• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-08 22:52:18 följande:
    ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ? 
    Ja det är i naturlig cykel, ska få info om mediciner och sådant i nästa vecka så vet inte exakt ännu. På konsultationen sa de att det skulle bli progesteron, blodförtunnande och kortison. 
  • blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-09 07:13:12 följande:
    Ja det är i naturlig cykel, ska få info om mediciner och sådant i nästa vecka så vet inte exakt ännu. På konsultationen sa de att det skulle bli progesteron, blodförtunnande och kortison. 
    Okej visste inte man fick kortison också 
    skriv sen hur det gick 
  • Kronärtskocka
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-05 10:08:32 följande:
    Vi fick veta idag att det blev 7 ägg varav 5 befruktade. Nu måste vi vänta till måndag för att se hur många som blir blastocyster som kan frysas. Hade känts betydligt lugnare med nååågra fler ägg, nu känns det väldigt nervöst! 
    Antar att ni haft en lång och nervös helg. Så många tankar man brukar ha i väntan på besked. Hoppas ni får goda nyheter imorgon!

( Känner mig nördig som tycker det är spännande att läsa om medicinerna. Kortison och blodförtunnande är inte standard i Sverige och inte heller på alla danska. Vanligare i andra länder. Även om blodförtunnande sedan är obligatoriskt i Sverige efter v12 för att minska risken för havandeskapsförgiftning.)
    ska du göra i naturlig cykel? Vilka mediciner får man sen och kan man hämta ut på svenskar apotek , vad kostar detta ? 

Får du recepten på papper från kliniken brukar det vara enkelt att hämta ut dem på svenska apotek. Får du dem digitalt och själv skriver ut dem kan apotekspersonalen ibland neka. Men för det mesta har jag kunnat hämta ut dem även med digitalt skickade recept. Högkostnadsskydd gäller ej. Som tur är medicinerna för detta inte lika dyra som inför ivf med egna ägg där sprutorna som stimulerar äggens tillväxt är väldigt dyra. Har man en läkare eller gynekolog som känner en kan den skriva ut medicinerna och då blir det till högkostnadsskydd. Vissa privata ivf kliniker kan göra det, men ofta tar de en hel del betalt för att göra det. Så inte säkert det är värt det gällande äggdonationsläkemedel. 

Kortisonet kostar kring 100-200kr, blodförtunnande kring en hundralapp. Progesteronet är det som drar iväg en del. Tror cyclogesten kostade mig 400-500kr per vecka. Andra progesteronläkemedel kan kanske vara billigare.

Roligt för er att ni båda går på samma klinik! Tryggt.

• blomma79
    Kronärtskocka skrev 2025-03-09 22:06:59 följande:
    Antar att ni haft en lång och nervös helg. Så många tankar man brukar ha i väntan på besked. Hoppas ni får goda nyheter imorgon!

( Känner mig nördig som tycker det är spännande att läsa om medicinerna. Kortison och blodförtunnande är inte standard i Sverige och inte heller på alla danska. Vanligare i andra länder. Även om blodförtunnande sedan är obligatoriskt i Sverige efter v12 för att minska risken för havandeskapsförgiftning.)

Får du recepten på papper från kliniken brukar det vara enkelt att hämta ut dem på svenska apotek. Får du dem digitalt och själv skriver ut dem kan apotekspersonalen ibland neka. Men för det mesta har jag kunnat hämta ut dem även med digitalt skickade recept. Högkostnadsskydd gäller ej. Som tur är medicinerna för detta inte lika dyra som inför ivf med egna ägg där sprutorna som stimulerar äggens tillväxt är väldigt dyra. Har man en läkare eller gynekolog som känner en kan den skriva ut medicinerna och då blir det till högkostnadsskydd. Vissa privata ivf kliniker kan göra det, men ofta tar de en hel del betalt för att göra det. Så inte säkert det är värt det gällande äggdonationsläkemedel. 

Kortisonet kostar kring 100-200kr, blodförtunnande kring en hundralapp. Progesteronet är det som drar iväg en del. Tror cyclogesten kostade mig 400-500kr per vecka. Andra progesteronläkemedel kan kanske vara billigare.

Roligt för er att ni båda går på samma klinik! Tryggt.

Hur länge tar man cyclogesten , vad kostar det totalt liksom? Är det tabletter då eller? Har en gyn jag gått till förut , kan ju alltid fråga , kan ju inte få mer än ett nej tänker jag , tack för tipset ! 

Du hade väl också barn sedan innan? 

• Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-08 10:17:29 följande:
    Åh spännande , håller tummarna för att ni får några fina ! Skriv hur det gick 

Herregud vad jobbigt det var att vänta på resultatet idag, först på eftermiddagen fick vi veta att det blev 3 blastocyster i frysen.    

Det blev en femdagars 3BB, en sexdagars 6AA och en sexdagars 4BC.  Jag fattar det som att två är ok kvalitet, men inte topp. Och att en är sådär. Så nu har man något nytt att oroa sig över? 

Men skönt iallafall att komma till transfer-stadiet (förhoppningsvis)!

• Always choklad
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-10 20:35:35 följande:

Herregud vad jobbigt det var att vänta på resultatet idag, först på eftermiddagen fick vi veta att det blev 3 blastocyster i frysen.    

Det blev en femdagars 3BB, en sexdagars 6AA och en sexdagars 4BC.  Jag fattar det som att två är ok kvalitet, men inte topp. Och att en är sådär. Så nu har man något nytt att oroa sig över? 

Hej
    Grattis goda chanser låter det som <3
    Jag..främst min man fokuserade mycket på kvaliten på embryona först. Tänkte det är helt kört om det inte är AA. Vår första insättning var AA topp embryo. Vår andra insättning var inte lika bra tror AB men det var det som tog sig och hon är idag på dagen 1år och 7 månader gammal. Nu är vi inne på syskonförsök. 1a embryot tog sig inte alls. Väntar på att få köra igång försök 2. De sätter inte in något i frysen som de inte tror kan utvecklas till ett barn i slutändan. Försök släppa googla det inte. Fokusera på må bra om det går istället och inte stressa över det som man ej kan påverka i slutändan. Lättare sagt en gjort men det. Önskar dig all lycka till. När har du transfer?
  • Always choklad

Hej
    Jag..främst min man fokuserade mycket på kvaliten på embryona först. Tänkte det är helt kört om det inte är AA. Vår första insättning var AA topp embryo. Vår andra insättning var inte lika bra tror AB men det var det som tog sig och hon är idag på dagen 1år och 7 månader gammal. Nu är vi inne på syskonförsök. 1a embryot tog sig inte alls. Väntar på att få köra igång försök 2. De sätter inte in något i frysen som de inte tror kan utvecklas till ett barn i slutändan. Försök släppa googla det inte. Fokusera på må bra om det går istället och inte stressa över det som man ej kan påverka i slutändan. Lättare sagt en gjort men det. Önskar dig all lycka till. När har du transfer?
  • Anonym (Daisy)
    Always choklad skrev 2025-03-11 12:40:17 följande:
    Hej

Tack! Har redan googlat en HEL del kan man säga? men har väl landat i att om det är ett friskt/euploid embryo så spelar graderingen mindre roll. Eftersom vi inte kan pgt testa så får man väl försöka nöja sig så och bara hålla tummarna :)

Jag hoppas det blir transfer i min nästa cykel som börjar på söndag, men får veta mer när jag har tel möte med kliniken på fredag!

Vad ledsamt att erat första inte tog sig, sådan mental press det är med allt som kan gå fel. Det är knappt att man fattar att det ens kan bli några barn gjorda i världen? håller tummarna att det går vägen för er med nästa insättning, vet du när det blir? Gör ni några ändringar jämfört med första?

• Kronärtskocka
    blomma79 skrev 2025-03-10 20:33:33 följande:

Hur länge tar man cyclogesten , vad kostar det totalt liksom? Är det tabletter då eller? Har en gyn jag gått till förut , kan ju alltid fråga , kan ju inte få mer än ett nej tänker jag , tack för tipset ! 

Du hade väl också barn sedan innan? 

Det är vagiatorer. Jag skulle ta dem tom v 10+0, annars slutar man vid negativt test. Men kolla med Vitaniga kring just ditt upplägg. Olika kliniker kan ha olika upplägg och olika patienter kan också få olika planering utifrån egna förutsättninhar. Men blir ändå viss kostna.
  • Kronärtskocka

Grattis till tre i frysen! Härligt med flera chanser.

Jag jämförde med vanliga graviditeter, och då har ändå blastocyster av sämre kvalite hög chans till barn. Det lugnade mig något. Vet inte hur säkra siffrorna är, men olika tabeller hävdar att ex BB innebär att 50% leder till graviditet och 42% blir levande barn. Det är ändå stor chans. Och även ett embryo som är 4BC ger 25% chans att bli levande barn. Det är ändå bra också.

Hoppas ni får klartecken på fredag och en plan framåt som känns rätt för er!

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024