Jobbigare att vara lindrigt funktionsnedsatt?
Jag hat kompisar som också har autism och då kan jag uppleva det jobbigt åt andra hållet. Har vi bestämt att vi ska vara på stranden hela dagen så är det så oavsett väder. Om jag håller på att frysa ihjäl för att det är svinkallt så blir de arga om jag vill åka hem tidigare för vi hade ju bestämt att vi skulle stanna hela dagen. Även om de själva fryser och vantrivs så kan de inte stå åt med att vi ändrar våra planer en aning och åker hem tidigare eller fikar på café för vi skulle fika på stranden och då får man frysa och lida för man ska stanna till varje pris om man sagt så.
Så jag kan känna mig lite mitt emellan. Jag ser inte vitsen med att frysa sig blå eller på annat sätt lida sig igenom en träff. Men jag förstår också det jobbiga i att planer plötsligt ändras. Med mina autistiska kompisar tänker jag på vad jag säger. För om jag råkar slänga ur mig att jag nog ska köpa en macka på Pressbyrån men sen inte är hungrig så kan de bli arga och undra varför jag sa att jag skulle köpa en macka när jag inte skulle det. Så då känner jag att jag måste vakta min tunga för att inte råka säga nåt som jag inte kan stå för till 100 %. Så jag kan också förstå att det kan vara jobbigt för andra när jag "har svårt för att vara spontan", som mina neurotypiska kompisar uttrycker det.