• TheSwedishKiwi

    Hämta och lämna på förskola

    Hej,

    Nästa månad börjar vår dotter på förskola. Vi har ingen tidigare erfarenhet och har nu hamnat i en situation där vi har svårt att få ihop planeringen med jobb och förskola. Det verkar som att alla andra får det att fungera smidigt, men jag känner mig stressad, då jag inte verkar få ihop pusslet på ett bra sätt.

    Jag har hört att små barn (1 år) inte ska vara på förskola alltför långa dagar, men vi har egentligen inte så mycket val då både jag och min sambo har heltidsjobb under kontorstider. Jag jobbar 8-17 och han jobbar 9-18. Om han lämnar henne på förskolan vid 8 innan han åker iväg till jobbet, och jag hämtar henne efter jobbet vid 18 (pendlingstid för både honom och mig), då innebär ju det att hon är på förskolan längre än en arbetsdag, och det känns bara så fel.

    Hur får ni andra det att gå ihop? 

  • Svar på tråden Hämta och lämna på förskola
  • Mandelskorpan
    TheSwedishKiwi skrev 2023-07-27 10:22:40 följande:
    Tack för ditt svar. Du har helt rätt i att inte alla kontorsjobb är flexibla. Grejen med mig är att jag inte jobbat sedan tidigt i graviditeten då jag förlorade mitt dåvarande jobb och ska äntligen börja ett nytt jobb i mitten av augusti. Jobbet är i kundtjänst med specifika arbetstimmar. Jag är väldigt glad över att ha fått det här jobbet, och jag vill inte att min första fråga ska vara "kan jag gå ner i arbetstid?" Det positiva med just det här arbetet är att man får jobba hemifrån då och då. Så vissa dagar kan jag utesluta 45 minuters pendling dit och hem, och då kan jag såklart korta ner dotterns timmar på förskolan lite, men dagarna jag är på kontoret är de som blir svåra, för sambons arbete tillåter inte mycket arbete hemifrån tyvärr.

    Jag vill absolut inte förlora all tid med min dotter, så jag behöver hitta en lösning. Det är väldigt intressant att se hur andra gör. Det är möjligt att jag kommer behöva gå ner i arbetstid, men hoppas att jag ska kunna bevisa för arbetsgivaren att jag är värd jobbet först. Kanske får sambon också titta på att gå ner i arbetstid så länge vi får det att fungera ekonomiskt. 
    Jaha, men varför går inte pappan ner i tid då så att du kan satsa på det nya jobbet?
  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-27 11:10:41 följande:
    Jag förstår, då kanske det är mer lämpligt att din sambo får gå ner i tid.
    Även om man "kan" jobba ikapp på kvällar och helger så tycker inte jag att den stressen är värt det. Jag vill kunna gå klockan 15 med gott samvete och inte behöva sitta ikapp dessa timmar på kvällen sen... då jag dessutom är trött.
    Så det är faktiskt mycket vi känner att vi kan dra ner på för att klara en budget där inte båda jobbar heltid. 
    Det är ju olika, dock. Jag har absolut inga problem att jobba ikapp några h per vecka på kvällstid, men det är ju ksnske också då jag bara får det problemet de dagar jag är på jobbet så det rör sig om 2-3 h i veckan vilket är snabbt avverkat. Då känns det skönt att inte behöva tänka på ekonomin (plus att mitt jobb troligen skulle innebära att jag ändå fick samma mängd jobb att göra men färre h att göra det på.)
  • Anotherone
    vissli skrev 2023-07-27 14:45:08 följande:
    Det är ju olika, dock. Jag har absolut inga problem att jobba ikapp några h per vecka på kvällstid, men det är ju ksnske också då jag bara får det problemet de dagar jag är på jobbet så det rör sig om 2-3 h i veckan vilket är snabbt avverkat. Då känns det skönt att inte behöva tänka på ekonomin (plus att mitt jobb troligen skulle innebära att jag ändå fick samma mängd jobb att göra men färre h att göra det på.)
    Just därför jag skrev att jag inte tyckte det var värt det.
    Idag kan jag gå 15 utan att nån knorrar för mina kollegor vet att jag har ett löneavdrag motsvarande den tiden. Jag "får" gå hem. Jag är inte skyldig att jobba ikapp.

    Sen det du skriver på slutet är ju superviktigt, får man en partiell föräldraledighet godkänd så är det chefens ansvar att lyfta arbetsuppgifter så att man INTE ska sitta med deltidslön och göra heltidsjobb. Det är inte meningen. Och det är ett chefsansvar att lösa. 
  • vissli
    Anotherone skrev 2023-07-27 16:09:06 följande:
    Just därför jag skrev att jag inte tyckte det var värt det.
    Idag kan jag gå 15 utan att nån knorrar för mina kollegor vet att jag har ett löneavdrag motsvarande den tiden. Jag "får" gå hem. Jag är inte skyldig att jobba ikapp.

    Sen det du skriver på slutet är ju superviktigt, får man en partiell föräldraledighet godkänd så är det chefens ansvar att lyfta arbetsuppgifter så att man INTE ska sitta med deltidslön och göra heltidsjobb. Det är inte meningen. Och det är ett chefsansvar att lösa. 
    Förstår, och man är ju olika. Jag har inget emot att jobba ikapp de få timmarna i veckan och tar hellre pengarna då. Men det är också extremt vanligt på mitt jobb att folk löser det så så ingen knorrar runt underliga tider.

