• Anonym (Hjälp)

Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?

Kort och gott BEHÖVER jag sjukskriva mig från jobbet för psykisk ohälsa. Jag ska snart sluta där och jag vet att det är så jävla körigt alla veckor jag har kvar så känner inte att det är läge att gå hem tidigare MEN jag orkar inte längre.

Alla som jag försöker prata med om hur jag mår säger bara att det inte är långt kvar men jag tror inte jag kommer orkar alla veckor och då är det bara en utväg kvar. Och den tanken finns varje dag. 

• Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?
  • Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 18:19:00 följande:

Trådstartaren: 

Tack för er omtanke och alla svar.
    Det värmer i en trasig själHjärta 

Som om det inte kunde bli värre så ringde det nya jobbet förut ca 1h efter att jag skev den här tråden och sa att han tyvärr är tvungen att ge bort ?min? tjänst till någon annan för att jag inte kan börja direkt vilket vi hade pratat om. Vi hade pratat om så det var inget okänt. Fyfan, känner mig totalt misslyckad 

Har ni inte skrivit på kontraktet? 
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (....) skrev 2023-06-26 22:16:06 följande:
    Har ni inte skrivit på kontraktet? 
    Nej, jag var på intervju och sen skulle de höra av sig. De ringde förra veckan och sa att jag fått jobbet och att jag skulle maila över vilka tider jag är ledig från mitt nuvarande jobb så jag kunde börja på intro. Fick till svar att han skulle maila över mitt schema och att han lagt in tider för mig. 
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-26 22:48:39 följande:
    Nej, jag var på intervju och sen skulle de höra av sig. De ringde förra veckan och sa att jag fått jobbet och att jag skulle maila över vilka tider jag är ledig från mitt nuvarande jobb så jag kunde börja på intro. Fick till svar att han skulle maila över mitt schema och att han lagt in tider för mig. 
    Och då sa du upp dig på stående fot misstänker jag?

Ts, det enda du kan göra nu är att fortsätta söka jobb. Du har inget annat alternativ. Det positiva är att du kommer att ha allt kortare uppsägningstid kvar, om nu det var ett problem förut.
  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-26 23:54:17 följande:
    Och då sa du upp dig på stående fot misstänker jag?

Ts, det enda du kan göra nu är att fortsätta söka jobb. Du har inget annat alternativ. Det positiva är att du kommer att ha allt kortare uppsägningstid kvar, om nu det var ett problem förut.
    Men nej, jag sa upp mig för länge sen för jag mådde och mår S K I T. Sen började jag söka jobb eftersom jag har TRE månaders uppsägningstid. Och nu när jag har 3 veckor kvar är fortfarande min uppsägningstid ett problem. Så om jag försökt söka jobb INNAN jag ens hade sagt upp mig så hade jag ju aldrig fått ett jobb om jag inte ens får något nu när jag bara har TRE veckor kvar. 
  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-27 00:25:36 följande:
    Men nej, jag sa upp mig för länge sen för jag mådde och mår S K I T. Sen började jag söka jobb eftersom jag har TRE månaders uppsägningstid. Och nu när jag har 3 veckor kvar är fortfarande min uppsägningstid ett problem. Så om jag försökt söka jobb INNAN jag ens hade sagt upp mig så hade jag ju aldrig fått ett jobb om jag inte ens får något nu när jag bara har TRE veckor kvar. 
    Ok. Ja hur som helst så måste du blicka framåt, och det innebär att fortsätta söka jobb nu. Om det så blir ett städjobb så är det bättre än att ha karens från a-kassan.
  • Anonym (Hjälp)

Jag har sjukskrivit mig nu. Tagit kontakt med vården och fått telefontid på torsdag. Ska börja med antidepressiva idag så blir nog liggandes hela dagen. 

• Anonym (....)
    Anonym (Hjälp) skrev 2023-06-27 09:21:07 följande:

Jag har sjukskrivit mig nu. Tagit kontakt med vården och fått telefontid på torsdag. Ska börja med antidepressiva idag så blir nog liggandes hela dagen. 

3 månaders uppsägningstid och inget som påverkar att man säker nya jobb. Man kan även förhandla om sin uppsägningstid. 

Men det verkar som att det är sommarjobb du söker och jobb där dem vill att man ska börja på studs. 

Sedan säger man aldrig upp sig före man har skrivit på kontraktet för nya jobbet. 

Mår man "skit" på arbetsplatsen så ser man till att sjukskriva sig och sedan bli sjukskriven längre om det är behov. Säga upp sig är det sista man gör. 
  • Anonym (JB)

Du kan såklart fortsätta vara sjukskriven istället för arbetslös sen när uppsägningstiden går ut. 

• Anonym (Anonym 666)
    Anonym (JB) skrev 2023-06-27 13:22:36 följande:

Du kan såklart fortsätta vara sjukskriven istället för arbetslös sen när uppsägningstiden går ut. 

Kan och kan? Det beror på om läkare och FK kommer fram till att ts får vara fortsatt sjukskriven.
  • Anonym (....)
    Anonym (Anonym 666) skrev 2023-06-27 13:49:35 följande:
    Kan och kan? Det beror på om läkare och FK kommer fram till att ts får vara fortsatt sjukskriven.
    Om hon ska ha ersättning ja. 
Svar på tråden Är det möjligt att sjukskriva sig när man sagt upp sig pga psykisk ohälsa?