• Anonym (Varför)

De tar aldrig hem kompisar.

Min tioåring har en kompis som ofta är här. De har varit kompisar ett par år men vårt barn har i princip aldrig varit hemma hos dom. Inte heller storasyskonet tar hem kompisar. Det är inte bara mitt barn som aldrig är där , inga andra kompisar är där heller. De få gånger de frågat om att vara där säger föräldrarna nej?

Nu undrar jag , varför är det aldrig kompisar hemma hos dom? Varför låter man inte sina barn ta hem kompisar? Men med glädje låter de va hos andra. Jag vet att barnet vill ta hem kompisar, hen måste känna sig väldigt utanför och udda.
  • Svar på tråden De tar aldrig hem kompisar.
  • Anonym (Funkar inte)
    Anonym (Idioter) skrev 2023-07-23 22:16:35 följande:
    Helt okej men skicka inte dina ungar till någon annan heller för gratis barnpassning. 
    Det har jag inte gjort. Däremot propsar barnens kompisar på att mina barn ska komma hem till dem. Ska jag då neka dem? Jag skickar inte mina barn nånstans, det är andra som bjuder in dem. 
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Mannen) skrev 2023-07-23 21:25:26 följande:
    Inte särskilt troligt. Det där var bara ett oerhört fult sätt att nedvärdera TS. 
    Svaret var inte till TS. mannen. 
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-23 21:31:15 följande:
    Självklart blir inte majoriteten hembjuden men ett barn ditt barn ofta leker hos kanske borde bli det ibland?
    Naturligtvis! Vi har kompisar här. Dock har jag upplevt att allt för många barn är för ouppfostrade för min smak helt enkelt. Dessa leker vi då med k parken om min dotter verkligen vill träffas eller så får de leka hemma hos kompisen.

Idag hade vi besök av dotterns ena kompis. Superfin tjej. Alltid välkommen, men många av hennes bästa vänner är hemska i uppförande. Några har dessvärre föräldrar som är hemska i uppförande och därför bli dessa barn tyvärr inte heller inbjudna hit. Föräldrarna hämtar inte när de ska, bjuder själva in barnet att stanna på middag eller sent in på kvällen, börjar själva ta av sig skorna i hallen för att komma in på kaffe.

Med det sagt vill jag säga att det finns många anledningar till varför vissa inte vill ha massor med kompisar springandes hemma hos sig. Det betyder inte att man automatiskt måste tacka nej om barnet blir bjuden hem till dom. 
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Idioter) skrev 2023-07-23 22:16:35 följande:
    Helt okej men skicka inte dina ungar till någon annan heller för gratis barnpassning. 
    Varför inte? Barnet blir ju bjuden? Ska man skita i att gå på kalas för att man själv inte vill ha kalas? Ska man skita i att gå på någons bröllop för att man själv aldrig kommer gifta sig? Ska man skita i att besöka Farmor för att farmor inte kommer hem till en? Bjuder man över så bjuder man över. Man har inte en gemensam överenskommelse om barnpassning. Idiot(er)
  • Anonym (Idioter)
    Anonym (Äsch) skrev 2023-07-23 22:58:33 följande:
    Varför inte? Barnet blir ju bjuden? Ska man skita i att gå på kalas för att man själv inte vill ha kalas? Ska man skita i att gå på någons bröllop för att man själv aldrig kommer gifta sig? Ska man skita i att besöka Farmor för att farmor inte kommer hem till en? Bjuder man över så bjuder man över. Man har inte en gemensam överenskommelse om barnpassning. Idiot(er)
    Du kan vara rätt säker på att om ditt barn blir hembjuden till kompisar så förväntas man bjuda tillbaka och vet man med sig på förhand att man inte kommer göra det så bör man inte roffa åt sig av kakan heller. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Som förälder är man skyldig att visa och lära sina barn sociala koder. Att man har diagnoser är ingen ursäkt. Varför ens skaffa 3 barn utan ett fungerande liv.....
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Idioter) skrev 2023-07-23 23:05:52 följande:
    Du kan vara rätt säker på att om ditt barn blir hembjuden till kompisar så förväntas man bjuda tillbaka och vet man med sig på förhand att man inte kommer göra det så bör man inte roffa åt sig av kakan heller. Hur kan det vara så svårt att förstå?

