Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-26 20:25:32 följande:
Fast inte värt att betala, ja om man inte har råd men ts sambo kanske tycker att sin egen mamma är värd 300 kr, nu kanske man hade tänkt betala för present och inte middag men säga att man inte vill betala för andras kalas precis som om det vore en bekant, det gäller ts sambo mamma, lite konstigt om man inte vill fira sin mamma.
Så du menar att inte din man hade tvivlat att betala 300 kr om hans mamma fyllde år men kunna betala 25 000 kr om han ville på något annat?
Har man inte råd så har man inte, man kan tycka att betalkalas är fel men bara säga att man tvivlar på om man vill betala 300 kr när ens mamma fyller men lägger upp 25 000 lätt låter ju inte då som om man är särskilt nära sin mamma.
Som jag sa, man kanske är intresserad av att fira just sin mamma och inte en massa annat folk? Nu var de ju ändå tre om det här kalaset. Jag reagerade på folk som ansåg att 300/600 var "lite" pengar och att det är "märkligt" att vara så fattig att man inte ens har råd med det. Kan ju helt enkelt vara en prioriteringsfråga, vilket är ännu viktigare om man faktiskt har det rätt tunnt. 300 kanske är en lätt summa att köpa present och fira sin mamma över en kaffe men inte sponsra kalas för svärson och dennes mamma eller vad det nu var. Jag tror ärligt talat inte att min man ens vet vem hans syrras killes mamma är så jag tvivlar på att han skulle vilja betala för deras kalas.....