• Anonym (Gravid)

Gravid trots mens?

Hej, 

Jag har under ett par veckor haft känslan av att vara gravid, trots att jag hade senaste mens för två veckor sedan. Idag tog jag gravtest och fick ett starkt plus. Jag har fem barn sedan tidigare och mitt plus är alltid svagt om jag testar tidigt. Vi hade sex en gång för 5 dagar sedan, och innan dess var det innan min mens. Jag har aldrig varit gravid trots mens men allt tyder på att jag uppenbarligen varit det. Någon som känner igen sig? Kan man få starkt plus efter fem dagar? Jag blödde litegrann efter det sexet vilket jag bara gjort vid graviditet förut därav började jag misstänka +att gravidsymtom börjat smyga sig på. 

Tacksam om jag kan få svar av någon som varit med om liknande. 

• Svar på tråden Gravid trots mens?
  • Anonym (E)

Du blev så klart gravid vid förra gången ni hade sex, inte fem dagar innan testet. Du borde veta hur barn blir till vid det här laget. Efter fem dagar har ägget inte ens fäst i livmodern utan svävar bara omkring och kan omöjligt ge utslag eftersom kroppen inte utsöndrar några hormoner. Man kan definitivt ha mens fast man är gravid.

• Anonym (Gravid)

Självklart vet jag hur ett barn blir till. Jag blir bara lite ställd då jag inte varit med om det tidigare och har förstått att det sker i endast 2 % av alla graviditeter. Dessutom har jag läst på att om man har blödningar under graviditet är den mindre riklig. Jag hade exakt lika riklig och lång mens som jag brukar. Därav efterlyste jag om flera varit med om samma sak. Alltså haft en riklig mens som varar lika länge trots graviditet. 

• Anonym (hmmmm)

Tycker det låter som missfall, TS

• Anonym (Gravid)

Jag har också tänkt tanken på missfall men det var två veckor sedan mensen slutade och idag fick jag ett starkt plus. Samt att jag tog ett test för att se längden och fick då 3+ veckor. Senaste dagarna har även gravidsymtom dykt upp. Det är så förvirrande för mig då min kropp inte brukar vara såhär vid en graviditet. 

• Anonym (Jaida)

Att det skulle få ett starkt plus fem dagar efter befruktning är inte speciellt rimligt, nej, så du blev garanterat gravid gången dessförinnan. Jag tänker att det finns tre möjliga scenarios:

1. Du har haft ett missfall, men hcg är ff så pass högt att det ff ger utslag

2. Du var gravid med tvillingar, där den ena blödde ut, men den andra ff lever och har hälsan (inklusive varianter på det, m olika antal barn)

3. Du är gravid, allt är som det ska, men du hade ändå en blödning

Scenario 2 har jag själv upplevt (och där var blödningen precis som vanlig mens); scenario 3 har min syster upplevt (och hon hade också precis som vanlig mens, dessutom upprepade ggr de första månaderna; alltså, hon hade mens vid beräknad icke-mens, och sen igen en månad senare och sen igen ytterligare en månad senare, där blödningarna alla tre gångerna betedde sig precis som vanlig mens, men graviditeten fortskred precis som den skulle. Både för mig och syrran gick allt bra i slutänden 🙂

Jag förmodar att du bokat tid för att göra en kontroll? Jag håller tummar och tår för att det är scenario 3 som gäller för dig ♥️ 

• Anonym (Gravid)

Tack, snälla för utförligt svar med olika scenarion samt dina egna erfarenheter. Vi är på semester nu men jag ska  boka in ett tidigt vul när vi kommer hem. 
    Då vet jag att det är möjligt att blöda som vanlig mens. Den information jag hittat på nätet visar bara att får man mens är man inte gravid, men att man kan blöda mindre rikligt vid tiden för mens (eller ja, på andra tidpunkter också såklart). 

• Anonym (E)
    Anonym (Gravid) skrev 2023-07-05 21:37:56 följande:

Självklart vet jag hur ett barn blir till. Jag blir bara lite ställd då jag inte varit med om det tidigare och har förstått att det sker i endast 2 % av alla graviditeter. Dessutom har jag läst på att om man har blödningar under graviditet är den mindre riklig. Jag hade exakt lika riklig och lång mens som jag brukar. Därav efterlyste jag om flera varit med om samma sak. Alltså haft en riklig mens som varar lika länge trots graviditet. 

En del har mens långt in i graviditeten så även om det är ovanligt så kan det så klart hända. Det jag menar med om hur barn blir till så menar jag just det där med att ägget fäster, hur hormonerna ökar mm. Om du visste så hade du inte behövt starta tråden.
  • Anonym (E)
    Anonym (Jaida) skrev 2023-07-05 22:08:33 följande:

Att det skulle få ett starkt plus fem dagar efter befruktning är inte speciellt rimligt, nej, så du blev garanterat gravid gången dessförinnan.

Det är inte bara orimligt, det är omöjligt.
  • Emiz
    Anonym (E) skrev 2023-07-06 00:50:27 följande:
    En del har mens långt in i graviditeten så även om det är ovanligt så kan det så klart hända. Det jag menar med om hur barn blir till så menar jag just det där med att ägget fäster, hur hormonerna ökar mm. Om du visste så hade du inte behövt starta tråden.
    Ameh, ts är kanske bara förvirrad eftersom hon aldrig upplevt "mens" och sedan plussa 2 veckor efter när det annars kanske är dags för ägglossning? Antar att hon ville veta om fler vart med om samma eller har liknande erfarenheter. Var ju en kommentar som tog upp 3 scenario t.ex som var till hjälp för ts.
  • Anonym (E)
    Emiz skrev 2023-07-06 01:03:55 följande:
    Ameh, ts är kanske bara förvirrad eftersom hon aldrig upplevt "mens" och sedan plussa 2 veckor efter när det annars kanske är dags för ägglossning? Antar att hon ville veta om fler vart med om samma eller har liknande erfarenheter. Var ju en kommentar som tog upp 3 scenario t.ex som var till hjälp för ts.
    Ja det är klart det är förvirrande, men har man aldrig hört talas om att man kan ha mens under graviditet? Självklart har det hänt andra kvinnor utan att vara missfall. Konstig fråga i trådstarten då hon undrar om man kan få starkt plus efter fem dagar, tänker man till lite (om man har kunskapen) så förstår man att det är omöjligt.
Svar på tråden Gravid trots mens?