• Anonym (Hjälp)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Kort och gott BEHÖVER jag sjukskriva mig från jobbet för psykisk ohälsa. Jag ska snart sluta där och jag vet att det är så jävla körigt alla veckor jag har kvar så känner inte att det är läge att gå hem tidigare MEN jag orkar inte längre.

Alla som jag försöker prata med om hur jag mår säger bara att det inte är långt kvar men jag tror inte jag kommer orkar alla veckor och då är det bara en utväg kvar. Och den tanken finns varje dag. 

• Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Do it!) skrev 2023-06-26 16:55:04 följande:
    +1 👍
    Nä, hon får överdriva helt enkelt för dom ska lyssna..de kommer ju inte bli bättre me de nya jobbet! Hon behöver en jävligt välbehövd vila
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-26 16:51:37 följande:
    Ursäkta men vem fan bryr sig om de sitter i skiten?! Det är ditt mående som är viktigast nu - INGEN tackar dig om du blir utbränd som kan ta flera år att ta sig tillbaka ifrån!

Sjukskriv dig själv en vecka till att börja med (utom den dag du ska på intro). Kontakta chefen och kräv kontakt med företagshälsovården, förklara läget för dem. Prata med facket också! Be dem försöka få dig att bli arbetsbefriad i förväg.

Hur lång tid har du kvar på nuvarande jobb? Om jag vore du skulle jag antagligen köra en fuling och sjukskriva mig varannan vecka tills det tog slut. Vad ska de göra, säga upp dig....?
    Skulle vara citerat till dig! Men ja har tydligen hjärnsläpp 😅
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Do it!) skrev 2023-06-26 17:01:17 följande:
    Skulle vara citerat till dig! Men ja har tydligen hjärnsläpp 😅
    Äh det är värmen ;)

Jo men jag tror det kan bli bättre på ett annat jobb även om ts mår dåligt nu. Det kan göra stor skillnad. Men helt klart att ts ska överdriva så gott det går, känns inte som hen behöver lägga till särskilt mycket. Om man funderar på självmord varje dag pga sitt jobb så tror jag inte man kommer längre än så...
  • Anonym (k)
    Anonym (k) skrev 2023-06-26 16:54:12 följande:

Sluta vara så jäkla lojal med jobbet. I slutändan är det du som får ta smällen och de som efter ett tag faktiskt inte bryr sig. Riskera inte livet för ett *mående.

*Jobb menade jag såklart. Det finns som folk säger ingen som tackar dig, bara att säga upp dig istället för att sjukskriva dig först är helt galet.
  • Anonym (Do it!)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-26 17:04:18 följande:
    Äh det är värmen ;)

Jo men jag tror det kan bli bättre på ett annat jobb även om ts mår dåligt nu. Det kan göra stor skillnad. Men helt klart att ts ska överdriva så gott det går, känns inte som hen behöver lägga till särskilt mycket. Om man funderar på självmord varje dag pga sitt jobb så tror jag inte man kommer längre än så...
    Haha, ja så måste de vara 😅 nä, precis.. ja tycker de e helsjukt om dom ignorerat så pass mycket🥺 
    Jo, förvisso kan de ju de, men de beror ju lite på om måendet bara handlar om nuvarande arbetsplats, ja har gjort exakt samma sak..men de var mycket mer inblandat...man känner sig redan värdelös o tror att man e kass på sitt jobb osv..en ond cirkel bara
  • Anonym (Var hemma)
    Anonym (Do it!) skrev 2023-06-26 16:41:14 följande:
    Vafan hjälper de? Hen lär ju inte vara frisk nog för de nya jobbet heller?
    Enligt TS tidigare tråd är det bara detta jobbet som är ett problem, och det nya kommer gå bra.
  • Anonym (Hjälp)

Trådstartaren: 

Tack för er omtanke och alla svar.
    Det värmer i en trasig själHjärta 

Som om det inte kunde bli värre så ringde det nya jobbet förut ca 1h efter att jag skev den här tråden och sa att han tyvärr är tvungen att ge bort ?min? tjänst till någon annan för att jag inte kan börja direkt vilket vi hade pratat om. Vi hade pratat om så det var inget okänt. Fyfan, känner mig totalt misslyckad 

• Anonym (Var hemma)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 18:19:00 följande:

Trådstartaren: 

Tack för er omtanke och alla svar.
    Det värmer i en trasig själ // Hjärta 

Som om det inte kunde bli värre så ringde det nya jobbet förut ca 1h efter att jag skev den här tråden och sa att han tyvärr är tvungen att ge bort ?min? tjänst till någon annan för att jag inte kan börja direkt vilket vi hade pratat om. Vi hade pratat om så det var inget okänt. Fyfan, känner mig totalt misslyckad 

Men säg att du kan börja direkt och strunta i gamla jobbet.

Annars kanske arbetslöshet ger den paus di behöver. 
  • Anonym (Hjälp)

Till en början mådde jag ?bara? dåligt allmänt men att jobbet fortfarande fungerade men sen blev även jobbet dåligt på många sätt. Kollegor som är osams och riktigt dålig stämning varje gång men kliver innanför dörren. Sen har vissa mycket ?bättre? schema än andra och jag har fått jobba i princip varje högtid medans andra har fått slippa varje år. En av mina kollegor (har bara två kollegor) har alltid 3 dagars helg, så hon slipper alltid jobba helg medans vi andra två får jobba varannan. Den andra kollegen som jag delar varannan helg med har 4 dagars ledighet varannan vecka och nästa vecka 3 dagar. Jag har ledigt max 2 dagar på raden och minst 1 ledig dag. 

Så min tanke hade ju varit att få vila upp mig ett par veckor och sen börja på det nya jobbet som jag verkligen såg fram emot. Men nu blir det ju inte så. 

• Anonym (Hjälp)

Vet inte varför jag bara kan citera inläggen längst ner.
    Så irriterande. 

Nej men det går väl inte och skita i gamla jobbet? Har ju haft 3 månaders uppsägningstid osv. Vill inte få någon myndighet eller skit efter mig. 

Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?