Anonym (risk) skrev 2023-05-31 13:01:50 följande:
De kan lika gärna utsättas någon annanstans, och de flesta övergrepp sker väl av någon mer eller mindre närstående eller annan person som barnet redan känner.
Poängen med att sova över hos kompisar är väl främst att det är kul, man får hänga längre sammanhängande tid med kompisen, och att det är nåt som barn ofta vill. Ett lite längre syfte kan ju vara att det blir en del i utvecklingen, att kunna vara borta från hemmet, kunna fungera och uppföra sig hemma i en annan familj, våga sova i ett främmande hus osv.
Mina barn skrattar och lajar halva natten när de har kompisar som sover över, skulle aldrig vilja neka dem det eller att barnens föräldrar nekade dem att komma till oss av oro för att vi skulle begå övergrepp.
Det där låter bara konstigt i mina öron, helt ärligt. Att man tydligen inte ska bry sig om riskerna, för att det lika gärna kan ske någon annanstans. Varför då? Är väl bara bättre att minska på riskerna så det blir färre ställen där barnet riskerar övergrepp? Jag vill iallafall inte chansa med mina barn.
Mycket är kul, men det gör det inte bra för det.
Ett barn behöver inte sova hos någon annan för att lära sig att vara borta från hemmet, inte heller för att lära sig uppföra sig hos andra. Och att våga sova i ett "främmande hus" är knappast nödvändigt för ett barn.