Anonym (Liten) skrev 2023-06-27 16:26:23 följande:
Tycker ändå det känns fel att man inte ska kunna få ha fest med nära och kära om man råkar vara fattig. Som de som skriver att man ska ha den fest man har råd med.
Men är man tex fattig pensionär så får man alltså inte ha kuvertfest för det känns snålt?
Tänker att med kuvertavgift köper man ju inte present så så farligt är det väl inte att betala sin egen mat och ge sin närvaro och goda humör i present?
Hade jag vetat att någon i min närhet hade det knapert hade jag inte ansett den snål som ordnade fest med kuvertavgift, hade med glädje betalat min mat (till rimligt pris vilket 300 kr är) och säkert köpt en liten present också.
Fast det är som med det mesta här i livet; man får ju rätta matsäcken efter munnen! Det är ingen rättighet att ha stora fester med hyrda lokaler, anställda, trerätters, live-musik och vad det nu må vara! Finns mycket i livet som jag inte har råd med, fast jag skulle vilja!
Sen uppfattar jag det som vanligare att barnen och de nära överraskar och bjuder ut sina föräldrar när föräldrarna fyller år? Än att föräldern/pensionären ställer till fest med inträde?