• Xlr8

Hur förklara krimering för barn?

Min morfar som barnen har träffat en hel del har gått bort. 
    Hur förklarar man krimeringen för 4 åringen (snart 5år).
    Dom har sett han kort efter han gick bort och fick komma fram å krama och så.

Men nu är han alltså i en på tok för liten una som ingen människa får plats i.
    Kommer hon garanterat klura ut.

Hur förklarar man det för ett barn?

• Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?
  • Anonym (Refa)
    Xlr8 skrev 2023-07-03 23:25:49 följande:
    det Tror jag är en tämligen dålig ide.

Varför skulle det vara det? 

• Krocko
    Anonym (S) skrev 2023-07-03 14:26:51 följande:
    Man tycker olika, jag är ännu inte bekväm med akt kring urna. Kan man hålla två tankar i skallen samtidigt så anser i alla fall jag att det blir lite komiskt att behandla urnan som att det är en bortgången människa. Krama den och pussa på den, som faller sig mer naturligt vid en kista, då det rent visuellt känns mer som en människa. Vid gravsättningar brukar urnan få vandra runt från famn till famn som om det vore en lite bebis.
    Men huvudsaken är att kunden är nöjd, och det är bara att vänja sig, det kommer komma allt mer!
    Öh, du det där var ingen vidare trevlig kommentar! I min svärfars fall så hade han skrivit i vita arkivet precis hur han ville ha sin begravning, han hade velat ha en kista av ett speciellt träslag och han hade också skrivit vilka kläder han ville ha. Nu föll det sig så att han dog under sådana omständigheter att det dröjde flera månader innan han var "klar" för begravning och då var hans kropp i sådant skick att han behövde kremeras omedelbart och vi fick vackert anpassa oss efter det. 

Jag hade aldrig varit på en urnbegravning innan denna men absolut lika fint och värdigt och vackert som med en kista och efteråt akten så bar min man urnan ner till graven och svärfar fick komma till vila.

Det var verkligen ingenting komiskt med detta över huvud taget.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Mia) skrev 2023-07-03 13:24:27 följande:

Att prata om döden är så svårt i dagens samhälle. Personligen tycker jag inte att kremering i sig är ett svårt begrepp att förklara, men eftersom det kommer att symbolisera så mycket runt det betydligt svårare begreppen om död och att våra liv en dag kommer att ta slut, så blir det komplicerat. Jag tror att om du visar att du är ok med kremering och urnan så kommer din fyraåring att ta efter. 

En fyraåring är väldigt liten och kommer att ha en begränsad förståelse för vad som sker och kommer nog inte att ifrågasätta val begravningsritualer. Gå till biblioteket och låna en trave böcker på lämplig nivå om döden. Mitt andra förslag är att skaffa ett akvarium, för det brukar helt naturligt introducera samtal om döden (och begravningar om man vill) med jämna mellanrum. Lite sent för just din situation kanske. 

Jag beklagar er sorg.

Vad är kopplingen mellan akvarium och död och begravning?
  • Anonym (ISV)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-04 09:31:45 följande:
    Det undrar jag också, kan det varit en typisk mobilfelstavning kanske?

Sedan tycker jag inte att fyraååringar ska delta vid begravningar öht.
  • Anonym (Refa)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-04 09:31:45 följande:
    Som det stod: det ger med jämna mellanrum tillfälle att prata om döden (för akvariefiskar lever inte så länge). 
  • Anonym (ISV)
    Anonym (Refa) skrev 2023-07-04 09:52:23 följande:
    Som det stod: det ger med jämna mellanrum tillfälle att prata om döden (för akvariefiskar lever inte så länge). 
    Fast det stämmer ju verkligen inte. De flesta akvariefiskar lever runt tio år om akvariet sköts bra.
  • Citronella
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 09:46:21 följande:
    Det undrar jag också, kan det varit en typisk mobilfelstavning kanske?

Sedan tycker jag inte att fyraååringar ska delta vid begravningar öht.
    Varför ska 4- åringar förvägras möjligheten till ett sista farväl? 
  • Anonym (ISV)
    Citronella skrev 2023-07-04 09:55:08 följande:
    Varför ska 4- åringar förvägras möjligheten till ett sista farväl? 
    Förvägras?
    Tror du ungen gråter för att den inte får se en anhörig stoppas ner i jorden?

Så små barn förstår inte vidden av vad de får uppleva.
  • Anonym (Kim)

Beklagar er förlust. Håller med Mia som tipsar om att gå till biblioteket. Begravningsentreprenören och om ni har kyrklig begravning så kan prästen också förklara. Det är absolut inte nödvändigt att använda förklaring som att elda upp eller så. Kan skapa en del trauman. Likaså som att aldrig säga att en avliden sover. 

Vid begravningen ska ni komma extra tidigt för att i lugn och ro få kika på lokalen. Titta på alla saker. Gå runt och spana lite för att på så sätt ta udden av det ev obehagliga. Sannolikt reagerar barnet mer på de sörjande. Att morfar är död lär inte vara något konstigt. Barn har en otvungen inställning till det. Sedan lär de sig allt fuss kring död och dödsfall av de vuxna. 

• Citronella
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 09:57:01 följande:
    Förvägras?
    Tror du ungen gråter för att den inte får se en anhörig stoppas ner i jorden?

Så små barn förstår inte vidden av vad de får uppleva.
    Att inte få vara med på en nära anhörigs begravning brukar påverka barnet långt upp i vuxen ålder. Självklart förstår en 4- åring att en älskad anhörig är död. 
Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?