• Anonym (Erika)

Sova över hos kompisar, när?

Hej, undrar när era barn fått tillåtelse att sova över hos vänner?
    Jag själv fick nog börja med det i 10-11 års åldern om jag minns rätt (mamma kände barnens mammor)

Men nu när jag själv är mamma till en liten tjej känns det inte bekvämt alls att låta henne sova hos vänner om några år, när det tjatet väl börjar (tänker främst på övergreppsrisken)

Ni som har barn som vill sova hos kompisar, hur väl känner ni föräldrarna? 

• Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?
  • Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-05-31 12:53:07 följande:

Aldrig. 
    Dels ser jag inte poängen, men tänker knappast riskera att mina barn utsätts för något hos någon vän. 

De kan lika gärna utsättas någon annanstans, och de flesta övergrepp sker väl av någon mer eller mindre närstående eller annan person som barnet redan känner.

Poängen med att sova över hos kompisar är väl främst att det är kul, man får hänga längre sammanhängande tid med kompisen, och att det är nåt som barn ofta vill. Ett lite längre syfte kan ju vara att det blir en del i utvecklingen, att kunna vara borta från hemmet, kunna fungera och uppföra sig hemma i en annan familj, våga sova i ett främmande hus osv. 

Mina barn skrattar och lajar halva natten när de har kompisar som sover över, skulle aldrig vilja neka dem det eller att barnens föräldrar nekade dem att komma till oss av oro för att vi skulle begå övergrepp. 
  • Anonym (Vansinne)
    Anonym (Låg) skrev 2023-05-31 12:28:18 följande:

Tidigt. Om nån förälder säger nej till övernattning hos dig pga övergreppsrisk, hur tänker/känner du då? 

Jag kanske är lättkränkt, men om någon sagt att deras barn inte fick sova här på grund av risk för övergrepp, hade jag tagit väldigt illa vid mig. 

Och TS, får barnen vara hemma hos kompisar och leka utan dig?
  • Gullvivor
    Anonym (risk) skrev 2023-05-31 13:01:50 följande:
    De kan lika gärna utsättas någon annanstans, och de flesta övergrepp sker väl av någon mer eller mindre närstående eller annan person som barnet redan känner.

Poängen med att sova över hos kompisar är väl främst att det är kul, man får hänga längre sammanhängande tid med kompisen, och att det är nåt som barn ofta vill. Ett lite längre syfte kan ju vara att det blir en del i utvecklingen, att kunna vara borta från hemmet, kunna fungera och uppföra sig hemma i en annan familj, våga sova i ett främmande hus osv. 

Mina barn skrattar och lajar halva natten när de har kompisar som sover över, skulle aldrig vilja neka dem det eller att barnens föräldrar nekade dem att komma till oss av oro för att vi skulle begå övergrepp. 
    Det där låter bara konstigt i mina öron, helt ärligt. Att man tydligen inte ska bry sig om riskerna, för att det lika gärna kan ske någon annanstans. Varför då? Är väl bara bättre att minska på riskerna så det blir färre ställen där barnet riskerar övergrepp? Jag vill iallafall inte chansa med mina barn.

Mycket är kul, men det gör det inte bra för det. 
    Ett barn behöver inte sova hos någon annan för att lära sig att vara borta från hemmet, inte heller för att lära sig uppföra sig hos andra. Och att våga sova i ett "främmande hus" är knappast nödvändigt för ett barn. 
  • Anonym (L)

Min dotter har sovit över hos kompisar sen hon var 6 ungefär. Hon har aldrig haft problem med att sova borta, tycker bara det är mysigt. Hon är 11 nu och har kompisar som fortfarande inte vågar sova borta. Så det där är olika, hur man är som person.

• Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-05-31 14:02:54 följande:
    Det där låter bara konstigt i mina öron, helt ärligt. Att man tydligen inte ska bry sig om riskerna, för att det lika gärna kan ske någon annanstans. Varför då? Är väl bara bättre att minska på riskerna så det blir färre ställen där barnet riskerar övergrepp? Jag vill iallafall inte chansa med mina barn.

