• Anonym (Erika)

Sova över hos kompisar, när?

Hej, undrar när era barn fått tillåtelse att sova över hos vänner?
    Jag själv fick nog börja med det i 10-11 års åldern om jag minns rätt (mamma kände barnens mammor)

Men nu när jag själv är mamma till en liten tjej känns det inte bekvämt alls att låta henne sova hos vänner om några år, när det tjatet väl börjar (tänker främst på övergreppsrisken)

Ni som har barn som vill sova hos kompisar, hur väl känner ni föräldrarna? 

• Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?
  • Anonym (B)

Jag är så puckad. Sorry att jag tog spammade tråden genom att svara på ett uppenbart troll. 

dottern får inte åka kollektivt, vara med på idrott eller vara hemma själv när mamman är på ett möte🥹😂

• Anonym (Nope)
    Anonym (B) skrev 2023-06-01 22:42:44 följande:

Jag tycker synd om er och era barn som är så nojjiga. din noja måste föras över på barnet på nåt vis, som sen kommer växa upp och bli likadana som er. (Dig och övriga nojjiga föräldrar)

jag var aldrig elak mot klasskompisen, hon var alltid välkommen att vara med men just därför skrev jag att vi inte var kompisar. Det går inte att tvinga folk vet du. 

Men du känner inte mig. Su har bara skapat dig en bild av hur jag är som förälder för att min 9 åring inte får sova borta. Du tar alltså EN mening och springer med den. 

Det är okej, för mig. Jag bryr mig sällan om andras åsikter. Däremot bör du vara lite mer försiktigt innan du dömer folk. Det är en ful egenskap som aldrig gynnar någon part. 

Allt gott! :)

• Anonym (B)
    Anonym (Nope) skrev 2023-06-02 06:58:00 följande:

Men du känner inte mig. Su har bara skapat dig en bild av hur jag är som förälder för att min 9 åring inte får sova borta. Du tar alltså EN mening och springer med den. 

Det är okej, för mig. Jag bryr mig sällan om andras åsikter. Däremot bör du vara lite mer försiktigt innan du dömer folk. Det är en ful egenskap som aldrig gynnar någon part. 

Allt gott! :)

Ja gick på lite hårt kände jag och dömande för bara en sak, ber om ursäkt för det. 
  • LFF
    Anonym (16 år) skrev 2023-06-01 21:55:16 följande:

Jag är ensam med en 16-årig dotter. Inte en chans att hon skulle få sova någon annanstans där jag inte har kontroll. Hon skulle inte ha lättare att försvara sig nu än när hon var 10. En dotter är lika utsatt som tonåring som hon är som barn. Om jag är på något möte någon kväll så är hennes moster här. Skulle jag hamna på sjukhus till exempel så skulle mostern få sova här, men annars ser jag ingen anledning till att hon skulle sova någon annanstans.
    ser att flera tar upp det här med idrott och svaret för mig är enkelt även där. Ingen idrott med risk för övergrepp av tränare eller ?kamrater?. Ska hon någonstans så kör jag henne. Jag har sett för mycket i kollektivtrafiken för att låta henne utsättas för det.
    Nu kommer ni tycka att jag hindrar henne från att leva och då får ni tycka det. Det viktiga är att hon lever och det är min uppgift som föräldrar att skydda henne.
    Det var min uppgift när hon var 10 och det är det inte mindre nu och inte mindre farligt. Jag kan i nuläget inte se hur det ska bli annorlunda när hon blir 20, man slutar inte vara förälder.

Hur länge ska du linda in henne i rosa fluff och bubbelplast? När ska hon få börja ta eget ansvar? Eller ska hon bli så rädd för omvärlden att hon bor hemma hela livet?
  • Anonym (B)
    LFF skrev 2023-06-02 08:43:46 följande:
    Hur länge ska du linda in henne i rosa fluff och bubbelplast? När ska hon få börja ta eget ansvar? Eller ska hon bli så rädd för omvärlden att hon bor hemma hela livet?
    100% troll 😂 jag gick på tills jag insåg att det såklart inte är sant. Finns ingen förälder som behöver barnpassning till en 16-åring såvida man inte har en funktionsnedsättning. Det hade ju vart en viktig sak att skriva då. Ingen idrott, åka bil överallt. En äkta galning om så vore fallet.
  • LFF
    Anonym (B) skrev 2023-06-02 08:53:44 följande:
    100% troll 😂 jag gick på tills jag insåg att det såklart inte är sant. Finns ingen förälder som behöver barnpassning till en 16-åring såvida man inte har en funktionsnedsättning. Det hade ju vart en viktig sak att skriva då. Ingen idrott, åka bil överallt. En äkta galning om så vore fallet.
    Jag är så pass luttrad över hur många dårar det finns där ute så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det var verklighet. Tyvärr.

