• Anonym (Varför)

De tar aldrig hem kompisar.

Min tioåring har en kompis som ofta är här. De har varit kompisar ett par år men vårt barn har i princip aldrig varit hemma hos dom. Inte heller storasyskonet tar hem kompisar. Det är inte bara mitt barn som aldrig är där , inga andra kompisar är där heller. De få gånger de frågat om att vara där säger föräldrarna nej?

Nu undrar jag , varför är det aldrig kompisar hemma hos dom? Varför låter man inte sina barn ta hem kompisar? Men med glädje låter de va hos andra. Jag vet att barnet vill ta hem kompisar, hen måste känna sig väldigt utanför och udda.
  • Svar på tråden De tar aldrig hem kompisar.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Äsch) skrev 2023-07-23 10:16:09 följande:
    Varför benämner du det som snålskjuts?
    Att åka snålskjuts betyder att utan motprestation dra fördel av någons annans arbete. Det är ett talesätt. Att passa barn är att likställa med arbete. 
  • Anonym (Äsch)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-23 10:52:30 följande:
    Att åka snålskjuts betyder att utan motprestation dra fördel av någons annans arbete. Det är ett talesätt. Att passa barn är att likställa med arbete. 
    Jag vet vad det betyder. Jag frågade varför du valde att benämna det på det sättet. 
  • Anonym (Äsch)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-23 10:52:30 följande:
    Att passa barn är att likställa med arbete. 
    Sluta bjud hem då? Du bjuder ju över barnens kompisar för att få något i utbyte, inte för att du VILL. Så sluta bjud över. Ses i parken eller sluta klaga 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Äsch) skrev 2023-07-23 11:00:54 följande:
    Jag vet vad det betyder. Jag frågade varför du valde att benämna det på det sättet. 
    Ja, och jag förklarade varför, eller hur?Cool 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Äsch) skrev 2023-07-23 11:04:47 följande:
    Sluta bjud hem då? Du bjuder ju över barnens kompisar för att få något i utbyte, inte för att du VILL. Så sluta bjud över. Ses i parken eller sluta klaga 
    För oss och mina barns kompisars föräldrar var det självklart att alla bidrog och hjälptes åt. Ingen millimeterrättvisa men i stora drag. Både med lek och skjutsning till aktiviteter mm.
  • Anonym (barnet)
    Anonym (Äsch) skrev 2023-07-23 10:47:30 följande:
    Men du vet inte om barnet inte får eller vågar. Du spinner iväg på din egen historia och erfarenhet.

Sociala utbyten är heller inte detsamma som att ha massa kompisar hemma. Fundera lite innan du skriver.
    Om man inte gör den ansträngningen så kommer barnet att bli åsidosatt och inte få normal social interaktion med andra familjer.

Det var ett par familjer som förbarmade sig över mig och tog med mig på någon utflykt ibland och dem är jag väldigt tacksam mot. Men jag höll på att bli ett socialt ufo och var hämmad tills jag kom till universitetet.

Jag ser tyvärr liknande nu på ett kompispars barn. De träffar folk så sällan att deras barn knappt klarar av det, de beter sig konstigt och skyggt som 4-åringar fast de är tonåringar.

Det hjälper inte precis den dag man ska söka sommarjobb eller annat som kräver att man kan tala med främmande personer och se dem i ögonen i alla fall en sekund när man hälsar.
  • Anonym (Äsch)
    Anonym (barnet) skrev 2023-07-23 11:06:59 följande:
    Om man inte gör den ansträngningen så kommer barnet att bli åsidosatt och inte få normal social interaktion med andra familjer.

Det var ett par familjer som förbarmade sig över mig och tog med mig på någon utflykt ibland och dem är jag väldigt tacksam mot. Men jag höll på att bli ett socialt ufo och var hämmad tills jag kom till universitetet.

Jag ser tyvärr liknande nu på ett kompispars barn. De träffar folk så sällan att deras barn knappt klarar av det, de beter sig konstigt och skyggt som 4-åringar fast de är tonåringar.

Det hjälper inte precis den dag man ska söka sommarjobb eller annat som kräver att man kan tala med främmande personer och se dem i ögonen i alla fall en sekund när man hälsar.
    Jag är en sådan som inte har barnens kompisar här. Vi är helt sjukt sociala på andra sätt och med andra familjer än barnens kompisar. Förlåt men bara för att barnen är kompisar behöver väl inte familjerna hänga? xD

Ttråkigt att du hade den uppväxten. Det är dock inte normen eller det vanligaste som sker för att man inte har sina vänner hemma stup i kvarten.
  • Anonym (Äsch)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-07-23 11:04:55 följande:
    Ja, och jag förklarade varför, eller hur? // Cool 
    Nej. Du gav en förklaring på betydelsen av ordet och sen likställde barnpassning med arbete. Det är fortfarande inget svar på varför DU valde ordet. Tycker du att det är jobb att ha barnens kompisar över? För om så är fallet borde du har stor förståelse för att alla inte vill ha barnens kompisar drällandes hemma och inte ha såna trotsiga argument i frågan. 
  • TvillingmammaVästgöte

Ja, det är klart att det är jobb. Men dels har barnen roligt , dels vet man att man själv kan jobba över en annan dag när barnen är hos en kompis på em. Att bjuda hem kompisar gör man inte för sin egen skull och nornalt delar föräldrar på detta, precis som skjuts till aktiviteter. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (barnet) skrev 2023-07-23 10:43:54 följande:
    Ja men det finns en nivå där det blir sjukligt att inte ta hem sitt barns kompisar och ha normala sociala utbyten.

Jag led av min mors sociala fobi och att hon skämdes för sin alkoholiserade sambo.

Att aldrig få eller våga ta hem kompisar kan definitivt tyda på missförhållanden i det hemmet.
    Din upplevelse är ibte normen, eller? 
Svar på tråden De tar aldrig hem kompisar.