Gullvivor skrev 2023-06-02 14:20:09 följande:
Jag kanske ska vara lite tydligare. Jag har bara flickor, med andra ord stämmer det inte att jag omskurit dem (eftersom det varit manlig omskärelse jag förespråkat i trådarna du syftar på).
Det är för långt bort då min äldsta snart är 7 bara, så jag har inte tänkt så mycket på det. Men spontant känner jag att jag inte skulle tillåta det, men man vet aldrig om man ändrar sig i framtiden beroende på omständigheterna.
Som jag skrivit tidigare, visst är det kul. Men det lär inte bli lika kul om man utsätts för övergrepp.
Övergrepp kan dock komma på så många olika platser. Förskola. Skola. Idrott. Konst. Teater. Att hindra sina barn från att delta i en normal uppväxt pga rädslor är ohälsosamt och kommer påverka dem. Lär känna föräldrarna/familjerna till kompisarna istället.
Att hindra barnen från läger och skolresor kommer helt klart sätta dem tydligt utanför i klassen/gruppen. Det påverkar barn och stigmatiserar dem.
Och nej, såklart är det katastrof om det blir övergrepp. Men då skulle man inte kunna släppa barnet cyklande eller gående själv till skolan heller pga risken för att det blir överkört. Barnet skulle inte få följa med till badhus eller utebad pga risken att det drunknar. Barnet skulle inte få utöva några aktiviteter som har risker (hästsport, utförsåkning, hockey tex) pga risken för allvarlig kroppsskada. Eller gymnastik eller balett pga risken för ätstörningar.
Ska man leva riskfritt är det ju att hemskola, aldrig släppa iväg barnet på något och hålla det inomhus med lagom vistelse ute för sol som gäller. Och så lever ju ingen. Att säga att man då eliminerar en risk kan man ju såklart göra, men det är också på bekostnad av att barnet tappar en del i en gemenskap, vilket också är en del i att växa upp och bli välmående. Att vara barnet som aldrig får sova över, inte följa med på resor, stanna hemma från cuper, det barnet kommer sticka ut rejält och tappa relativt de andra barnen.
Och ang omskärelser: Du kanske inte omskar dina barn men hade du haft en pojke hade det inte varit några konstigheter för dig. Där har du då inga betänkligheter i något som sker på barnets kropp som det inte kan säga till om. Det är huvudandan i min irritation över din argumentation indet avseendet.