• Anonym (Skäms)

ADHD - raseriutbrott

Hej! Viktig bakgrund, jag har ADHD, än så länge omedicinerad pga. extremt lång väntetid. Diagnosticerad för ca ett halvår sen.
    Vet knappt var jag ska börja. Hade problem med raseriutbrott när jag var yngre, men för ca ett år sen (blev sambo) så började det igen. Det är något som triggar, jag känner att jag börjar varva upp, går i affekt och det blir liksom svart. Blir så jävla arg, och tyvärr också aggressiv. Fixar inte att hantera detta själv, väntar på tid för samtalsstöd till att börja med.

Triggers då, ja. Oftast min sambo tyvärr. Han jobbar inom psykiatri och detta gör att han inte kan ha fel och håller stenhårt på sina "principer". Principerna handlar om hur han ska bete sig mot mig när detta händer (inte ge mig någon reaktion), principerna är inte diskuterbara. Han ignorerar mig, vägrar prata med mig och tillslut blir det "namecalling", hur jävla trög jag är, jag är ett psykfall, jag är så känslig, blabla. Detta triggar mig nåt oerhört och puttar mig snabbt och effektivt över gränsen varenda gång.
    Göra slut är inte ett alternativ, när jag är lugn är allting bra, jag äger min del i det här. Nån som har tips om hur jag ska hantera mina utbrott, och nån som har en sambo eller annat som har liknande approach som min? 
  • Svar på tråden ADHD - raseriutbrott
  • Anonym (Ngnf)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-01 17:28:06 följande:
    Jag syftade på att han förmodligen är rätt påläst.
    Verkar ju inte så. 
  • Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-01 17:22:54 följande:
    TS har ADHD, är han smart så använder han sin utbildning till och göra rätt för henne. Inte använder gaslightning taktiker från the dark triad..
    TS sambo skall inte vara TS terapeut. Det är nog delvis grunden till problemet i relationen, utöver TS psykiatriska problem förstås . Jag tror de skall göra slut, det är ingen bra kombination med en person med psykiatriska problem och någon som jobbar i psykiatrin. 
  • Anonym (Prata!)
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-01 17:38:05 följande:
    Läs en bok för fan. Och du ska tamefasen inte va inärheten utav ungar!
    Håller med dig, du!
    Den mamman hade garanterat varken ADHD eller Borderline, bara en jävligt jobbig besserwisser till dotter som hon tvingades handskas med! Stackarn!
  • Anonym (Prata!)
    Anonym (Ngnf) skrev 2023-06-01 17:23:12 följande:
    Nej det ska man inte bli kallad. Menade bara att det kan vara svårt att krama någon under ett utbrott.
    Jag vet, det var inte direkt bokstavligt menat heller med en fysisk kram under ett raseriutbrott/ångestanfall. Men du fattar, bara finnas där, vara lite caring, visa att man står kvar när det blåser. Det är ju inte honom som ts är förbannad på egentligen, men han verkar göra sitt bästa för att elda på henne så att hon ska bli det!
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-01 17:38:05 följande:
    Läs en bok för fan. Och du ska tamefasen inte va inärheten utav ungar!
    Du låter ganska aggressiv även i skrift, och har ett väldigt ovårdat språk.
    Anonym (Prata!) skrev 2023-06-01 23:26:27 följande:
    Håller med dig, du!
    Den mamman hade garanterat varken ADHD eller Borderline, bara en jävligt jobbig besserwisser till dotter som hon tvingades handskas med! Stackarn!

Jag verkar ha trampat på ömma tår här. 

Jag vet ju att det inte gör någon nytta, så jag lämnar tråden. 

Jag vet ju också att jag inte kommer att få någon olämplig person att inte skaffa barn.

Men kanske kan vi undvika att fler unga bildar familj med partners som är aggressiva mot sin familj, för att sen vilja bli tröstade. Oavsett kön. Der är precis samma problematik som hos kvinnomisshandlare, de tar ut sin ångest och aggression mot sin kvinna, genom att slå henne. 

Att ta ut sin ångest mot sina närmaste, genom raseri och aggressivitet, det är inte OK, när man är vuxen. Man kan i vuxen ålder inte skylla på en diagnos. Anser jag. 

• AndreaBD
    Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline) skrev 2023-06-01 17:27:49 följande:
    Det är därför jag tror att TS har mer än ADHD. Troligtvis borderline eller något liknande, bara ADHD borde inte ge så stora problem.
    Jag håller med. Jag jobbar med ungdomar med NPF och har inte sett en enda ungdom med "bara" ADHD med såna problem. Och också mina egna två vuxna barn med ADHD har kunnat styra sin ilska bort från andra människor.

Det var det jag menade med att om man är vuxen - man har ändå en del kontroll, kan prioritera (det kan vara svårare precis i puberteten). Om man har jättesvårt med ilskan - då väljer många då att rikta det mot sig själva, för att undvika ge sig på andra. Man behöver ju inte precis göra sig själv särskilt illa. Man kan även trötta ut sig själv lite, springa tills man är trött, ha något att slå på eller liknande. Om det bara är ADHD, då kan man hitta ett sätt att ta ut det utan att ge sig på andra. 
  • AndreaBD
    Anonym (Mm) skrev 2023-06-01 17:22:54 följande:
    TS har ADHD, är han smart så använder han sin utbildning till och göra rätt för henne. Inte använder gaslightning taktiker från the dark triad..
    Kanske gör han rätt sak? Att han gå undan - det är precis det man lär sig när man jobbar med sånt. Man ska inte ge sig in i en konflikt då. Vem pratar om gaslightning, var får du det ifrån? Att hon säger att han triggar henne - hur vet att det inte bara är att han FINNS där som triggar henne? 
  • Anonym (What)
    Anonym (Dotter till mamma med ADHD och borderline) skrev 2023-06-01 17:12:29 följande:
    TS är en vuxen människa. Som vuxen förväntas man kunna reglera sig någorlunda. Vi talar inte om ett barn här. Det känns absurt att ni talar om att ge en kram till någon som beter sig illa och aggressivt!
    Fast TS har blivit diagnostiserad med ADHD. Det är ingen ursäkt till sitt beteende, men en förklaring till varför man inte fungerar som andra vuxna i alla tillfällen samt en hjälp i hur man kan ta sig vidare för att fungera bättre i vardagen. TS kille är bara en idiot som tycker sig hittat ett sätt som funkar bäst för honom och sedan dessutom kränker henne genom att kalla henne diverse skällsord.
  • Anonym (r)

TS försvann snabbt och spekulationerna flyger runt...

Svar på tråden ADHD - raseriutbrott