Tar folk springnotor?
I går var jag på restaurang med ett större sällskap för att fira en som hade fyllt år.
Jag trodde att vi hade bestämt att vi skulle sätta upp allt på bordet och dela upp det efteråt, eftersom vi även skulle dela på jubilarens mat. Men det visade sig senare att alla andra redan hade betalat för sig och att den som fyllt år inte skulle bli bjuden. Märklig present att bjuda ut nån på restaurang och denne sen får betala för sig, men i alla fall...
När vi skulle gå visade det sig att kassan hade stängt och jag fick säga till en servitris som höll på att låsa att några saker ur notan inte var betalda. Hon tackade så otroligt mycket för att jag sa till och att "vi har redan haft två springnotor i dag". "Självklart, jag är ingen tjuv", svarade jag och berömde samtidigt maten så mycket. Mitt sällskap blev jätteförvånade över att betalade men tyckte att jag var så fin och ärlig som betalade, samt sa att de "absolut bara hade gått".
Gör folk verkligen så?
Det har hänt några gånger att jag haft en diskussion med personalen om att få nedsatt pris på maten om det var fel i beställningen eller man fått vänta helt orimligt länge på maten, dålig service etc. Men jag skulle aldrig bara smita från notan.