Hade en klasskamrat i högstadiet som inte fick följa med ens på simningen i skolan eftersom den var gemensam med killarnas. Nej, de var inte muslimer men väldigt troende kristna. Hon fick inte ha fritidsaktiviteter, hon fick inte följa med på klassresan. Hon var i skolan och sen gick hon hem. Skulle vi umgås med henne var det hemma hos henne för hon fick inte gå hem till kompisar. Skulle hon åka någonstans var det i sällskap med föräldrarna eller äldre syskon. Inte en snöbolls chans i helvetet att hon skulle ha fått vara ensam hemma. 

Vi pratar sent 80-tal och tidigt 90-tal. 
  • Anonym (Hin håle)

Vilken övergreppsrisk? 

• Anonym (Anonym)
    LFF skrev 2023-06-02 09:59:52 följande:
    Jag är så pass luttrad över hur många dårar det finns där ute så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det var verklighet. Tyvärr.

Hade en klasskamrat i högstadiet som inte fick följa med ens på simningen i skolan eftersom den var gemensam med killarnas. Nej, de var inte muslimer men väldigt troende kristna. Hon fick inte ha fritidsaktiviteter, hon fick inte följa med på klassresan. Hon var i skolan och sen gick hon hem. Skulle vi umgås med henne var det hemma hos henne för hon fick inte gå hem till kompisar. Skulle hon åka någonstans var det i sällskap med föräldrarna eller äldre syskon. Inte en snöbolls chans i helvetet att hon skulle ha fått vara ensam hemma. 

Vi pratar sent 80-tal och tidigt 90-tal. 
    Samma här. Hade också en sån klasskompis sent 80-tidigt 90-tal. Hon fick aldrig följa med på nånting klassen gjorde gemensamt. Heller inte hem till kompisar. Detta pågick under mellanstadiet, såg henne många år senare på fb där hon helt oväntat var vän med en av mina gamla stökigaste vänner, det festades nog en hel del kan jag tro.  Så detta förvånar inte mig heller om det är sant. undrar hur det skulle ses på från myndigheternas sida, försummelse av barn? Vart går gränsen? 
  • Anonym (risk)
    Gullvivor skrev 2023-06-01 21:31:00 följande:
    Jag kommer inte riskera att mina barn utsätts för övergrepp bara för att de ska ha det "mysigt", enligt dig och en del andras åsikter. 

Jag har aldrig sovit över hos någon vän som barn och lider knappast av det nu i vuxen ålder. Tycker snarare det är anmärkningsvärt att det finns föräldrar som på allvar tror att "stopp min kropp" skulle hjälpa ett barn i en sådan situation. Men vad vet jag, egentiden kanske är viktigare.
    Nä, det är nog främst dina barn som får lida av hur du blev av din uppväxt och hur du överför det som överbeskydd till dina barn.

Tids nog är ju även dina barn vuxna och ska kunna ta vara på sig själva, är ju bra om de fått öva lite självständighet innan dess. Eller har du tänkt att de ska bo hemma med dig hela livet och aldrig få vara med någon annan än dig och närmaste familjen? Bara det är ju ett slags övergrepp på barnet. 
  • LFF
    Anonym (risk) skrev 2023-06-02 11:23:47 följande:
    Nä, det är nog främst dina barn som får lida av hur du blev av din uppväxt och hur du överför det som överbeskydd till dina barn.

Tids nog är ju även dina barn vuxna och ska kunna ta vara på sig själva, är ju bra om de fått öva lite självständighet innan dess. Eller har du tänkt att de ska bo hemma med dig hela livet och aldrig få vara med någon annan än dig och närmaste familjen? Bara det är ju ett slags övergrepp på barnet. 
    Gullvivans barn kommer att bo hemma tills de är gamla nog att gifta sig med den person som Gullvivan valt ut till dem. Då kan de få flytta hemifrån. I vart fall om man ska tro Gullvivans tidigare inlägg i andra trådar. 
Svar på tråden Sova över hos kompisar, när?