Anonym (S) skrev 2023-07-03 14:26:51 följande:
Man tycker olika, jag är ännu inte bekväm med akt kring urna. Kan man hålla två tankar i skallen samtidigt så anser i alla fall jag att det blir lite komiskt att behandla urnan som att det är en bortgången människa. Krama den och pussa på den, som faller sig mer naturligt vid en kista, då det rent visuellt känns mer som en människa. Vid gravsättningar brukar urnan få vandra runt från famn till famn som om det vore en lite bebis.
Men huvudsaken är att kunden är nöjd, och det är bara att vänja sig, det kommer komma allt mer!
Öh, du det där var ingen vidare trevlig kommentar! I min svärfars fall så hade han skrivit i vita arkivet precis hur han ville ha sin begravning, han hade velat ha en kista av ett speciellt träslag och han hade också skrivit vilka kläder han ville ha. Nu föll det sig så att han dog under sådana omständigheter att det dröjde flera månader innan han var "klar" för begravning och då var hans kropp i sådant skick att han behövde kremeras omedelbart och vi fick vackert anpassa oss efter det.
Jag hade aldrig varit på en urnbegravning innan denna men absolut lika fint och värdigt och vackert som med en kista och efteråt akten så bar min man urnan ner till graven och svärfar fick komma till vila.
Det var verkligen ingenting komiskt med detta över huvud taget.