• Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:59:46 följande:
    Jag undrar vad som gäller. 
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:04:31 följande:
    Jag räknar inte med att få svar på vad som gäller lagligt ifrån dem. Det är inte givet att vårdgivare följer lagen eller ens vet att de gör något som inte är lagenligt. Har hänt förr.
    Vad menar du då med "vad som gäller"? Exakt vad vill du veta?
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 15:48:34 följande:
    Om ts hamnar i domstol för detta förlorar hen så klart. Det finns en tydlig policy om avbokning senast 24 timmar före besöket. Plötslig sjukdom eller inte så är det regeln som gäller. Varför skulle en domstol döma till ts fördel i det fallet när det är 100 % tydligt att hen inte avbokat i tid? Ts saknar grund här och riskerar otrevliga efterföljder. Varför inte bara betala när det är en själv som gjort fel? Jag skulle inte räkna med att vården inte tar det vidare, de har all tid och energi i världen att ta sånt här vidare.
    Hittade nu ett stycke i Hälso- och sjukvårdslagen att vården har rätt att ta ut avgifter enligt grunder som kommunen eller regionen bestämmer.

Men så står vidare att det gäller inte om annat står skrivet? Vart ska det stå skriver i så fall?
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:08:24 följande:
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:04:31 följande:
    Jag räknar inte med att få svar på vad som gäller lagligt ifrån dem. Det är inte givet att vårdgivare följer lagen eller ens vet att de gör något som inte är lagenligt. Har hänt förr.
    Vad menar du då med "vad som gäller"? Exakt vad vill du veta?
    Om de har stöd i lagen och kommer få rätt i domstol.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:09:32 följande:
    Hittade nu ett stycke i Hälso- och sjukvårdslagen att vården har rätt att ta ut avgifter enligt grunder som kommunen eller regionen bestämmer.

Men så står vidare att det gäller inte om annat står skrivet? Vart ska det stå skriver i så fall?
    Kan tänka mig att det skulle kunna stå i kallelser mm, vill minnas att det ibland står information om sådant om man får hem brev. Men nu är det ju så att du HAR information om att det tas ut avgift om man avbokar för sent, så det går liksom inte att vända den skutan.
  • Anonym (patient)

Eller SKULLE få rätt i domstol, OM de drar det vidare.

• Anonym (Vera)

E - hur menar du att informationen inte hjälper Ts? Det innebär ju att Ts skulle kunna vinna en sådan strid, i och med att andra gjort det. 

• Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:12:26 följande:
    Om de har stöd i lagen och kommer få rätt i domstol.
    De har stöd i lagen och skulle få rätt i domstol.
  • Anonym (patient)
    Anonym (E) skrev 2023-06-29 16:14:45 följande:
    Kan tänka mig att det skulle kunna stå i kallelser mm, vill minnas att det ibland står information om sådant om man får hem brev. Men nu är det ju så att du HAR information om att det tas ut avgift om man avbokar för sent, så det går liksom inte att vända den skutan.
    Ja, du har rätt, men då undrar jag följaktligen vad det är tänkt att man ska ha för nytta av den infon om man ändå inte själv kan påverka sin frånvaro.
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 16:15:26 följande:

E - hur menar du att informationen inte hjälper Ts? Det innebär ju att Ts skulle kunna vinna en sådan strid, i och med att andra gjort det. 

Det gör det ju inte alls eftersom det är en helt annan situation. Du skrev själv att det inte gällde vården.
  • Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 16:16:30 följande:
    Ja, du har rätt, men då undrar jag följaktligen vad det är tänkt att man ska ha för nytta av den infon om man ändå inte själv kan påverka sin frånvaro.
    Nyttan är att man så klart ska veta vilka regler som gäller så att man är förvarnad. De har skyldighet att informera om det kan bli straffavgift om man avbokar för sent, annars kan de inte ta ut avgiften.
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk