• Anonym (Kund)

Tar folk springnotor?

I går var jag på restaurang med ett större sällskap för att fira en som hade fyllt år.

Jag trodde att vi hade bestämt att vi skulle sätta upp allt på bordet och dela upp det efteråt, eftersom vi även skulle dela på jubilarens mat. Men det visade sig senare att alla andra redan hade betalat för sig och att den som fyllt år inte skulle bli bjuden. Märklig present att bjuda ut nån på restaurang och denne sen får betala för sig, men i alla fall...

När vi skulle gå visade det sig att kassan hade stängt och jag fick säga till en servitris som höll på att låsa att några saker ur notan inte var betalda. Hon tackade så otroligt mycket för att jag sa till och att "vi har redan haft två springnotor i dag". "Självklart, jag är ingen tjuv", svarade jag och berömde samtidigt maten så mycket. Mitt sällskap blev jätteförvånade över att betalade men tyckte att jag var så fin och ärlig som betalade, samt sa att de "absolut bara hade gått".

Gör folk verkligen så?

Det har hänt några gånger att jag haft en diskussion med personalen om att få nedsatt pris på maten om det var fel i beställningen eller man fått vänta helt orimligt länge på maten, dålig service etc. Men jag skulle aldrig bara smita från notan.

• Svar på tråden Tar folk springnotor?
  • Mentat

Det finns tyvärr folk till allt. Mig skulle det inte falla in att smita från notan och jag hoppas att det inte är vanligt. 

• Hjelm

Jag har oavsiktligt tagit en springnota en gång, när jag trodde att det redan var betalt. Det var utomlands och för väldigt många år sedan. Skämdes halvt ihjäl när jag insåg det. Hade det varit i dag eller på hemmaplan hade jag gått tillbaka och gjort rätt för mig. Att medvetet strunta i att betala är lika fel som att snatta motsvarande summa ur kassan.

• Anonym (Nope)

Absolut inte, det är ju stöld! Heder till dig!

• Anonym (K)

Ja nu vet du vilka slags vänner du har iaf.... Knussliga tjuvar! Vilken otrolig skam att åka fast för något sådant och så antagligen en polisanmälan, utpekad inför alla på plats inklusive sitt eget sällskap om man är med andra och man kan aldrig gå dit igen, plus om man råkar se någon av personalen på stan så skäms man igen. Nä aldrig.

• Anonym (Kund)
    Anonym (K) skrev 2023-07-16 09:50:59 följande:

Ja nu vet du vilka slags vänner du har iaf.... Knussliga tjuvar! Vilken otrolig skam att åka fast för något sådant och så antagligen en polisanmälan, utpekad inför alla på plats inklusive sitt eget sällskap om man är med andra och man kan aldrig gå dit igen, plus om man råkar se någon av personalen på stan så skäms man igen. Nä aldrig.

Verkligen. Risken att jag skulle ha åkt fast tror jag är nästan obefintlig under de omständigheter som var, men som sagt - jag är ingen tjuv. Tänkte aldrig ens tanken på att smita skulle vara ett alternativ.

Men det lät på servitrisen som att springnotor var mycket vanligt där. Moral är det ont om, tydligen.
  • Anonym (K)
    Anonym (Kund) skrev 2023-07-16 09:55:23 följande:
    Verkligen. Risken att jag skulle ha åkt fast tror jag är nästan obefintlig under de omständigheter som var, men som sagt - jag är ingen tjuv. Tänkte aldrig ens tanken på att smita skulle vara ett alternativ.

Men det lät på servitrisen som att springnotor var mycket vanligt där. Moral är det ont om, tydligen.
    Ja, det tror jag också, men jag skulle inte ha nerver att chansa ändå. Även om man kommer undan med det så skulle man väl skämmas nästa gång man går dit. Nej, inte värt att må dåligt över en sådan sak. Men, inte alla har den moralen.

Konstigt också att födelsedagsbarnet inte skulle bjudas! Hens mat borde ni andra ha delat på så klart. Man bjuder inte på restaurang utan att bjuda liksom.
  • Anonym (M)

Känns som att restaurangen har dåliga rutiner om de stänger ner kassan innan de fått betalt av alla. Jag försvarar inte smitare, men har man så dålig koll på vem som betalar eller inte får man lite skylla sig själv. 

• Anonym (Tokfrans)

Så födelsedagsbarnet blev "bjuden" på restaurang av sina "vänner". Vilken ära! 🤪

• Anonym (Nej aldrig)
    Anonym (Kund) skrev 2023-07-16 09:55:23 följande:

Låter konstigt att det skulle vara så vanligt. Kanske är deras bristfälliga rutiner då. Tillfället gör tjuven kanske. Jobbar inom restaurang och tror aldrig jag har varit med om det faktiskt. Däremot händer det att folk påpekar att något är fel på notan, även om något missats där. Så jag tror att det finns moral än du verkar tro.
Svar på tråden Tar folk springnotor?