• Anonym (patient)

Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk

Man måste boka av ett läkarbesök minst 24 timmar innan besöket, annars får man en avgift.

Men vad ska man göra då om man vaknar med feber eller insjuknar kvällen innan

Eller är det meningen att man ska avboka alla besök IFALL man blir sjuk för sent? För att gardera sig mot att göra fel och bli straffad liksom.

• Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk
  • Anonym (Vera)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:43:26 följande:
    Undra om vården räknas som ?staten ? 

Hittade precis ett stycke om att skulder till ?staten? behöver inget domstolsbeslut
    Oavsett så är ju skuldfrågan det som prövas. Det är ju en annan sak om du har ett återkrav för att du fått för mycket utbetalt exempelvis. Nu handlar det ju om att de anser att du ska betala dem för uteblivet besök. Är du verkligen skyldig dem något, är ju frågan..
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:28:36 följande:
    Jag har inte sagt något den här gången.
    Vad är.då syftet med tråden?
  • Anonym (Hos oss)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:43:26 följande:
    Undra om vården räknas som ?staten ? 

Hittade precis ett stycke om att skulder till ?staten? behöver inget domstolsbeslut
    Jag börjar undra om du har många oklara och sena avbokningar till vården? I vanliga fall brukar man inte söka upp information som du gör nu.

Men nej, vårdgivare är inte staten. Vården är regional och kan vara regionägd eller vård i egen regi. Det kan också vara helt privata kliniker, utanför regionavtal. 
  • Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 15:26:08 följande:
    Ja, tyvärr. Men jag skulle nog säga att risken är värd att ta, tror inte en sekund att de skulle dra detta till domstol och även om de gör det kommer de aldrig att vinna om du har åberopat plötsligt tillkommen sjukdom, och du inte har för vana att avboka sent. 
    Om ts hamnar i domstol för detta förlorar hen så klart. Det finns en tydlig policy om avbokning senast 24 timmar före besöket. Plötslig sjukdom eller inte så är det regeln som gäller. Varför skulle en domstol döma till ts fördel i det fallet när det är 100 % tydligt att hen inte avbokat i tid? Ts saknar grund här och riskerar otrevliga efterföljder. Varför inte bara betala när det är en själv som gjort fel? Jag skulle inte räkna med att vården inte tar det vidare, de har all tid och energi i världen att ta sånt här vidare.
  • Anonym (patient)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-29 15:47:59 följande:
    Vad är.då syftet med tråden?
    Jag undrar vad som gäller. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (patient) skrev 2023-06-29 15:59:46 följande:
    Jag undrar vad som gäller. 
    Det kan du ju inte få reda på då du inte frågade din vårdgivare. 
  • Anonym (patient)
    Anonym (Hos oss) skrev 2023-06-29 15:48:16 följande:
    Jag börjar undra om du har många oklara och sena avbokningar till vården? I vanliga fall brukar man inte söka upp information som du gör nu.

Men nej, vårdgivare är inte staten. Vården är regional och kan vara regionägd eller vård i egen regi. Det kan också vara helt privata kliniker, utanför regionavtal. 

Nej, jag har inte många och jag sa att jag var sjuk så det var inget som var oklart. Därför undrar jag också varför en fel i tråden tycker att jag ska tala om att jag var sjuk när de redan visste det.

Ok, men är inte skattefinansierad vård i slutändan en del av staten?

• Anonym (patient)
    Anonym (Hin håle) skrev 2023-06-29 16:01:06 följande:
    Det kan du ju inte få reda på då du inte frågade din vårdgivare. 
    Jag räknar inte med att få svar på vad som gäller lagligt ifrån dem. Det är inte givet att vårdgivare följer lagen eller ens vet att de gör något som inte är lagenligt. Har hänt förr.
  • Anonym (Vera)

E - inte så säker på det. Vet en som bestred en sen avbokning och vann i tingsrätten. Det gällde dock inte vården utan nåt annat, minns inte exakt vad. Men det gällde hastigt påkommen sjukdom som var anledningen till sen avbokning, 

• Anonym (E)
    Anonym (Vera) skrev 2023-06-29 16:04:55 följande:

E - inte så säker på det. Vet en som bestred en sen avbokning och vann i tingsrätten. Det gällde dock inte vården utan nåt annat, minns inte exakt vad. Men det gällde hastigt påkommen sjukdom som var anledningen till sen avbokning, 

Ok, men då är det ju information som inte hjälper ts tyvärr.
Svar på tråden Är det rätt att bli straffad för man blev sjuk