• Humlan88

Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?

Min svärmor ska tillsammans med sin svärson och dennes mamma har en gemensam fest. I inbjudan ska alla som kommer betala 300 kr istället för present. För mig och sambon blir d 600 spänn. Jag har bara fått halv lön och haft mycket dyra utgifter med medicin till hund med mera. Plus att jag ville att vi skulle hålla igen till vår semester. Känns oförskämt att tacka nej men 600 kr :/ hur skulle ni tänkt och gjort? 

• Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?
  • Anonym
    Anonym (Svar på tal) skrev 2023-06-26 18:04:01 följande:
    Men hur påkostat kalas om det kostar 600 kr per person??
    Nej, det är 300 kr per person. Och de slipper köpa present till 2 personer
  • Anonym (Dahlia)
    Anonym (S) skrev 2023-06-26 19:04:02 följande:

Behöver ju inte heller handla om att man absolut inte har råd med summan i sig, utan hur man prioriterar. Om det är värt det. Har man det dessutom lite knapert blir det ju ännu viktigare! De 600 kronorna kanske man har men vad får man avstå om man lägger dem på något annat än vad man tänkt/vill?? De flesta skulle väl KUNNA betala typ 25.000 utan att blinka men frågan är snarare om man VILL??

Reality check på den.

27% av Sveriges hushåll klarar inte en oförutsedd utgift på 5000 kr.
    Och då är det nödvändiga saker vi talar om, som när bilen eller tvättmaskinen går sönder.

20% klarar inte en oväntad utgift på 3000 kr.

www.svea.com/se/sv/privat/artiklar-och-tips/content/svenskarna-d%C3%A5ligt-rustade-f%C3%B6r-ov%C3%A4ntade-utgifter/
  • Anonym
    Anonym (Svar på tal) skrev 2023-06-26 19:32:57 följande:
    Inte ens när jag gifte mig kostade det 600:- per person för förrätt, varmrätt och ett glas alkohol till maten, och då var vi ändå på en bättre restaurang.
    det är 300 kr per person
  • Anonym (Verklighetsuppfattning noll)
    Anonym (S) skrev 2023-06-26 19:04:02 följande:

Behöver ju inte heller handla om att man absolut inte har råd med summan i sig, utan hur man prioriterar. Om det är värt det. Har man det dessutom lite knapert blir det ju ännu viktigare! De 600 kronorna kanske man har men vad får man avstå om man lägger dem på något annat än vad man tänkt/vill?? De flesta skulle väl KUNNA betala typ 25.000 utan att blinka men frågan är snarare om man VILL??
    Personligen skulle jag ALDRIG betala för att gå på kalas! Jag har svåra allergier och skulle få ha med mig egen mat. Jag har men efter en stroke så jag orkar bara vara med en liten stund, klarar inte av mycket folk, oljud/ljud, orkar inte vara social en längre tid. Min man hade absolut gärna fått gå, men tvivlar på att han heller tycker det är värt att betala för andras kalas! "Jag bjuder - Ni betalar!" liksom. Hade absolut lagt 600 på något mera givande och tagit en kaffe med svärmor och "firat" vid ett annat tillfälle!

Vilken värld lever du i? De flesta skulle verkligen inte kunna betala 25 000 utan att blinka jag känner ingen som har så mycket på sitt sparkonto. Folk har knappt råd med mat som inflationen är nu. 
  • Anonym (S)
    Anonym (ok summa för present) skrev 2023-06-26 20:25:32 följande:
    Fast inte värt att betala, ja om man inte har råd men ts sambo kanske tycker att sin egen mamma är värd 300 kr, nu kanske man hade tänkt betala för present och inte middag men säga att man inte vill betala för andras kalas precis som om det vore en bekant, det gäller ts  sambo mamma, lite konstigt om man inte vill fira sin mamma.
    Så du menar att inte din man hade tvivlat att betala 300 kr om hans mamma fyllde år men kunna betala 25 000 kr om han ville på något annat? 
    Har man inte råd så har man inte, man kan tycka att betalkalas är fel men bara säga att man tvivlar på om man vill betala 300 kr när ens mamma fyller men lägger upp 25 000 lätt låter ju inte då som om man är särskilt nära sin mamma.
    Som jag sa, man kanske är intresserad av att fira just sin mamma och inte en massa annat folk? Nu var de ju ändå tre om det här kalaset. Jag reagerade på folk som ansåg att 300/600 var "lite" pengar och att det är "märkligt" att vara så fattig att man inte ens har råd med det. Kan ju helt enkelt vara en prioriteringsfråga, vilket är ännu viktigare om man faktiskt har det rätt tunnt. 300 kanske är en lätt summa att köpa present och fira sin mamma över en kaffe men inte sponsra kalas för svärson och dennes mamma eller vad det nu var. Jag tror ärligt talat inte att min man ens vet vem hans syrras killes mamma är så jag tvivlar på att han skulle vilja betala för deras kalas..... 
  • Anonym (S)
    Anonym (Verklighetsuppfattning noll) skrev 2023-06-26 21:21:08 följande:
    Vilken värld lever du i? De flesta skulle verkligen inte kunna betala 25 000 utan att blinka jag känner ingen som har så mycket på sitt sparkonto. Folk har knappt råd med mat som inflationen är nu. 
    En annan värld än din, uppenbarligen då. Däremot så tror jag att alla ändå fattar principen. Vad man själv anser är värt att lägga pengar på. Även om man skulle kunna så kanske man har bättre hål att stoppa slantarna i?
  • Jemp
    Anonym (+++) skrev 2023-06-26 19:21:23 följande:

Jag har aldrig varit på en fest där man i inbjudan skriver att folk SKA betala pengar. Kanske därför jag har svårt att greppa det som står i TS. Vill man ha en fest så ser man väl till att man har råd att stå för den. Möjligt att man tex kan ha en bar där gästen får betala för sin dricka, eller att man inte vill ha presenter men uppskattar ett ekonomiskt bidrag (men inte krav och man blir inte sur om någon kommer med present).
    Annars är det väl snarast knytkalas (fast att man ger pengar istället för att man har med mat) och då får man väl skriva så i inbjudan? 

Det handlar inte om att summan är stor eller liten - som gäst ska det kännas kul och bra att få en inbjudan. 

Kuvertavgift är inte helt ovanligt.
  • Anonym (H)

Hon är inte ens din svärmor. Varför låtsas du i trådtiteln? 

• Anonym

Din man måste gå i alla fall om ni inte vill paja relationen helt

• Anonym (A)

Jag ser inget fel alls i det. Vi var på fest nu i juni en helt vanlig sommarfest som var riktigt trevligt som två av våra vänner anordnade. Där betalade vi 500 kr per person och det var inga större konstigheter tyckte vi. Vi fick en sjukt trevlig kväll, förrätter, god mat, efterrätt och vickning samt fri bar på det och livemusik. Helt klart värt det. Förra året betalade vi 600 kr per person men i år drog dom ner. 

Svar på tråden Ska vi betala 600 kr för svärmors fest?