    Men ett skäl är just att jag vet att skulle jag jobba 90% tex skulle jag ändå få samma mängd arbete men mindre tid att göra det på och mindre pengar i slutet av månaden. Jag vet att det är ett chefsansvar men tyvärr funkar det inte alltid så i verkligheten, och den striden för att visa att jag fått 10% mindre jobb tex vore inte värd att ta, det skulle om något bli skav mot kollegor.
  • TheSwedishKiwi
    Jemp skrev 2023-07-27 12:42:13 följande:
    Det är ju fullt rimligt att man i perioder vill/behöver prioritera jobb mer än annars, men vanligtvis bara en åt gången som behöver satsa. Jag har också satsat och fått drömjobb efter jag fick barn. 

    Men din sambo har inte varit föräldraledig alls hittills? Då bör det ju finnas goda möjligheter att börja där. 

    Och vardagspusslet är just ett pussel, för många.

     


    Jo min sambo har varit föräldraledig sedan maj och kommer vara ledig fram till mitten på september. Så den första månaden på förskolan kommer vara kortare dagar eftersom han kan lämna och hämta när som helst. Men sen börjar han jobba igen i september så det är då vi måste pussla. Det mest idealiska är väl att han går ner i tid under den tiden som jag vill satsa på jobbet och att vi sen antingen delar på det eller att jag går ner i tid. Men om man går ner i tid, kan man gå upp till 100% igen utan problem eller är det upp till arbetsgivaren?

  • Anotherone
    TheSwedishKiwi skrev 2023-07-27 18:48:26 följande:

     


    Jo min sambo har varit föräldraledig sedan maj och kommer vara ledig fram till mitten på september. Så den första månaden på förskolan kommer vara kortare dagar eftersom han kan lämna och hämta när som helst. Men sen börjar han jobba igen i september så det är då vi måste pussla. Det mest idealiska är väl att han går ner i tid under den tiden som jag vill satsa på jobbet och att vi sen antingen delar på det eller att jag går ner i tid. Men om man går ner i tid, kan man gå upp till 100% igen utan problem eller är det upp till arbetsgivaren?


    Det är föräldraledighetslagen i kombination med eventuellt kollektivavtal som reglerar detta. Men i korthet, ansökan ska göras minst 2 mån i förväg och det är arbetstagarens önskemål om schema som ska gälla. 
    Är ledigheten beviljad för längre tid än en månad får arbetsgivaren skjuta på återgången max en månad. Så säg att din sambo söker 20% föräldraledighet from 1 oktober i år tom 31 maj nästa år. Bara som ett exempel. 
    I februari inser ni att det nog går att lösa ändå, han behöver inte vara föräldraledig längre. Då talar han om det för sin chef som får skjuta på hans återgång till heltid max en månad. 

    Man säger alltså inte upp sin heltidsanställning och får en anställning på 80% istället utan man har kvar sin anställning och lägger en ledighet på deltid.
  • Tow2Mater
    TheSwedishKiwi skrev 2023-07-27 18:48:26 följande:

     


    Jo min sambo har varit föräldraledig sedan maj och kommer vara ledig fram till mitten på september. Så den första månaden på förskolan kommer vara kortare dagar eftersom han kan lämna och hämta när som helst. Men sen börjar han jobba igen i september så det är då vi måste pussla. Det mest idealiska är väl att han går ner i tid under den tiden som jag vill satsa på jobbet och att vi sen antingen delar på det eller att jag går ner i tid. Men om man går ner i tid, kan man gå upp till 100% igen utan problem eller är det upp till arbetsgivaren?
    Menar du att han ska vara fl-ledig eller ha semester och ändå lämna er 1 åring på fsk? eller pratar du om inskolning?


  • Sol5889
    Tow2Mater skrev 2023-07-27 23:37:45 följande:
    Menar du att han ska vara fl-ledig eller ha semester och ändå lämna er 1 åring på fsk? eller pratar du om inskolning?
    Fattar inte heller det där.
    Barnen är bara små en gång i livet. Varför lämna små barn på förskola om man ändå är hemma?
  • Mandelskorpan
    Sol5889 skrev 2023-07-28 09:32:11 följande:
    Fattar inte heller det där.
    Barnen är bara små en gång i livet. Varför lämna små barn på förskola om man ändå är hemma?
    Hon skrev nog fel och barnet ska börja i september?
  • TheSwedishKiwi
    Sol5889 skrev 2023-07-28 09:32:11 följande:
    Fattar inte heller det där.
    Barnen är bara små en gång i livet. Varför lämna små barn på förskola om man ändå är hemma?
    Min sambo är föräldraledig fram till början av september (inte mitten fick jag reda på igår, det hade jag uppfattat fel), och den 15 augusti börjar inskolning för vår dotter på förskola. Så det handlar inte om att han inte vill ha henne hemma, utan vi måste se till att förskolan fungerar innan vi båda börjar jobba igen.
Svar på tråden Hämta och lämna på förskola