Mycket är kul, men det gör det inte bra för det. 
    Ett barn behöver inte sova hos någon annan för att lära sig att vara borta från hemmet, inte heller för att lära sig uppföra sig hos andra. Och att våga sova i ett "främmande hus" är knappast nödvändigt för ett barn. 
    Ditt resonemang låter lika konstigt i mina öron. Varför ska man hindra vissa av barns  aktiviteter på grund av risker som kan förekomma i en hel massa andra sammanhang också? Man kan inte stänga in människor för att undvika risker, det får andra konsekvenser som inte heller är bra. 

Mycket är kul, och ju mer kul man kan ha under livet desto bättre. Inte säga nej till allt bara för att man fått för sig nåt om risker. Inte heller är det så att allt måste vara nödvändigt för ett barns utveckling, men det kan ändå vara bra och vettigt. 
  • Jemp

Precis som jag inte tänker låsa in mig själv för att det finns idioter som begår överfallsvåldtäkter eller våldsdåd, så tänker jag inte heller hålla tillbaka mina barn hur som helst. 

Mina barn är 5 och 7 och diskussionen har inte kommit upp på allvar här även om äldsta har nämnt det nån gång. När det efterfrågas och passar lär han få. Likaså läger i sin sport, som han var sugen på nyligen men sen backade. 
    Yngsta får vänta lite, hon är inte riktigt redo. 

• Anonym (Nope)

Vår dotter är 9 i sommar och det tjatas ständigt om övernattningar. Hon kan ha vänner som sover här men hon sover INTE borta. Hon är för liten och jag är helt med dig med risken för övergrepp. Jag har sett, hört och upplevt för mycket för att låta min flicka sova över hos okända vuxna. 

För det är det de gör. Kompisen är förvisso där, men de sover över hos okända vuxna. 

nope.

• LFF

Mina pojkar fyller 10 år i höst. De har än så länge inte sovit över hos kompisar. Härom veckan frågade de om en kompis eventuellt skulle kunna få sova över hos oss om det strulade när hans föräldrar skulle behöva vara iväg på något båda två. Närmare än så har vi inte kommit. 

Att de inte sovit hos kompisar än är just för att de inte haft något intresse av det.

• Anonym (risk)
    Anonym (Nope) skrev 2023-05-31 14:28:20 följande:

Vår dotter är 9 i sommar och det tjatas ständigt om övernattningar. Hon kan ha vänner som sover här men hon sover INTE borta. Hon är för liten och jag är helt med dig med risken för övergrepp. Jag har sett, hört och upplevt för mycket för att låta min flicka sova över hos okända vuxna. 

För det är det de gör. Kompisen är förvisso där, men de sover över hos okända vuxna. 

nope.

Får de leka hos kompisar på dagtid utan att du är där? Får de vara på fritids, gå på en aktivitet utan att du är med? Får de någon gång i livet åka på läger eller skolresa utan att du är med? För du vet att övergrepp kan hända även i såna situationer.

Jag kan absolut fatta att man är rädd för övergrepp och allt möjligt, men man kan inte hindra barnen från allt i livet bara av rädsla. 

Skönt ändå att din dotter har vänner där föräldrarna har tillit till att låta dem sova hos er. 
  • Gullvivor
    Anonym (risk) skrev 2023-05-31 14:15:18 följande:
    Ditt resonemang låter lika konstigt i mina öron. Varför ska man hindra vissa av barns  aktiviteter på grund av risker som kan förekomma i en hel massa andra sammanhang också? Man kan inte stänga in människor för att undvika risker, det får andra konsekvenser som inte heller är bra. 

Mycket är kul, och ju mer kul man kan ha under livet desto bättre. Inte säga nej till allt bara för att man fått för sig nåt om risker. Inte heller är det så att allt måste vara nödvändigt för ett barns utveckling, men det kan ändå vara bra och vettigt. 
    Man hindrar det som inte är absolut nödvändigt, om det innebär risker. Sedan finns risker på andra ställen också givetvis, men då kanske det är nödvändigt att ta den risken för att alternativet inte är ett bra alternativ. T.ex kan man inte hålla barnen hemma från skolan bara för att övergrepp kan ske av någon vuxen där, då barn måste gå i skolan och lära sig.

Men att sova över hos en vän är inte nödvändigt och innebär även risker, vilket JAG inte är villig att ta. 
    Visst skulle min äldsta dotter ha "kul" om hon fick sova över hos en vän, men det skulle inte bli lika kul om hon utsattes för något för att jag var för naiv för att se riskerna innan.
Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?