Som förälder är man skyldig att visa och lära sina barn sociala koder. Att man har diagnoser är ingen ursäkt. Varför ens skaffa 3 barn utan ett fungerande liv.....
    Jag har inte tre barn och inga diagnoser. Jag bara avskyr ouppfostrade kompisar och är därför restriktiv med vilka min dotter får bjuda hem. Många barns föräldrar kanske undrar varför deras barn inte blir bjudna mer än på kalas, men de har inte frågat och jag kommer inte randomly berätta att deras ungar är hemska att ha och göra med. Bjuder de hem mitt barn så tackar vi ja om min dotter vill leka. Annars får se leka i parken eller på skolan. 
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Idioter) skrev 2023-07-23 23:05:52 följande:
    Som förälder är man också skyldig att lära sitt barn att inte få precis allt denne pekar på. Vi är en familj med flera personer under ett och samma tak. Allas dag ska inte bli förstörd för att en kompis vars mamma ALDRIG kan hämta i tid ska leka, så att alla i familjen missar bion, fredagsmyset eller vad helst det må vara. Alla ska heller inte behöva lyssna på när kompisen använder ful könsord, svär eller visar olämpliga klipp på youtube för att det är okej hemma hos denne. Inte heller ska alla behöva städa i 2 timmar för att kompisen tyckt att popcornskrig är kul. Skärp dig. 

ALLA barn är inte trevliga att ha hemma hos sig. Det betyder inte att min dotter aldrig har kompisar hemma, men tyvärr är det allt för många som är så sjukt curlade och ouppfostrade att det inte blir allt för många som är välkomna hit. 
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Äsch) skrev 2023-07-23 23:10:14 följande:
    Jag har inte tre barn och inga diagnoser. Jag bara avskyr ouppfostrade kompisar och är därför restriktiv med vilka min dotter får bjuda hem. Många barns föräldrar kanske undrar varför deras barn inte blir bjudna mer än på kalas, men de har inte frågat och jag kommer inte randomly berätta att deras ungar är hemska att ha och göra med. Bjuder de hem mitt barn så tackar vi ja om min dotter vill leka. Annars får se leka i parken eller på skolan. 
    Så märkligt, har inte upplevt problem med någon av barnens kompisar. Visst kan några vara lite busiga och det händer att de vill att våra barn ska fråga om vi har glass men verkligen inget stök... i vilka kretsar är ungarna så hemska att ha och göra med?  Oavsett, låter man barnen leka en massa hos kompisar tycker jag det är allmänt hyfss att ha dem hos sig ibland. Och det handlar väl inte så mycket om föräldrarna bjuder hem som om att barnen vill leka med varandra. Vi bjuder inte ständigt hem dotterns kompis men eftersom de ofta vill leka är hon ofta hos oss. 
  • Anonym (Mannen)
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-23 23:16:53 följande:
    Så märkligt, har inte upplevt problem med någon av barnens kompisar. Visst kan några vara lite busiga och det händer att de vill att våra barn ska fråga om vi har glass men verkligen inget stök... i vilka kretsar är ungarna så hemska att ha och göra med?  Oavsett, låter man barnen leka en massa hos kompisar tycker jag det är allmänt hyfss att ha dem hos sig ibland. Och det handlar väl inte så mycket om föräldrarna bjuder hem som om att barnen vill leka med varandra. Vi bjuder inte ständigt hem dotterns kompis men eftersom de ofta vill leka är hon ofta hos oss. 
    Sen behöver man faktiskt sägs till barnen som är hemma ibland också. De är barn och behöver vägledning. 

Hemmet ska alltid vara öppet för barnen. Så viktigt att bygga relation med barnens kompisar också.
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (Eva) skrev 2023-07-23 23:16:53 följande:

Må så vara, men vi har regler på hur man beter sig hemma och kompisarna har visat att de inte klarat av dessa. Vi bor i en fin och avslappnad närförort i stockholm: Här springer barnen själva på gården från 5 års ålder för att de flesta föräldrars huvuden är lite uppe bland molnen. Barnen curlas redan innan de har fötts och ett par VR-glasögon för 4000kr är en vanlig present för en 6 åring. Alla barn är överstimulerade med fotbollsträningar, kör, djurklubb och sen simning på det. Därefter ska det lekas hemma hos varandra 3 gånger i veckan efter skoltid och gärna på helgen också. 

Jag förstår att det kan vara svårt att förstå när man själv inte har samma tankesätt. många år hade jag lite samvete för att jag inte bjöd dessa barn tillbaka. Sen slutade jag bry mig. Barnen leker ofta och titt som tätt, men inte hos oss. ibland kan vi dra med några kompisar ut på aktiviteter och alla är såklart välkomna på kalas eller liknande, men att leka hemma hos oss är ett nej. 

Svar på tråden De tar aldrig hem kompisar.