gamla nog att gifta sig med den person som Gullvivan valt ut till dem. Då kan de få flytta hemifrån. I vart fall om man ska tro Gullvivans tidigare inlägg i andra trådar. 
    De är ju muslimer, så deras döttrar behöver inte bli självständiga. Först bestämmer föräldrarna och sedan mannen.
  • Yuppyupp
    Anonym (Sanna) skrev 2023-06-02 11:35:45 följande:
    De är ju muslimer, så deras döttrar behöver inte bli självständiga. Först bestämmer föräldrarna och sedan mannen.
    Men vad du skämmer ut dig med en sån kommentar Obestämd 
  • Gullvivor
    Anonym (risk) skrev 2023-06-02 11:23:47 följande:
    Nä, det är nog främst dina barn som får lida av hur du blev av din uppväxt och hur du överför det som överbeskydd till dina barn.

Tids nog är ju även dina barn vuxna och ska kunna ta vara på sig själva, är ju bra om de fått öva lite självständighet innan dess. Eller har du tänkt att de ska bo hemma med dig hela livet och aldrig få vara med någon annan än dig och närmaste familjen? Bara det är ju ett slags övergrepp på barnet. 
    Och att öva på självständigheten kan man bara göra genom att sova över hos vänner? Eller tänker du att barnen som vuxna inte vågar flytta hemifrån för att de inte delade rum några gånger med sina vänner som barn? 
  • mammabitch
    Anonym (16 år) skrev 2023-06-01 21:55:16 följande:

Jag är ensam med en 16-årig dotter. Inte en chans att hon skulle få sova någon annanstans där jag inte har kontroll. Hon skulle inte ha lättare att försvara sig nu än när hon var 10. En dotter är lika utsatt som tonåring som hon är som barn. Om jag är på något möte någon kväll så är hennes moster här. Skulle jag hamna på sjukhus till exempel så skulle mostern få sova här, men annars ser jag ingen anledning till att hon skulle sova någon annanstans.
    ser att flera tar upp det här med idrott och svaret för mig är enkelt även där. Ingen idrott med risk för övergrepp av tränare eller ?kamrater?. Ska hon någonstans så kör jag henne. Jag har sett för mycket i kollektivtrafiken för att låta henne utsättas för det.
    Nu kommer ni tycka att jag hindrar henne från att leva och då får ni tycka det. Det viktiga är att hon lever och det är min uppgift som föräldrar att skydda henne.
    Det var min uppgift när hon var 10 och det är det inte mindre nu och inte mindre farligt. Jag kan i nuläget inte se hur det ska bli annorlunda när hon blir 20, man slutar inte vara förälder.

Så ska du låsa in henne när hon är 20?  Blir kanske lite svårt att kombinera med studier och arbete... eller ska hon bo hemma tills hon blir 40?
  • Anonym (Ehhahsha)
    Gullvivor skrev 2023-06-01 21:31:00 följande:
    Jag kommer inte riskera att mina barn utsätts för övergrepp bara för att de ska ha det "mysigt", enligt dig och en del andras åsikter. 

Jag har aldrig sovit över hos någon vän som barn och lider knappast av det nu i vuxen ålder. Tycker snarare det är anmärkningsvärt att det finns föräldrar som på allvar tror att "stopp min kropp" skulle hjälpa ett barn i en sådan situation. Men vad vet jag, egentiden kanske är viktigare.

Herregud.

Du lider ju av det genom att du fått ett skevt överbeskyddartänk som du för vidare till dina barn. Kommer du inte släppa iväg dem på cuper i idrott heller då? Det är ju superkul för ban och kan vara det som de längtar till och driver dem. 

Får de åka på sommarläger? Får de följa med och tälta med en kompis?

Eller ska de sova hemma varje natt i sina liv till natten de fyller 18?

Du omskär dina barn och begår övergrepp på deras kroppsliga integritet innan de kan säga ifrån, för övrigt, men sova hos en kompis går inte. 

• Anonym (Nope)

Jag kanske har fel..Känns som tråden spårade ur totalt?

De allra flesta tar sina beslut utifrån det man tror och känner är bäst för ens barn. Vissa tycker det är okej att sova borta tidigt, andra inte. Varför man tar de beslut man tar kan bero på mängder av saker. 

Man behöver inte hålla med alla om allt. Vi lever i samma hårda värld allihopa och vissa ser risker med situationer som andra inte ser. I grund och botten gör vi alla nog det bästa vi kan utifrån våra egna erfarenheter och förmågor. 

Låt oss föregå med acceptans istället för att döma eller dra upp religion.. det blir liksom en lite för smutsig nivå. 

• Gullvivor
    Anonym (Ehhahsha) skrev 2023-06-02 12:46:31 följande:

Herregud.

Du lider ju av det genom att du fått ett skevt överbeskyddartänk som du för vidare till dina barn. Kommer du inte släppa iväg dem på cuper i idrott heller då? Det är ju superkul för ban och kan vara det som de längtar till och driver dem. 

Får de åka på sommarläger? Får de följa med och tälta med en kompis?

Eller ska de sova hemma varje natt i sina liv till natten de fyller 18?

Du omskär dina barn och begår övergrepp på deras kroppsliga integritet innan de kan säga ifrån, för övrigt, men sova hos en kompis går inte. 

