ADHD - raseriutbrott
Hej! Viktig bakgrund, jag har ADHD, än så länge omedicinerad pga. extremt lång väntetid. Diagnosticerad för ca ett halvår sen.
Vet knappt var jag ska börja. Hade problem med raseriutbrott när jag var yngre, men för ca ett år sen (blev sambo) så började det igen. Det är något som triggar, jag känner att jag börjar varva upp, går i affekt och det blir liksom svart. Blir så jävla arg, och tyvärr också aggressiv. Fixar inte att hantera detta själv, väntar på tid för samtalsstöd till att börja med.
Triggers då, ja. Oftast min sambo tyvärr. Han jobbar inom psykiatri och detta gör att han inte kan ha fel och håller stenhårt på sina "principer". Principerna handlar om hur han ska bete sig mot mig när detta händer (inte ge mig någon reaktion), principerna är inte diskuterbara. Han ignorerar mig, vägrar prata med mig och tillslut blir det "namecalling", hur jävla trög jag är, jag är ett psykfall, jag är så känslig, blabla. Detta triggar mig nåt oerhört och puttar mig snabbt och effektivt över gränsen varenda gång.
Göra slut är inte ett alternativ, när jag är lugn är allting bra, jag äger min del i det här. Nån som har tips om hur jag ska hantera mina utbrott, och nån som har en sambo eller annat som har liknande approach som min?