• TheSwedishKiwi

Hämta och lämna på förskola

Hej,

Nästa månad börjar vår dotter på förskola. Vi har ingen tidigare erfarenhet och har nu hamnat i en situation där vi har svårt att få ihop planeringen med jobb och förskola. Det verkar som att alla andra får det att fungera smidigt, men jag känner mig stressad, då jag inte verkar få ihop pusslet på ett bra sätt.

Jag har hört att små barn (1 år) inte ska vara på förskola alltför långa dagar, men vi har egentligen inte så mycket val då både jag och min sambo har heltidsjobb under kontorstider. Jag jobbar 8-17 och han jobbar 9-18. Om han lämnar henne på förskolan vid 8 innan han åker iväg till jobbet, och jag hämtar henne efter jobbet vid 18 (pendlingstid för både honom och mig), då innebär ju det att hon är på förskolan längre än en arbetsdag, och det känns bara så fel.

Hur får ni andra det att gå ihop? 

• Svar på tråden Hämta och lämna på förskola
  • TheSwedishKiwi
    Anotherone skrev 2023-07-27 20:53:39 följande:
    Det är föräldraledighetslagen i kombination med eventuellt kollektivavtal som reglerar detta. Men i korthet, ansökan ska göras minst 2 mån i förväg och det är arbetstagarens önskemål om schema som ska gälla. 
    Är ledigheten beviljad för längre tid än en månad får arbetsgivaren skjuta på återgången max en månad. Så säg att din sambo söker 20% föräldraledighet from 1 oktober i år tom 31 maj nästa år. Bara som ett exempel. 
    I februari inser ni att det nog går att lösa ändå, han behöver inte vara föräldraledig längre. Då talar han om det för sin chef som får skjuta på hans återgång till heltid max en månad. 

Man säger alltså inte upp sin heltidsanställning och får en anställning på 80% istället utan man har kvar sin anställning och lägger en ledighet på deltid.
    Men jag förstår inte riktigt. Man har ju inte hur mycket föräldraledighet som helst. Jag har redan använt ca 1 års föräldraledighet och varit hemma med min dotter. Min sambo har nu använt ca 3 månaders föräldraledighet, och kommer använda en månad 1,5 månad till ungefär. Sen finns det ju inte mycket kvar att ta, så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna använda föräldraledighet för att gå ner i tid på arbetet över en längre tid.
  • vissli
    TheSwedishKiwi skrev 2023-07-28 09:51:26 följande:
    Men jag förstår inte riktigt. Man har ju inte hur mycket föräldraledighet som helst. Jag har redan använt ca 1 års föräldraledighet och varit hemma med min dotter. Min sambo har nu använt ca 3 månaders föräldraledighet, och kommer använda en månad 1,5 månad till ungefär. Sen finns det ju inte mycket kvar att ta, så jag förstår inte riktigt hur man ska kunna använda föräldraledighet för att gå ner i tid på arbetet över en längre tid.
    Det beror ju på hur måmga dagar man tagit ut per vecka med?
  • sandrabeerg
    Nä, det är svårt. Vi gick båda ner till 75% och har inte kunnat täcka det med något så det innebär lägre inkomster och lägre SGI.
  • Mandelskorpan
    vissli skrev 2023-07-28 09:53:56 följande:
    Det beror ju på hur måmga dagar man tagit ut per vecka med?
    Första året kan man ta ut få eller inga dagar utan att SGI påverkas. Efter ett år så behöver man ta ut 5 dagar per vecka för att behålla SGI. Så hur man disponerar dagarna beror ju helt på hur man planerar från början. 

• Kammen320

Jag jobbar tidigt 2 veckor o sen sent 1 vecka, sambon gör tvärtom så han jobbar sent när jag jobbar tidigt o tidigt när jag jobbar sent. Börjar 6.30 när man jobbar tidigt o kan då med lite restid hämta mellan 15.30-16.30. Barnen lämnas kl 9 då den som jobbar sent börjar kl 10. Blir såklart inte så mycket tid tillsammans hela familjen som att t. ex äta middag ihop, men det tar vi igen på helger o semestrar.
    Går ju såklart inte för alla att ha detta upplägg, beroende på vad man jobbar med. Vi är båda brevbärare, o det finns ju alltid nåt att göra o man sköter sig ofta själv. 
    Annars som andra säger så kanske nån, eller båda kan gå ner i tid? För låter som långa dagar för en så liten, men måste man så måste man. 

• nernu

1. Man har rätt att gå ner till 75% när man har små barn. 

2. Man har sparat föräldradagar så man kan ta ut dom. 

3. Man har flex och skjuter på arbetsdagen. 

4. Man har familj eller betald barnvakt som hjälper till att hämta. 

• Anotherone
    Du behöver inte ta ut föräldradagar för att vara ledig på deltid.
    Det är helt upp till dig/er att göra det eller att avstå.
    Så du kan jobba 75 eller 80% tex men då har du förstås lön på den sysselsättningsgraden. Och andra ersättningar kommer baseras på det.
  • Alexi
    vissli skrev 2023-07-27 18:44:26 följande:
    Förstår, och man är ju olika. Jag har inget emot att jobba ikapp de få timmarna i veckan och tar hellre pengarna då. Men det är också extremt vanligt på mitt jobb att folk löser det så så ingen knorrar runt underliga tider.

Men ett skäl är just att jag vet att skulle jag jobba 90% tex skulle jag ändå få samma mängd arbete men mindre tid att göra det på och mindre pengar i slutet av månaden. Jag vet att det är ett chefsansvar men tyvärr funkar det inte alltid så i verkligheten, och den striden för att visa att jag fått 10% mindre jobb tex vore inte värd att ta, det skulle om något bli skav mot kollegor.

Jag gick ner i tid för att med gott samvete kunna gå hem kl 14.30. Ingen kunde ha några synpunkter eller undra om jag fuskade. Jag slapp ockdå jobba ikapp på kvällarna. 

och det var värt det. Jag gjorde samma jobb som alla andra, det går ju inte att ha 10 procent mindre arbete i vissa typer av jobb. Men och? Jag bara var lite effektivare, skippade lite raster osv och han  mitt jobb ändå. Värt det varje sekund! 

• Nässelfjärilen

Vi kommer troligtvis att gå ner i tid bägge två. Skulle vi inte göra det skulle våra barn vara tvungna att gå 7-17 i princip varje dag. Varken jag eller min man har jobb där vi kan flexa eller lägga våra egna scheman så att vi kan gå omlott så att våra barn kan få kortare dagar. 

Men vi har råd att gå ner i tid bägge två och vårt planerade upplägg är att min man går ner till 80% och har en dag ledigt medan jag ska gå ner till 75% och jobba 6 timmars dagar istället. Barnen får en ledig dag i veckan och resterande dagar blir relativt korta. 

• vissli
    Alexi skrev 2023-07-28 19:51:15 följande:

Jag gick ner i tid för att med gott samvete kunna gå hem kl 14.30. Ingen kunde ha några synpunkter eller undra om jag fuskade. Jag slapp ockdå jobba ikapp på kvällarna. 

och det var värt det. Jag gjorde samma jobb som alla andra, det går ju inte att ha 10 procent mindre arbete i vissa typer av jobb. Men och? Jag bara var lite effektivare, skippade lite raster osv och han  mitt jobb ändå. Värt det varje sekund! 

Det vore inte värt det för mig. Men vi är ju alla olika!
Svar på tråden Hämta och lämna på förskola