• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym (Ofint)
    Humlan88 skrev 2023-06-26 16:30:05 följande:
    Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

Nu hade ingen i min familj haft kals/fest där man fick betala Men nej, jag skulle inte ha gått.

Vi ger aldrig presenter till vuxna i vår familj, ev om de fyller typ 50 eller liknande. Skulle vi ge present ger vi inte för så mycket heller. 

Skulle av princip inte gå på bröllop/dop/fester med kuvertavgif. Det är det snålaste som finns. Har du inte råd att ha fest, låt bli eller anpassa efter vad du har råd med. 

• Studentpappa
    Anonym (Liten) skrev 2023-06-27 05:11:08 följande:
    Skrev vardaglig restaurang, tex har vi en där man köper förrätt och efterrätt för runt 60 kr st, varmrätt 140 kr st, dricka 20 kr st (om man ej köper alkohol då).

Lite finare ställen och på kväll och så kostar det såklart mer.
    Det var billigt ändå, jag tycker det har blivit extremt dyrt senaste åren. Svårt att hitta en lunch under 120:- och då bor jag ändå i en småstad.

Det var inget märkvärdigt ställe vi var på, barnmenyn kostade 140:-/st, efterrätt 120:-/st, huvudrätt 250-350:-/st. Antar råvaror blivit väldigt dyrt. 
    Ride it like you stole it
  • Mrs Moneybags

600 kr är inte mycket för tre presenter. Det är ju tre personer ni förmodligen skulle köpt något till? Åtminstone en blomma? En bukett kostar nästan inte mindre än 200 kr. 

• Anonym (Pling)
    Anonym (snålvarg?) skrev 2023-06-27 04:14:59 följande:
    Upplägget du beskriver är ju dock extremt oförskämt. Om man uttrycker vad man önskar sig i bröllopsgåva (vilket jag annars tycker är vänligt mot gästerna) så kan man ju inte komma dragande med något som kostar minst 800 kronor! Jag hoppas att de hade förslag även på billigare saker?
    Jag tycker att önskan om tapeter var helt OK och gjort med en glimt i ögat - "ge det du vill". Bättre att brudparet fick något de verkligen behövde än att tämligen meningslösa presenter typ gasdrivna korkskruvar och namnade frottébadlakan  radade upp sig. Nu gick jag och maken samman om en tapetrulle, men jag vet flera som var 4-5 om en tapetrulle och brudgummens bror med familj slog till på hela tre rullar har jag hört. Det fanns utrymme för alla sorters ekonomiska variationer i tapetönskningen.
  • Anonym (M)
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 06:05:44 följande:
    Det är väl inte säkert? I vår familj ger vi inte presenter vi vuxna emellan. Ger kanske en blomma eller en flaska vin etc. Skulle aldrig lägga 600 kr på födelsedagspresent till någon förutom min sambo 
    300 skulle du lägga i det här fallet.
  • Mandel
    Anonym (exo) skrev 2023-06-26 20:37:36 följande:

Dyrt. Ja det kostar samma på resturang där man har personalomkostnader och lokalhyra att tänka på.
    Förmodligen kostar eran middag en hundring och på 10 gäster har hon tjänat 2k.
    Men o andra sidan lägger hon nog ner några timmar så blir ju en vanlig lön.

Det känns som en större fest och att det då hyrs lokal. Räcker det med 2.500kr för en större lite fräschare lokal? Ute i Sverige troligen, men i större storstad är jag skeptisk till att det räcker. Sedan kostar väl cateringmat beroende på vad man tar 100-250kr/portion. Sedan vin/öl/läsk osv på det. Ev efterrätt, kaffe och tårta plockar iväg det med.
    Är det stor fest har man kanske även anlitat några ungdomar som ska hjälpa till att servera och duka undan och diska. De ska också ha lön för sitt arbete.

Så 300kr/person ger inte något direkt överskott till de 3st som ordnar festen utan snarare att de skjutit till pengar.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Anonym (olika)

det finns inget facit för sånt här så det blir lite meningslöst att väga in hur andra främmande människor gör med olika vanor, kultur, ekonomi och relationer.

Enligt någon slags teoretisk etikett är upplägget ett alternativ, dvs. att bjuda in till middag med kuvertavgift och undanbe sig gåvor i övrigt. Sen är det subjektivt om man tycker om ett sånt upplägg eller inte.

Jag är neutral men kan förstå att man som jubilar vill träffa sin stora familj och vänner samt äta ihop men inte har råd att bjuda så många. Då kan det vara ett tänkbart alternativ. Knytkalas kan vara ett annat men det är nog inte heller problemfritt om många reser långt och har olika förutsättningar att bidra. Planeringen kan bli svår också.

I TS fall är det inte mycket annat att göra än att ta ställning till möjligheten att delta. Om ekonomin sätter gränser så har man ju inget val, då får man avstå festen.
    Som någon är inne på så brukar man rimligen ta med present till en bjudning så det skulle teoretiskt sett gå jämnt upp.

Visserligen kan man ta med något billigt men det anses enligt etikett vara snålt. Riktlinjen är att man handlar present/blommor till ett ungefärligt värde av vad man tror tillställningen kommer att kosta per person.

Så som du beskriver det TS så tycker jag ni ska tacka nej till festen (man behöver inte ge en orsak). Sedan kan ni kanske bjuda hem henne på fika och gratulera vid ett senare tillfälle.

• Anonym (Hmmm ....,,)
    Mandel skrev 2023-06-27 13:02:35 följande:
    Det känns som en större fest och att det då hyrs lokal. Räcker det med 2.500kr för en större lite fräschare lokal? Ute i Sverige troligen, men i större storstad är jag skeptisk till att det räcker. Sedan kostar väl cateringmat beroende på vad man tar 100-250kr/portion. Sedan vin/öl/läsk osv på det. Ev efterrätt, kaffe och tårta plockar iväg det med.
    Är det stor fest har man kanske även anlitat några ungdomar som ska hjälpa till att servera och duka undan och diska. De ska också ha lön för sitt arbete.

Så 300kr/person ger inte något direkt överskott till de 3st som ordnar festen utan snarare att de skjutit till pengar.

Som minst får dem skjuta till det dubbla, men troligen en hel del mer än så.
    Jag lever på existensminimum så jag hade inte haft råd. Men hade jag haft en "normal" inkomst hade jag sett det som väldigt billigt.
    Ts - vad ingår i dessa 300 kr?
  • Anonym (Ui)

Stanna hemma, säg som det är. Hundens hälsa är viktigare, om den insjunknar igen måste det ju finnas pengar till medicin. 

• Jemp
    Anonym (Ofint) skrev 2023-06-27 06:10:04 följande:

Nu hade ingen i min familj haft kals/fest där man fick betala Men nej, jag skulle inte ha gått.

Vi ger aldrig presenter till vuxna i vår familj, ev om de fyller typ 50 eller liknande. Skulle vi ge present ger vi inte för så mycket heller. 

Skulle av princip inte gå på bröllop/dop/fester med kuvertavgif. Det är det snålaste som finns. Har du inte råd att ha fest, låt bli eller anpassa efter vad du har råd med. 

Intressant att det anses snålare att be om medfinansiering/kuvertavgift än principiellt avstå att fira någon för att man minsann förväntar sig att bli BJUDEN! 
Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?