• Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:19:15 följande:
    Nyttan är att man så klart ska veta vilka regler som gäller så att man är förvarnad. De har skyldighet att informera om det kan bli straffavgift om man avbokar för sent, annars kan de inte ta ut avgiften.
    Så om jag är varnad så har jag fått en chans att se till att inte bli oväntat sjuk? Eller för all del inte påkörd av em buss på vägen dit?
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:21:01 följande:
    Så om jag är varnad så har jag fått en chans att se till att inte bli oväntat sjuk? Eller för all del inte påkörd av em buss på vägen dit?
    Nej, du har fått en chans att bli informerad om vilka regler som gäller.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:21:01 följande:
    Kan också tänka mig att du skulle kunna bestrida fakturan i efterhand om du blivit påkörd av en buss, inlagd på sjukhus och inte kunnat förmedla dig via andra personer att du behövde avboka tiden.
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:22:13 följande:
    Nej, du har fått en chans att bli informerad om vilka regler som gäller.
    Det informationen hjälper ju inte mig om jag blir hindrad av något utanför min kontroll.
  • Anonym (Vera)

E - fast poängen är ju att trots att någon har en laglig rätt att ta ut avgifter behöver det inte innebära att de får rätt i domstol. Även när det gäller tjänster eller liknande så gäller allmänna avtalsrättsliga regler, vilket innebär att tjänstegivaren har laglig rätt att ta ut avgifter vid sen avbokning. Trots det så KAN alltså domstol ge rätt till personen som avbokade sent. 

• Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:23:12 följande:
    Kan också tänka mig att du skulle kunna bestrida fakturan i efterhand om du blivit påkörd av en buss, inlagd på sjukhus och inte kunnat förmedla dig via andra personer att du behövde avboka tiden.
    Om de är snälla visst kanske det fungerar. Men nu diskuterar vi vad de har rätt till enligt lag om man ställer det på sin spets, och ska man gå efter dina principer i tråden så kommer de få rätt till pengarna i domstol oavsett vad jag hade för skäl till att utebli från besöket, de har ju informerat att det kommer att hända om jag inte avbokar minst 24 timmar före.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:23:37 följande:
    Det informationen hjälper ju inte mig om jag blir hindrad av något utanför min kontroll.
    Information är till för att informera om vad som gäller. Om det är hjälp att slippa betala som du är ute efter så finns inte den tyvärr, så länge de inte gör ett undantag för dig pga mänsklig faktor, dvs förbiser reglerna. Om de inte är villiga att göra ett undantag kan du tyvärr inte bli sur på dem för att du hade otur. Betala räkningen och slipp anmärkning skulle jag säga.
  • Anonym (Vera)

Ska lägga till att om du bestrider och till slut förlorar, ja då får du en del extraavgifter att betala, men du får ingen anmärkning. Om du betalar i tid efter beslut förstås. 

• Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:26:28 följande:
    Om de är snälla visst kanske det fungerar. Men nu diskuterar vi vad de har rätt till enligt lag om man ställer det på sin spets, och ska man gå efter dina principer i tråden så kommer de få rätt till pengarna i domstol oavsett vad jag hade för skäl till att utebli från besöket, de har ju informerat att det kommer att hända om jag inte avbokar minst 24 timmar före.
    Det är inte "mina" principer, jag talar om för dig att de har all rätt att göra detta enligt deras principer. Och du har till och med själv sett källor kring att de har rätt att ta ut avgifter. Vad mer behöver diskuteras?
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:34:51 följande:
    Det är inte "mina" principer, jag talar om för dig att de har all rätt att göra detta enligt deras principer. Och du har till och med själv sett källor kring att de har rätt att ta ut avgifter. Vad mer behöver diskuteras?
    Ja, och om man ska gå efter det så har de också rätt att ta ut avgift ifrån den bussöverkörde patienten. Finns inget undantag i lagen för det.
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk