• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (Ofint)
    Jemp skrev 2023-06-27 13:48:35 följande:
    Intressant att det anses snålare att be om medfinansiering/kuvertavgift än principiellt avstå att fira någon för att man minsann förväntar sig att bli BJUDEN! 
    Vill man ha fest/kalas/bröllop får man ha det utefter vad man har råd med. Att ta betalt av gäster är så sjukt snålt och skabbigt.
  • Anonym (S)
    Mrs Moneybags skrev 2023-06-27 15:54:14 följande:
    Nej, men för 100 kr kanske...? En bukett från Coop för 89.90? Inte så kul att komma tomhänt till någons födelsedagsfirande. 

Jag tycker inte att det är någon extrem summa, men jag tror att pudelns kärna ligger i att TS är pank just nu. Det står mellan 300 kr och semester. Då får man avstå. Men på något sätt får man ju fira svärmor ändå, senare? Det kommer säkert gå på mer än 300 kr. 
    Fast det är fortfarande 600:- det handlar om då båda är bjudna. Känns det inte knepigt att inte "ha råd" att få fira någon?? "Vi hade bara råd med ett inträde så xxxx fick stanna hemma!". Jag hade ju skämts ihjäl som födelsedags"barn", dessutom så nära som svärdottern!
    Tror definitivt inte på mer än 300:- för att fira svärmor vid ett annat tillfälle! En flaska (alkoholfritt?) vin/bubbel lite snyggt inpackat kan man få runt 60:- om man vill! Blommor kan man t.o.m plocka så här års!
  • Anonym (S)
    Anonym (Liten) skrev 2023-06-27 16:26:23 följande:

Tycker ändå det känns fel att man inte ska kunna få ha fest med nära och kära om man råkar vara fattig. Som de som skriver att man ska ha den fest man har råd med.
    Men är man tex fattig pensionär så får man alltså inte ha kuvertfest för det känns snålt?

Tänker att med kuvertavgift köper man ju inte present så så farligt är det väl inte att betala sin egen mat och ge sin närvaro och goda humör i present?

Hade jag vetat att någon i min närhet hade det knapert hade jag inte ansett den snål som ordnade fest med kuvertavgift, hade med glädje betalat min mat (till rimligt pris vilket 300 kr är) och säkert köpt en liten present också.

Fast det är som med det mesta här i livet; man får ju rätta matsäcken efter munnen! Det är ingen rättighet att ha stora fester med hyrda lokaler, anställda, trerätters, live-musik och vad det nu må vara! Finns mycket i livet som jag inte har råd med, fast jag skulle vilja!
    Sen uppfattar jag det som vanligare att barnen och de nära överraskar och bjuder ut sina föräldrar när föräldrarna fyller år? Än att föräldern/pensionären ställer till fest med inträde?
  • Anonym (ok summa för present)

Men man får inse att folk tycker olika och har olika förutsättningar.
    För vissa är 300 kr mycket men det är fortfarande ts sambos mamma.

Även om man inte gillar betalkalas  så kanske man vill fira sin mamma och om det nu är ts  mammas önskemål att inte få presenter utan istället kunna ha en fest så är det ju hennes önskemål.

Man behöver ju inte tacka ja men även om man inte gillar ens mammas idé så kanske man känner att man vill ställa upp på sin mammas önskemål om att ha fest och inte få presenter så det är ju mycket möjligt att ts sambo känner för att gå på festen just för att det är mamma.
    Man behöver ju inte gilla idén men gör det för sin mammas skull.
    Många ställer väl upp på vad ens mamma gillar när hon fyller jämnt för att glädja henne.
    Jag skulle alltid ställa upp för min mamma även om jag inte tyckte att idén var bra just för hennes skull, för att glädja henne.

Därför undrar jag vad ts sambo tycker om det hela, vill sambon gå på sin mammas fest eller har ni samma åsikt om att 300 kr är för mycket?
    Har ni inte råd så har ni inte eller vill inte sambon heller gå just för att det är betalkalas och är det då just pga att ni inte har råd eller är det principen?

Tror säker att mamman förstår om ni inte har råd, däremot blir hon säkert lite ledsen om det enbart handlar om principen. 

Hur ställer sig din sambo till det hela ts?

• Anonym (Kim)

Jag tror att det är något annat som skaver här än 300 spänn. Se kalaset som en trevlig festkväll med all inclusive. Skulle du och sambon käka middag ute så är 600kr inte något. Typ en bättre pizza och ett glas vin och du är uppe i 300 pp. Snålt och sniket? Js får nog nästan säga det. Med tanke på vad utkomsten av kalaset blir. Bekanta sig med släkten. Få nya vänner. En trevlig kväll med säkert god mat och dryck. 

• Humlan88
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-27 18:02:25 följande:

Jag tror att det är något annat som skaver här än 300 spänn. Se kalaset som en trevlig festkväll med all inclusive. Skulle du och sambon käka middag ute så är 600kr inte något. Typ en bättre pizza och ett glas vin och du är uppe i 300 pp. Snålt och sniket? Js får nog nästan säga det. Med tanke på vad utkomsten av kalaset blir. Bekanta sig med släkten. Få nya vänner. En trevlig kväll med säkert god mat och dryck. 

Fast du vet ju inte hur vår ekonomi ser ut
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 17:16:59 följande:
    600 ihop var det ju, vi har gemensam ekonomi. Det skulle vi som sagt inte lagt. Vi ger inte vuxna emellan. 
    Du skrev att DU inte skulle lägga 600 på någon annan än din sambo. Dessutom gäller detta för 3 personer. Det blir 100 kr för en person att lägga på varje person.
  • Anonym (olika)
    Humlan88 skrev 2023-06-27 18:44:41 följande:
    Fast du vet ju inte hur vår ekonomi ser ut

det blir väl egentligen väldigt enkelt och inte mycket att fundera över eller diskutera då? Eller?

Ni har inte pengarna = nej tack, vi kan inte komma.

Ser du nån annan lösning?

• Anonym (Dålig känsla för den festen)
    Humlan88 skrev 2023-06-26 16:30:05 följande:
    Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

Jag har väldigt svårt för det där med att betala för att gå på någons fest.
    Har man råd så bjuder man såklat, det får man igen en annan gång.

Har de råd att bjuda?
  • Anonym (S)
    Anonym (Kim) skrev 2023-06-27 18:02:25 följande:

Fast vaddå, det går ju inte att jämföra? "All inclusive"? Mat som man inte valt själv (catering är ju sällan bra och värt sitt pris OM det nu är catering), dryck som man inte valt själv, en tidpunkt som man inte valt själv, fira personer som man inte ens känner. Det är inte ens ts' släkt och knappt ens ts' sambos heller! För 600 spänn tror jag ts med sambo skulle kunna ha betydligt trevligare och få ut mera tillsammans än på ett kalas där i alla fall hon inte ens träffat en av de som fyller!
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?