• Xlr8

Hur förklara krimering för barn?

Min morfar som barnen har träffat en hel del har gått bort. 
    Hur förklarar man krimeringen för 4 åringen (snart 5år).
    Dom har sett han kort efter han gick bort och fick komma fram å krama och så.

Men nu är han alltså i en på tok för liten una som ingen människa får plats i.
    Kommer hon garanterat klura ut.

Hur förklarar man det för ett barn?

• Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?
  • Anonym (S)
    Krocko skrev 2023-07-03 13:26:14 följande:
    Det kan ju finnas flera skäl till att man inte har kistbegravning och sedan kremering efteråt. Det är ju lika fint och värdigt ändå.

Min svärfar låg i en urna framme vid altaret vid hans begravning och det var precis lika fint som om det stått en kista där. Jag förstår faktiskt inte varför det skulle vara något "fniss" inblandat i det förfarandet? 
    Man tycker olika, jag är ännu inte bekväm med akt kring urna. Kan man hålla två tankar i skallen samtidigt så anser i alla fall jag att det blir lite komiskt att behandla urnan som att det är en bortgången människa. Krama den och pussa på den, som faller sig mer naturligt vid en kista, då det rent visuellt känns mer som en människa. Vid gravsättningar brukar urnan få vandra runt från famn till famn som om det vore en lite bebis.
    Men huvudsaken är att kunden är nöjd, och det är bara att vänja sig, det kommer komma allt mer!
  • Xlr8
    Anonym (S) skrev 2023-07-03 14:26:51 följande:
    Man tycker olika, jag är ännu inte bekväm med akt kring urna. Kan man hålla två tankar i skallen samtidigt så anser i alla fall jag att det blir lite komiskt att behandla urnan som att det är en bortgången människa. Krama den och pussa på den, som faller sig mer naturligt vid en kista, då det rent visuellt känns mer som en människa. Vid gravsättningar brukar urnan få vandra runt från famn till famn som om det vore en lite bebis.
    Men huvudsaken är att kunden är nöjd, och det är bara att vänja sig, det kommer komma allt mer!
    Komistkt??? visa lite respekt!!!
    Den avlidna kanske redan valt una eller dennes partner kanske redan valt.
    övriga kanske ej har ngt att säga till om. vi har hört din förkärlek för kista, två gånger nu. Passa på och säg det en gång till så ingen missar det.

för din kännedom, jag har aldrig varit delaktig i valet eller haft något att säga till om angående kista eller ej. jag kan bara acceptera valet och göra det bästa av det.
  • Xlr8
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-03 01:01:54 följande:
    Berätta bara för barnen vad kremering innebär. Svårare är det inte.
    det Tror jag är en tämligen dålig ide.
  • Xlr8
    Anonym (Que) skrev 2023-07-03 07:15:54 följande:

Ska man förklara en sån viktig sak borde man väl iaf veta vad det heter. Ursäkta då 

Du har verkligen svårt att greppa det.
    Jag skrev fel, varit vaken i drygt 20 timmar vid tråd skapandet.
    Ta ditt skit snack någon annanstans och lek språk polis någon annanstans.
    Börja se över hur du själv skriver, finns klar förbättringspotential.
    och ja det är garanterat slarvigt skrivet i detta inlägg, för du är inte värd dom få extra sek det tar att skriva perfekt.

• Xlr8
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-03 13:24:27 följande:

Att prata om döden är så svårt i dagens samhälle. Personligen tycker jag inte att kremering i sig är ett svårt begrepp att förklara, men eftersom det kommer att symbolisera så mycket runt det betydligt svårare begreppen om död och att våra liv en dag kommer att ta slut, så blir det komplicerat. Jag tror att om du visar att du är ok med kremering och urnan så kommer din fyraåring att ta efter. 

En fyraåring är väldigt liten och kommer att ha en begränsad förståelse för vad som sker och kommer nog inte att ifrågasätta val begravningsritualer. Gå till biblioteket och låna en trave böcker på lämplig nivå om döden. Mitt andra förslag är att skaffa ett akvarium, för det brukar helt naturligt introducera samtal om döden (och begravningar om man vill) med jämna mellanrum. Lite sent för just din situation kanske. 

Jag beklagar er sorg.

tack, bra tips kommer nog köra på ditt spår eller liknande.
  • Citronella
    Xlr8 skrev 2023-07-03 23:25:49 följande:
    det Tror jag är en tämligen dålig ide.
    Varför är det en dålig idé?
  • Tom Araya
    Xlr8 skrev 2023-07-02 23:13:17 följande:
    Hur förklara krimering för barn?

Min morfar som barnen har träffat en hel del har gått bort. 
    Hur förklarar man krimeringen för 4 åringen (snart 5år).
    Dom har sett han kort efter han gick bort och fick komma fram å krama och så.

Men nu är han alltså i en på tok för liten una som ingen människa får plats i.
    Kommer hon garanterat klura ut.

Hur förklarar man det för ett barn?

Du menar förstås kremering och urna.

Ja, man bränner upp den döda kroppen så att det blir bara aska kvar, som man förvarar i en urna (kruka typ) och sätter ner (begraver) i jorden. Det är så jag skulle ha sagt det och det är nog ett nästan fem år gammalt barn kapabelt att förstå.
  • Anonym (Sara)

Beklagar sorgen först och främst! 
    Jag har själv en fyraåring och en femåring, och pappas morfar gick bort och ska begravas på nu fredag. 
    Vi har umgåtts mycket med "gammelmoffa",  och barnen fick följa med och besöka honom på sjukhuset strax innan han gick bort.
    Jag skulle absolut inte berätta i detalj vad kremering innebär, och att personen eldas upp. 
    Hade jag varit i din sits TS, så hade jag antingen frågat prästen om råd om vad man ska säga till barn i den åldern, eller så hade jag sagt att man krymper när man dör.    Inget om att gammelmorfar blivit uppeldad eller så.
    I vårt fall så blir det en kistbegravning, men det har varit och kommer bli många frågor och funderingar från barnen ändå. 

• Anonym (M)
    Självklart vill ni i begravningsbranschen sälja in traditionella begravningar, gärna så dyra som möjligt. 
  • Fiona M
    Kan du förklara det komiska? Jag ser det verkligen inte och tycker du låter som du är olämplig för åtminstone delar av ditt jobb om du får kämpa för att inte fnissa.
Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?