• Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • Anonym (Komma sjuk)

Jag hade ringt och sagt att jag är sjuk men eftersom jag får betala för sent avbokad tid så kommer jag att komma ändå. Sen får de själv bestämma om de vill ha mig där med feber eller magsjuk eller vad jag nu har eller avboka tiden.

• Anonym (E)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 13:11:41 följande:
    Så man ska avboka alla besök, mer än 24 timmar innan för att gardera sig emot att göra fel, för den händelse att man blir plötsligt sjuk på morgonen? Eller hur ska man göra för att göra rätt, och slippa en straffavgift?
    Det skrev jag väl inte? Det man gör rätt är att avboka minst 24 timmar före om man vet att man behöver avboka. Ibland vet man inte det och då riskerar man att få straffavgift. Du kan inte helgardera dig mot detta.
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 00:08:37 följande:
    Tack, men jag sa ju att jag var sjuk när jag avbokade så det vet de ju redan?
    Vad sa de när du sa att du inte ville betala? 
  • Anonym (Vera)

Bestrid fakturan, om du får en räkning. Så länge du bestrider kan inte fakturan gå till Kronofogden förrän det finns domstolsbeslut, och så långt orkar nog inte vården dra det. 

• Anonym (patient)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:15:00 följande:

Bestrid fakturan, om du får en räkning. Så länge du bestrider kan inte fakturan gå till Kronofogden förrän det finns domstolsbeslut, och så långt orkar nog inte vården dra det. 

Kan de lägga på avgifter för fakturan då eftersom det drar ut på tiden?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:18:55 följande:
    Kan de lägga på avgifter för fakturan då eftersom det drar ut på tiden?
    Ja, tyvärr. Men jag skulle nog säga att risken är värd att ta, tror inte en sekund att de skulle dra detta till domstol och även om de gör det kommer de aldrig att vinna om du har åberopat plötsligt tillkommen sjukdom, och du inte har för vana att avboka sent. 
  • Anonym (patient)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-29 15:13:15 följande:
    Vad sa de när du sa att du inte ville betala? 
    Jag har inte sagt något den här gången.
  • Anonym (patient)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:26:08 följande:
    Ja, tyvärr. Men jag skulle nog säga att risken är värd att ta, tror inte en sekund att de skulle dra detta till domstol och även om de gör det kommer de aldrig att vinna om du har åberopat plötsligt tillkommen sjukdom, och du inte har för vana att avboka sent. 
    Så en person som ?har för vana? att avboka sent kan inte bli plötsligt sjuk?
  • Anonym (Vera)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:30:39 följande:
    Så en person som ?har för vana? att avboka sent kan inte bli plötsligt sjuk?
    Såklart, men då kanske vården blir mer processlystna. Kanske beror på hur de bedömer det hela. Har du avbokat sent två gånger på ett år pga feber kanske de rycker på axlarna, gör du det en gång i månaden pga magsjuka kanske de rycker det är orimligt. Ingen aning. Men jag hade bestridit om jag fick faktura. 
  • Anonym (patient)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:38:54 följande:
    Såklart, men då kanske vården blir mer processlystna. Kanske beror på hur de bedömer det hela. Har du avbokat sent två gånger på ett år pga feber kanske de rycker på axlarna, gör du det en gång i månaden pga magsjuka kanske de rycker det är orimligt. Ingen aning. Men jag hade bestridit om jag fick faktura. 
    Undra om vården räknas som ?staten ? 

Hittade precis ett stycke om att skulder till ?staten? behöver inget domstolsbeslut
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk