• Anonym (Skäms)

ADHD - raseriutbrott

Hej! Viktig bakgrund, jag har ADHD, än så länge omedicinerad pga. extremt lång väntetid. Diagnosticerad för ca ett halvår sen.
    Vet knappt var jag ska börja. Hade problem med raseriutbrott när jag var yngre, men för ca ett år sen (blev sambo) så började det igen. Det är något som triggar, jag känner att jag börjar varva upp, går i affekt och det blir liksom svart. Blir så jävla arg, och tyvärr också aggressiv. Fixar inte att hantera detta själv, väntar på tid för samtalsstöd till att börja med.

Triggers då, ja. Oftast min sambo tyvärr. Han jobbar inom psykiatri och detta gör att han inte kan ha fel och håller stenhårt på sina "principer". Principerna handlar om hur han ska bete sig mot mig när detta händer (inte ge mig någon reaktion), principerna är inte diskuterbara. Han ignorerar mig, vägrar prata med mig och tillslut blir det "namecalling", hur jävla trög jag är, jag är ett psykfall, jag är så känslig, blabla. Detta triggar mig nåt oerhört och puttar mig snabbt och effektivt över gränsen varenda gång.
    Göra slut är inte ett alternativ, när jag är lugn är allting bra, jag äger min del i det här. Nån som har tips om hur jag ska hantera mina utbrott, och nån som har en sambo eller annat som har liknande approach som min? 
  • Svar på tråden ADHD - raseriutbrott
  • AndreaBD

Utifrån en ADHD-familj- dvs vi är flera i familjen som har ADHD - något som hjälper mot humörsvängningar brukar vara antidepressiva (Venlafaxin har funkat bra för en del med ADHD) Den vanliga ADHD-medicinen, alltså centralstimulerande mediciner, kan också ha en effekt på humöret. Ibland är en kombination idealiskt.

Ett alternativ att testa genast - Omega-fettsyror. Det hjälper ju också mot PMS, och när det gäller ADHD så brukar det inte hjälpa så mycket för koncentrationen, men däremot mot humörsvängningar. 

Utöver det - du är ändå en vuxen människa. Det finns risk att sambon får nog. Kan du inte hitta ett sätt att kanalisera din ilska? Kom överens med honom om vad du tror kan hjälpa. Det ska helst vara ditt förslag inte hans. Kan du gå någon annanstans när det händer?  Kan du stoppa dig själv på något sätt? Kan du inte ta ut ilskan utan att vara elak mot honom? Ibland kan man ju t.ex. skoja till det och inte ta det så allvarligt? 

• Anonym (r)

Din sambo beter sig som en jubelidiot i stil med psykisk misshandel men ska du inte lämna honom/han ändrar sitt idiotiska bemötande finns det inga råd som kommer fungera.

• Anonym (C)
    AndreaBD skrev 2023-06-01 14:29:55 följande:

Utifrån en ADHD-familj- dvs vi är flera i familjen som har ADHD - något som hjälper mot humörsvängningar brukar vara antidepressiva (Venlafaxin har funkat bra för en del med ADHD) Den vanliga ADHD-medicinen, alltså centralstimulerande mediciner, kan också ha en effekt på humöret. Ibland är en kombination idealiskt.

Ett alternativ att testa genast - Omega-fettsyror. Det hjälper ju också mot PMS, och när det gäller ADHD så brukar det inte hjälpa så mycket för koncentrationen, men däremot mot humörsvängningar. 

Utöver det - du är ändå en vuxen människa. Det finns risk att sambon får nog. Kan du inte hitta ett sätt att kanalisera din ilska? Kom överens med honom om vad du tror kan hjälpa. Det ska helst vara ditt förslag inte hans. Kan du gå någon annanstans när det händer?  Kan du stoppa dig själv på något sätt? Kan du inte ta ut ilskan utan att vara elak mot honom? Ibland kan man ju t.ex. skoja till det och inte ta det så allvarligt? 

Så onödigt att skriva Du är ändå vuxen. På vilket sätt skulle det hjälpa ts att skriva så?
  • Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline)

Jättebra att du skall få både ADHD medicinering och samtalsterapi. Hoppas att det hjälper. Det låter verkligen inte bra, ett stort lidande för både dig och din sambo,  

En kommentar. Jag är uppvuxen med en mamma som haft sådan agressionsproblematik, jag vill råda dig att absolut inte skaffa barn innan du kommit tillrätta med dessa utbrott och din aggressivitet. För barnens skull, och även din. Vi barn har fått rejäla men av dessa utbrott och den för oss barn helt slumpartade aggressionen. Det är väldigt negativt för barn. Våra psykiska problem har sedan belastat vår mamma naturligtvis, det är en stor sorg för henne, inte minst som hon förstår att det är hon själv som orsakat dem. 

Jag tror tyvärr att det är svårt att få rätt hjälp. Det finns förstås DBT terapi, för borderline som är effektiv för borderline.  För frågan är om du verkligen bara har ADHD med så enorma utbrott, att det blir helt svart som du beskriver det. Kan du ha något mer, tex borderline? 

• Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline)
    Anonym (r) skrev 2023-06-01 15:16:38 följande:

Din sambo beter sig som en jubelidiot i stil med psykisk misshandel men ska du inte lämna honom/han ändrar sitt idiotiska bemötande finns det inga råd som kommer fungera.

Ja, TS skriver ju att sambon triggar raseriutbrott och då är det väl så att de inte passar ihop, TS bör absolut lämna sin sambo om han triggar hennes raseriutbrott. Inte för TS skull primärt, men för sambons skull. TS är totalt ansvarig för sin aggression, oavsett om någon provocerar henne.

Om en man blir aggressiv för att kvinnan provocerar vems ansvar är det då? Varför skulle det vara annorlunda pga könet?

Jag skulle inte vilja råda någon att ha en relation med någon som har dessa agressionsutbrott. Hade det varit en man som varit så aggressiv hade ni alla sagt , lämna honom!  En kvinna som kanske inte är fysiskt men verbalt aggressiv kan också vara väldigt farlig och bryta ner alla i familjen, psykiskt. 

• Anonym (Prata!)
    Anonym (Skäms) skrev 2023-06-01 14:18:04 följande:
    ADHD - raseriutbrott
    Hej! Viktig bakgrund, jag har ADHD, än så länge omedicinerad pga. extremt lång väntetid. Diagnosticerad för ca ett halvår sen.
    Vet knappt var jag ska börja. Hade problem med raseriutbrott när jag var yngre, men för ca ett år sen (blev sambo) så började det igen. Det är något som triggar, jag känner att jag börjar varva upp, går i affekt och det blir liksom svart. Blir så jävla arg, och tyvärr också aggressiv. Fixar inte att hantera detta själv, väntar på tid för samtalsstöd till att börja med.
    Triggers då, ja. Oftast min sambo tyvärr. Han jobbar inom psykiatri och detta gör att han inte kan ha fel och håller stenhårt på sina "principer". Principerna handlar om hur han ska bete sig mot mig när detta händer (inte ge mig någon reaktion), principerna är inte diskuterbara. Han ignorerar mig, vägrar prata med mig och tillslut blir det "namecalling", hur jävla trög jag är, jag är ett psykfall, jag är så känslig, blabla. Detta triggar mig nåt oerhört och puttar mig snabbt och effektivt över gränsen varenda gång.
    Göra slut är inte ett alternativ, när jag är lugn är allting bra, jag äger min del i det här. Nån som har tips om hur jag ska hantera mina utbrott, och nån som har en sambo eller annat som har liknande approach som min? 
    Kan du inte säga till sambon i en lugn stund att han är hemma och inte på jobbet?? Det är ganska stor skillnad på att handskas med sin sambo som mår dåligt och en random patient. Jag vet inte hur du är, men du kanske mest behöver en kram, få prata/skrika av dig, få tröst, när det händer, inte "professionellt lågaffektivt bemötande"? Jag har inte ADHD men en massa annat! Mitt ex "visste inte hur han skulle göra" så han låste in sig och spelade dataspel istället. Inte jättebra lösning, kan jag säga....! När han väl visade sig igen hade jag glömt vad jag var arg för, men hade kunnat ha ihjäl karl-fan för hans beteende!

För sen verkar det ju som han släpper sin professionalitet totalt och kallar dig fula saker istället! Det är absolut inte okej, och så kan ni ju inte ha det oavsett diagnos och yrke!
  • Anonym (Ngnf)

Är du stressad eller orolig? 

De trodde länge att jag också hade ADHD, men det hade jag inte. När jag gått runt orolig för länge och gjort mig smått utmattad så blir jag också sådan. Innan jag får ett utbrott blir jag uppvarvad. Sedan ett utbrott. Fast jag brukar kalla det för anfall för jag känner inte igen mig själv när det blir så. Blir arg på allt. Sedan börjar jag storgråta och sedan är allt lugnt igen.

Det jag gjort för att undvika detta är att helt försöka tänka om. Inte stressa osv. 

• Anonym (Ngnf)

Något man kan tänka på är att hjärnan blir väldigt påfrestas av alla intryck i både mobiler och sådant också. Ett lugnt, tyst rum eller gå ut i naturen brukar lugna mig. Nej, inte mitt uppe i ett anfall. Då funkar ingenting. Men innan. 

• Anonym (Ngnf)
    Anonym (Prata!) skrev 2023-06-01 16:55:33 följande:
    Kan du inte säga till sambon i en lugn stund att han är hemma och inte på jobbet?? Det är ganska stor skillnad på att handskas med sin sambo som mår dåligt och en random patient. Jag vet inte hur du är, men du kanske mest behöver en kram, få prata/skrika av dig, få tröst, när det händer, inte "professionellt lågaffektivt bemötande"? Jag har inte ADHD men en massa annat! Mitt ex "visste inte hur han skulle göra" så han låste in sig och spelade dataspel istället. Inte jättebra lösning, kan jag säga....! När han väl visade sig igen hade jag glömt vad jag var arg för, men hade kunnat ha ihjäl karl-fan för hans beteende!

För sen verkar det ju som han släpper sin professionalitet totalt och kallar dig fula saker istället! Det är absolut inte okej, och så kan ni ju inte ha det oavsett diagnos och yrke!
    Håller med, en kram kommer man långt på. Fast mitt uppe i ettt anfall vill iallafall inte jag ha en tyvärr. Eller jo. Egentligen. Men man kan inte komma nära ens.
  • Anonym (Ngnf)

Din kille verkar för övrigt inte alls bra för dig för du ska aldrig acceptera att bli kallad något sådant. Kanske borde du fundera på om du verkligen ska/borde vara med honom. Kram 

Svar på tråden ADHD - raseriutbrott