Anonym (Eva) skrev 2023-07-23 23:16:53 följande:
Så märkligt, har inte upplevt problem med någon av barnens kompisar. Visst kan några vara lite busiga och det händer att de vill att våra barn ska fråga om vi har glass men verkligen inget stök... i vilka kretsar är ungarna så hemska att ha och göra med? Oavsett, låter man barnen leka en massa hos kompisar tycker jag det är allmänt hyfss att ha dem hos sig ibland. Och det handlar väl inte så mycket om föräldrarna bjuder hem som om att barnen vill leka med varandra. Vi bjuder inte ständigt hem dotterns kompis men eftersom de ofta vill leka är hon ofta hos oss.
Må så vara, men vi har regler på hur man beter sig hemma och kompisarna har visat att de inte klarat av dessa. Vi bor i en fin och avslappnad närförort i stockholm: Här springer barnen själva på gården från 5 års ålder för att de flesta föräldrars huvuden är lite uppe bland molnen. Barnen curlas redan innan de har fötts och ett par VR-glasögon för 4000kr är en vanlig present för en 6 åring. Alla barn är överstimulerade med fotbollsträningar, kör, djurklubb och sen simning på det. Därefter ska det lekas hemma hos varandra 3 gånger i veckan efter skoltid och gärna på helgen också.
Jag förstår att det kan vara svårt att förstå när man själv inte har samma tankesätt. många år hade jag lite samvete för att jag inte bjöd dessa barn tillbaka. Sen slutade jag bry mig. Barnen leker ofta och titt som tätt, men inte hos oss. ibland kan vi dra med några kompisar ut på aktiviteter och alla är såklart välkomna på kalas eller liknande, men att leka hemma hos oss är ett nej.