Vad är det för fel med att sova hemma? Du får det att låta som ett straff, vill man umgås med vänner så kan man göra det under dagen. Man måste inte göra det genom att sova över hos andra.

Jag har inte omskurit några barn så du får gärna sluta hitta på.
  • Anonym (Ehhahsha)
    Gullvivor skrev 2023-06-02 13:59:15 följande:
    Vad är det för fel med att sova hemma? Du får det att låta som ett straff, vill man umgås med vänner så kan man göra det under dagen. Man måste inte göra det genom att sova över hos andra.

Jag har inte omskurit några barn så du får gärna sluta hitta på.
    Vad bra då, svaren i dina andra trådar om det kanske avskräckte dig eftersom du där ville omskära dina barn. Och för den delen ta hål i öronen på spädbarn.

Ser att du också undvek att svara på min fråga om hur du ser på idrottscuper, tältningar, klassresor med medföljande föräldrar och övernattning borta.

Och nej, man måste inte sova över hos andra, men de flesta barn tycker att det är kul och spännande när de blir äldre. Vi fick tex tälta hos varann när jag var liten, det var upplevelser jag tyckte var hur roliga som helst, sitta och prata med vännerna lite senare på kvällen, ha med frukost, och testa på en gnutta frihet. Det gav också en sammanhållning i vänkretsen.
  • Gullvivor
    Anonym (Ehhahsha) skrev 2023-06-02 14:11:25 följande:
    Vad bra då, svaren i dina andra trådar om det kanske avskräckte dig eftersom du där ville omskära dina barn. Och för den delen ta hål i öronen på spädbarn.

Ser att du också undvek att svara på min fråga om hur du ser på idrottscuper, tältningar, klassresor med medföljande föräldrar och övernattning borta.

Och nej, man måste inte sova över hos andra, men de flesta barn tycker att det är kul och spännande när de blir äldre. Vi fick tex tälta hos varann när jag var liten, det var upplevelser jag tyckte var hur roliga som helst, sitta och prata med vännerna lite senare på kvällen, ha med frukost, och testa på en gnutta frihet. Det gav också en sammanhållning i vänkretsen.
    Jag kanske ska vara lite tydligare. Jag har bara flickor, med andra ord stämmer det inte att jag omskurit dem (eftersom det varit manlig omskärelse jag förespråkat i trådarna du syftar på). 

Det är för långt bort då min äldsta snart är 7 bara, så jag har inte tänkt så mycket på det. Men spontant känner jag att jag inte skulle tillåta det, men man vet aldrig om man ändrar sig i framtiden beroende på omständigheterna.

Som jag skrivit tidigare, visst är det kul. Men det lär inte bli lika kul om man utsätts för övergrepp.
  • Anonym (Ehhahsha)
    Gullvivor skrev 2023-06-02 14:20:09 följande:
    Jag kanske ska vara lite tydligare. Jag har bara flickor, med andra ord stämmer det inte att jag omskurit dem (eftersom det varit manlig omskärelse jag förespråkat i trådarna du syftar på). 

Det är för långt bort då min äldsta snart är 7 bara, så jag har inte tänkt så mycket på det. Men spontant känner jag att jag inte skulle tillåta det, men man vet aldrig om man ändrar sig i framtiden beroende på omständigheterna.

Som jag skrivit tidigare, visst är det kul. Men det lär inte bli lika kul om man utsätts för övergrepp.

Övergrepp kan dock komma på så många olika platser. Förskola. Skola. Idrott. Konst. Teater. Att hindra sina barn från att delta i en normal uppväxt pga rädslor är ohälsosamt och kommer påverka dem. Lär känna föräldrarna/familjerna till kompisarna istället. 

Att hindra barnen från läger och skolresor kommer helt klart sätta dem tydligt utanför i klassen/gruppen. Det påverkar barn och stigmatiserar dem. 

Och nej, såklart är det katastrof om det blir övergrepp. Men då skulle man inte kunna släppa barnet cyklande eller gående själv till skolan heller pga risken för att det blir överkört. Barnet skulle inte få följa med till badhus eller utebad pga risken att det drunknar. Barnet skulle inte få utöva några aktiviteter som har risker (hästsport, utförsåkning, hockey tex) pga risken för allvarlig kroppsskada. Eller gymnastik eller balett pga risken för ätstörningar.

Ska man leva riskfritt är det ju att hemskola, aldrig släppa  iväg barnet på något och hålla det inomhus med lagom vistelse ute för sol som gäller. Och så lever ju ingen. Att säga att man då eliminerar en risk kan man ju såklart göra, men det är också på bekostnad av att barnet tappar en del i en gemenskap, vilket också är en del i att växa upp och bli välmående. Att vara barnet som aldrig får sova över, inte följa med på resor, stanna hemma från cuper, det barnet kommer sticka ut rejält och tappa relativt de andra barnen. 

Och ang omskärelser: Du kanske inte omskar dina barn men hade du haft en pojke hade det inte varit några konstigheter för dig. Där har du då inga betänkligheter i något som sker på barnets kropp som det inte kan säga till om. Det är huvudandan i min irritation över din argumentation indet avseendet. 

Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?