• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Anonym (Daisy)
    Kronärtskocka skrev 2025-03-11 16:10:41 följande:

Grattis till tre i frysen! Härligt med flera chanser.

Jag jämförde med vanliga graviditeter, och då har ändå blastocyster av sämre kvalite hög chans till barn. Det lugnade mig något. Vet inte hur säkra siffrorna är, men olika tabeller hävdar att ex BB innebär att 50% leder till graviditet och 42% blir levande barn. Det är ändå stor chans. Och även ett embryo som är 4BC ger 25% chans att bli levande barn. Det är ändå bra också.

Hoppas ni får klartecken på fredag och en plan framåt som känns rätt för er!

Tack för peppen! Med fem befruktade ägg hade vi hoppats på 1-2 st som kunde frysas, så är  ändå glad att det blev tre hela chanser, så att inte allt står och faller med en insättning.
  • Mathilda88
    Always choklad skrev 2025-03-11 12:40:16 följande:
    Hej
    Grattis goda chanser låter det som <3
    Jag..främst min man fokuserade mycket på kvaliten på embryona först. Tänkte det är helt kört om det inte är AA. Vår första insättning var AA topp embryo. Vår andra insättning var inte lika bra tror AB men det var det som tog sig och hon är idag på dagen 1år och 7 månader gammal. Nu är vi inne på syskonförsök. 1a embryot tog sig inte alls. Väntar på att få köra igång försök 2. De sätter inte in något i frysen som de inte tror kan utvecklas till ett barn i slutändan. Försök släppa googla det inte. Fokusera på må bra om det går istället och inte stressa över det som man ej kan påverka i slutändan. Lättare sagt en gjort men det. Önskar dig all lycka till. När har du transfer?
    Håller tummarna för att ni får köra på snart igen och bättre lycka denna gången! Hjärta
  • Mathilda88
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-11 16:32:25 följande:
    Tack för peppen! Med fem befruktade ägg hade vi hoppats på 1-2 st som kunde frysas, så är  ändå glad att det blev tre hela chanser, så att inte allt står och faller med en insättning.
    Underbart med hela 3 till frysen! Håller tummarna för att ni kan börja direkt i kommande cykeln Hjärta
  • Mathilda88
    Kronärtskocka skrev 2025-03-02 16:25:05 följande:

Det kan vara lite olika upplägg för mediciner. Trombyl används alltid när man väl är gravid med donerade ägg, då  börjar man kring v 12. Men vissa kliniker ger det även kring insättningen och första tiden då det finns teorier att det skulle kunna hjälpa inplantationen och minska risken för tidiga missfall. 

Tror dom uppdaterat rutinen då man numera får det redan from vecka 10+0 vid äggdonation numera då man tydligen i studie såg än bättre effekt då Hjärta Glad
  • Mathilda88

Har gjort KUB idag och är ngt knäckt. Den lilla såg bara fin ut vad jag fick till mig, växt bra och stämde väl med vecka 13+1 idag (tom 13+4 i längden).
    Nackspalten var 3,0mm såg jag barnmorskan mätte den till vid två tillfällen. Vet inte vad den skall vara? Hittade ngt om att bred spalt räknas som 3,5 mm och över. 
    KUBen visade iallafall ingen risk för trisomi 13 eller 18 ( risk 1/6045), men däremot risk för downs syndrom (trisomi 21)! Där var risken 1/908, alltså under 1000 som är gränsen.
    Är nu orolig vad som lett till att värdet sjunkit under 1000. De hade det beräknat på donatorns ålder (24 år). Så nu är man ett oroligt vrak igen. Var nervös idag inför om hjärtat slog, men var helt oförberedd på ev kromosomavvikelser.. 
    Är det vanligt att få låga poäng pga IVF? Men samtidigt var det så höga fina siffror på den andra.. 
    NIPT-test på torsdag morgon, tar sen 14 dagar att få svaret. Lång nervös tid.
    Tur jag redan har kuratortid nästa vecka Tungan ute

• WinnerBirdie

Hej, 
    Länge sedan, vi har väntat sedan augusti på dubbeldonation. Det blev tre blastocyster och förra veckan gjorde vi FET. Jag har haft molande värk sedan i helgen och igår och idag (ruvardag 6) känns det verkligen som mensvärk, strålar även i benen😔 mår småilla till och från men det känns som att det är kört?. Testdag 19:e. Hur har ni känt efter insättning? Både ni som lyckats och ej? 

• Always choklad
    Mathilda88 skrev 2025-03-11 20:43:16 följande:
    Håller tummarna för att ni får köra på snart igen och bättre lycka denna gången! Hjärta
    Tack ja, går och väntar på mensen så man kan beräkna nå så när i alla fall.
  • Always choklad
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-11 13:51:45 följande:

Tack! Har redan googlat en HEL del kan man säga? men har väl landat i att om det är ett friskt/euploid embryo så spelar graderingen mindre roll. Eftersom vi inte kan pgt testa så får man väl försöka nöja sig så och bara hålla tummarna :)

Jag hoppas det blir transfer i min nästa cykel som börjar på söndag, men får veta mer när jag har tel möte med kliniken på fredag!

Vad ledsamt att erat första inte tog sig, sådan mental press det är med allt som kan gå fel. Det är knappt att man fattar att det ens kan bli några barn gjorda i världen? håller tummarna att det går vägen för er med nästa insättning, vet du när det blir? Gör ni några ändringar jämfört med första?

Ja jag förstår googlingen jag försökte mig även på att läsa vetenskapliga artiklar på andra språk utöver engelska helt galet. Håller tummarna om besked på fredag då. 

Enda ändringen är ett tillägg av embryoglue.

Ja exact är ett lotteri känns det som ibland. En del har motsatta problem med att de blir lätt gravida och andra får kämpa hårt som vi alla här. 
  • Always choklad
    WinnerBirdie skrev 2025-03-12 16:39:11 följande:

Hej, 
    Länge sedan, vi har väntat sedan augusti på dubbeldonation. Det blev tre blastocyster och förra veckan gjorde vi FET. Jag har haft molande värk sedan i helgen och igår och idag (ruvardag 6) känns det verkligen som mensvärk, strålar även i benen😔 mår småilla till och från men det känns som att det är kört?. Testdag 19:e. Hur har ni känt efter insättning? Både ni som lyckats och ej? 

Håller tummarna, gör du hcg test? 
    Tycker det är svårt och veta. Har lyckats en gång och har en dotter nu på 17mån. Sedan har det varit en lång väg hit. Sist nu vid syskonförsök i jan kändes det olika från dag till dag gravid inte gravid? Tyvärr tog det inte då. Jättesvårt att veta. Har du satt i två st?
    Håller tummar och tår 
  • WinnerBirdie
    Always choklad skrev 2025-03-12 20:01:32 följande:
    Håller tummarna, gör du hcg test? 
    Tycker det är svårt och veta. Har lyckats en gång och har en dotter nu på 17mån. Sedan har det varit en lång väg hit. Sist nu vid syskonförsök i jan kändes det olika från dag till dag gravid inte gravid? Tyvärr tog det inte då. Jättesvårt att veta. Har du satt i två st?
    Håller tummar och tår 

Tack 🙏 nej inga test ännu.De här dagarna är så himla jobbiga? det är en 😊 

Tråkigt att det inte tog nu men grattis till er lycka förra gången 💖 Minns du om du kände något då?

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024