• Xlr8

Hur förklara krimering för barn?

Min morfar som barnen har träffat en hel del har gått bort. 
    Hur förklarar man krimeringen för 4 åringen (snart 5år).
    Dom har sett han kort efter han gick bort och fick komma fram å krama och så.

Men nu är han alltså i en på tok för liten una som ingen människa får plats i.
    Kommer hon garanterat klura ut.

Hur förklarar man det för ett barn?

• Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 09:54:37 följande:
    Fast det stämmer ju verkligen inte. De flesta akvariefiskar lever runt tio år om akvariet sköts bra.
    Jag vet inget om sånt, förklarade bara vad hen menade. 
  • Lönnsirap

Man får förbereda sig gällande barn, med att faktiskt för sig själv bestämma sig för vilka bilder man vill förmedla om olika saker, varesig det handlar om ett härligt bröllop, eller ett sorgligare tillfälle som en begravning.

På familjeliv är det oftast uppenbart att just begravningar är något som folk faktiskt inte tänker på och inbillar sig fungerar lika för alla familjer, i alla situationer. 

Förklara när frågorna kommer upp och förklara på ett sätt som rimmar väl med dina föreställningar om världen och läs gärna lite från biblioteket/begravningsbyrån, eller prata med någon som har lite erfarenhet.

Jag tänker att du nog kan förvänta dig alla möjliga typer av frågor.... Så ta det lugnt ang det exakta svaret på detta.

• Fiona M

Hur är ditt barn annars TS?
    Begravningsbyråerna brukar ha material om döden, och till exempel den här är bra, 
    https://www.adlibris.com/se/bok/dodenboken-9789129678079?gclid=EAIaIQobChMIz4X1mfz0_wIVBtfVCh2vTAYPEAQYASABEgLk9PD_BwE

När ni pratat om vad som händer med kroppen, hur den görs iordning och fin och läggs i en kista, så måste det inte vara jättedramatiskt att berätta om kremering.
    Lycka till, och beklagar sorgen.

• Core
    Xlr8 skrev 2023-07-03 23:25:49 följande:
    det Tror jag är en tämligen dålig ide.
    I många andra kulturer är man helt öppen med döden och vad det innebär i praktiken, vilket skapar människor utan dödsångest.

Alla ska göra med sina barn som man själv tror är bäst, men min åsikt är att vi döljer saker som barn halvt listar ut men gör egna läskiga sanningar av. 
  • Core

F.ö om det är så att ungen är med på begravningen kan man ju säga att det är morfars blommor man eldar upp och spar i en burk som minne, om man vill hålla igen på hela sanningen 

• Anonym (Mia)
    FuckGoggleAskMe skrev 2023-07-04 09:31:45 följande:
    Vad är kopplingen mellan akvarium och död och begravning?
    Det var bara en reflektion jag gjorde när vi hade små barn och akvariefiskar. Flera gånger om året dog någon fisk och barnen fick en chans att prata om vad som hänt och organisera en liten begravning i trädgården med blommor och sång. Det var inte supersorgligt med en liten fisks död, men de var ju ändå en del av vår familj - ofta med namn och tillhörande anekdoter. Det gäller kanske att välja kortlivade fiskar som guppies och zebrafiskar ...
    Som sagt så är det lite kort om tid för ts, så ett rätt så meningslöst tips i det här fallet.
  • Anonym (ISV)
    Citronella skrev 2023-07-04 11:01:52 följande:
    Att inte få vara med på en nära anhörigs begravning brukar påverka barnet långt upp i vuxen ålder. Självklart förstår en 4- åring att en älskad anhörig är död. 
    Nej.

Ett så litet barn SKA INTE dras med på en begravning. 
    Gör vad du vill med dina ungar, ts får göra som hon vill med sin.

Men har man något som helst vett oc förstånd så drar man inte med småungar på sånt.

Det finns inget mer att säga om saken.

Det ger verkligen inga men i vuxen ålder. Lägg av bara.
  • Anonym (Refa)
    Anonym (ISV) skrev 2023-07-04 16:16:29 följande:
    Nej.

Ett så litet barn SKA INTE dras med på en begravning. 
    Gör vad du vill med dina ungar, ts får göra som hon vill med sin.

Men har man något som helst vett oc förstånd så drar man inte med småungar på sånt.

Det finns inget mer att säga om saken.

Det ger verkligen inga men i vuxen ålder. Lägg av bara.

Varför skulle inte barn vara med på begravning? I vår släkt har alla barn, från bebisar och uppåt i ålder, varit med. Det finns inget farligt med att se vuxna vara ledsna. Det är en del av att vara människa och inget konstigt. 

Barn vet mycket väl att döden finns. Den blir inte mer skrämmande av att de får gå på begravning. Snarare något mer begriplig (om vi nu någonsin kan förstå döden). 

(Jag tror iofs inte heller att små barn skadas av att inte vara med.)

Av samma skäl tycker jag att det är helt självklart att förklara för barnen hur gammelmorfar kan få plats i en burk/vas. Säger man inte sanningen kommer de ju klura ut alla möjliga förklaringar på egen hand. 

• Anonym (L)
    Anonym skrev 2023-07-02 23:31:59 följande:

Det vanliga är att man har kistan stående i kyrkan under begravningen.
    Kremeringen sker efter begravningen och vid ett senare tillfälle sänks urnan i jorden.
    Ni behöver inte ta med barnet till det senare tillfället med urnan

nämen begravning är när man begraver, alltså gräva ner i marken
  • Anonym (ISV)
    Anonym (L) skrev 2023-07-04 17:53:34 följande:
    nämen begravning är när man begraver, alltså gräva ner i marken
    Nej, det heter jordfästning.
Svar på tråden Hur förklara krimering för barn?