Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?
Jag har adhd och autism och fick diagnoserna i 30-årsåldern. Innan jag fick mina diagnoser var jag lyckligt ovetandes om vissa av mina brister och svårigheter. Samtidigt var jag medveten om andra saker och sökte en "förklaring". Nu när jag vet vad som är "fel" upplever jag att det är lättare att hitta information och försöka lära mig hur man brukar bete sig i olika situationer. När det gäller mina brister gällande motorik och uppmärksamhet känns det skönt att ha en diagnos för då känns det som om jag inte bara är lat och värdelös, vilket jag fick höra under hela min uppväxt. Det känns på ett sätt sorgligt att jag är SÅ annorlunda. En del av mig hoppades att det inte var så illa, att jag nog ändå var "normal" och skulle bli mer som andra.
Jag har gått i vanlig skola och vanligt gymnasium och haft bra betyg i teoretiska ämnen. Jag har utbildat mig på högskola och haft vanliga anställningar under hela mitt vuxna liv. Jag upplever att jag "kompenserar för mina brister". Eftersom jag är duktig på vissa områden så har folk överseende med att jag inte kan vissa saker och att jag uppfattas som annorlunda socialt. Eftersom jag är duktig på mina arbetsuppgifter blir jag hyfsat accepterad även om jag inte kan umgås på fikarasten.
Jag flyttade hemifrån efter studenten och har alltid bott själv och klarat mig själv. Jämfört med mina klasskamrater och mina syskon och andra jämnårig äa uppfattades jag som självständig och bra på att klara mig själv. Många i min ålder bodde kvar hemma hos föräldrarna, var arbetslösa i flera år, hade strulig ekonomi, svårt att tvätta och städa osv. Men inte jag. Jag jobbade heltid och pluggade samtidigt och levde som vilken annan vuxen som helst. Åtminstone på pappret. Verkligen var en annan. För det var inte det praktiska med jobb och hushåll som var svårt för mig.
Mina brister gällande motorik döljer jag väl. Jag undviker alla situationer där det märks. Jag följer inte med på med på femkamp med jobbet. Jag följer inte med på danskurs eller kampsportskurs med nån kompis. För att ta några exempel. Jag anpassar mitt liv så att det ska märkas så lite som möjligt att jag är annorlunda. Det ser lite konstigt ut när jag går och det brukar folk skämta om men det passerar som ett charmigt särdrag. Kroppsspråk kan jag överhuvudtaget inte. Där har jag inte ens insikt i min nedsatta funktion. Jag läser bara i journaler om alla fel jag gör på det området. Ögonkontakt har jag försökt lära mig men misslyckats.
Vad är det då som är svårt för mig, förutom motoriken? Jo, socialt samspel. Sociala koder. Jag har inte svårt att ta kontakt och lära känna nytt folk. Jag kan vara precis den de vill att jag ska vara. Men det ör inte jag på riktigt. Och jag orkar inte "spela normal" hur länge som helst. Jag blir totalt utmattad. Och jag upplever att det inte finns nån hjälp för mina svårigheter. Det handböcker där det står hur man går på dejt. Precis som att det finns böcker om hur man städar eller sköter sin hygien. Men det har jag inte svårt för. Alla män blir jätteförtjusta i början. De första månaderna går allt jättebra. Och samma sak är det med vänskapsrelationer. Så länge jag spelar min roll så funkar det. Men hur gör man sen? Hur har man parmiddag? Hur firar man jul med en annan familj? Om min pojkvän och jag bråkar om disken - innebär det att han kommer att lämna mig? Har grannen rätt att ha sex med mig mitt i natten och är det rimligt att han blir arg om jag säger nej? Nu har jag varit hos min kille hela helgen och harotven jättebra flickvän så nu kan jag väl få en ledig dag? Var finns handböckerna? Det står ju ingenting om det som är svårt för oss högfungerande?
När man är nästan som vemsomhelst. Men ändå inte. När man inte har behov av LSS-insatser som gruppboende, daglig verksamhet eller boendestöd. När man utåt sett lever som vemsomhelst. När jag känner mig mindre värd och att jag inte duger. Det gör ont.
Jag vet inte riktigt vad du ville fråga men jag känner igen mig i din beskrivning av tonåringarna med autism som du mött i ditt yrke. Du får gärna fråga mig nåt om du vill.