• Vuisin

Äggdonation 2023/2024

Hej! Någon som planerar äggdonation och vill följas åt? Jag och min man har gjort sex IVF:er och tre FET utan och lyckas och vi har nu bestämt oss för att gå vidare med äggdonation. <3 

• Svar på tråden Äggdonation 2023/2024
  • Kronärtskocka
    Mathilda88 skrev 2025-03-11 21:21:13 följande:

Har gjort KUB idag och är ngt knäckt. Den lilla såg bara fin ut vad jag fick till mig, växt bra och stämde väl med vecka 13+1 idag (tom 13+4 i längden).
    Nackspalten var 3,0mm såg jag barnmorskan mätte den till vid två tillfällen. Vet inte vad den skall vara? Hittade ngt om att bred spalt räknas som 3,5 mm och över. 
    KUBen visade iallafall ingen risk för trisomi 13 eller 18 ( risk 1/6045), men däremot risk för downs syndrom (trisomi 21)! Där var risken 1/908, alltså under 1000 som är gränsen.
    Är nu orolig vad som lett till att värdet sjunkit under 1000. De hade det beräknat på donatorns ålder (24 år). Så nu är man ett oroligt vrak igen. Var nervös idag inför om hjärtat slog, men var helt oförberedd på ev kromosomavvikelser.. 
    Är det vanligt att få låga poäng pga IVF? Men samtidigt var det så höga fina siffror på den andra.. 
    NIPT-test på torsdag morgon, tar sen 14 dagar att få svaret. Lång nervös tid.
    Tur jag redan har kuratortid nästa vecka Tungan ute

Fint att få se den lilla och att den växt bra. Förstår att det skapar mycket oro och många tankar. Oavsett utfall bra att veta vad man kan ta ställning till eller förbereda sig för. Vet tyvärr inte om IVF kan påverka. ( Här görs inte KUB alls vid äggdonation då donatorerna är unga och risken därmed låg.) Hoppas det går bra att ta prover idag. Men tuff väntan på svar? Skönt med kuratorstid. Har du något roligt att se fram emot under dessa veckor? 
    Mathilda88 skrev 2025-03-11 20:52:18 följande:
    Tror dom uppdaterat rutinen då man numera får det redan from vecka 10+0 vid äggdonation numera då man tydligen i studie såg än bättre effekt då Hjärta Glad
    Roligt att lära sig något nytt! Så tacksam över forskning som leder till bra upptäckter. 
    blomma79 skrev 2025-03-10 20:33:33 följande:

Du hade väl också barn sedan innan? 

Ja, jag har barn sedan innan. Men hjärtat längtade efter en till?

• Kronärtskocka
    WinnerBirdie skrev 2025-03-12 16:39:11 följande:

Hej, 
    Länge sedan, vi har väntat sedan augusti på dubbeldonation. Det blev tre blastocyster och förra veckan gjorde vi FET. Jag har haft molande värk sedan i helgen och igår och idag (ruvardag 6) känns det verkligen som mensvärk, strålar även i benen😔 mår småilla till och från men det känns som att det är kört?. Testdag 19:e. Hur har ni känt efter insättning? Både ni som lyckats och ej? 

Grattis till tre blastocyster och roligt att vara igång! Jag har plussat fyra gånger de sista åren. Enda gången jag med säkerhet visste att jag var gravid var då jag fick foglossning innan plusset. I övrigt tycker jag att de flesta symptom likaväl kan vara biverkningar av progesteronet. Man blir ju också så upptagen av att känna in kroppen så man registrerar allt. Hoppas det går vägen för er!
  • WinnerBirdie
    Kronärtskocka skrev 2025-03-13 08:01:09 följande:
    Grattis till tre blastocyster och roligt att vara igång! Jag har plussat fyra gånger de sista åren. Enda gången jag med säkerhet visste att jag var gravid var då jag fick foglossning innan plusset. I övrigt tycker jag att de flesta symptom likaväl kan vara biverkningar av progesteronet. Man blir ju också så upptagen av att känna in kroppen så man registrerar allt. Hoppas det går vägen för er!
    Tack så mycket 🙏 
    Man blir knäpp av att analysera symptom/icke symptom hela tiden. Ja, så typiskt att progesteronet, pms, graviditet är typ samma. Oj, foglossning så tidigt, är det vanligt? Hoppet vacklar verkligen och just idag känner jag typ inget. Önskar så att det får bli vår tur nu ❤️
  • Anonym (Daisy)

Jag hade planeringssamtal med min klinik igår och om allt går enligt plan blir det transfer denna cykeln, mensen börjar imorgon.Har beställt alla mediciner via serpha och de skulle levereras redan nu på tisdag. Vågade inte vänta på att få orginalrecepten på posten, men det hade säkert inte varit något problem.

Jag ska göra ett ultraljud dag 9 för att kolla slemhinnans tjocklek och äggblåsa/follicle (normalt gör man det dag 10-12 sa dom men jag har en kortare cykel med ÄL dag 12). Ska sedan ta en Ovitrelle för att säkra ägglossning om inte ÄL test blir positivt innan. Transfer blir sedan 7 dagar efter Ovitrellen. Fem dagar före transfer börjar jag med Trombyl, Cyclogest och Prednisolon. 

Känns kul att vara på gång! Har haft 9 missfall tidigare så känns som man får en chans nu som faktiskt kanske kan funka. Har bara haft ?naturliga? graviditeter och aldrig gjort IVF så mycket att sätta sig in i.

Der jag tyckte lät märkligt dock var att de sa att embryologerna alltid väljer ett 5-dagars embryo före ett 6-dagars för insättning. Då blir det i sådant fall värt 3BB före vårt 6AA. Känns märkligt eftersom 6AA ska vara av väldigt bra kvalitet och att ett 6-dagars ska ha samma förutsättningar som ett 5-dagars så länge det är fryst och kan sättas in på samma dag som man hade satt en ett 5-dagars. Men man får väl lita på att de kan sin sak och sluta googla? :)

• blomma79
    Anonym (Daisy) skrev 2025-03-15 07:33:08 följande:

Jag hade planeringssamtal med min klinik igår och om allt går enligt plan blir det transfer denna cykeln, mensen börjar imorgon.Har beställt alla mediciner via serpha och de skulle levereras redan nu på tisdag. Vågade inte vänta på att få orginalrecepten på posten, men det hade säkert inte varit något problem.

Jag ska göra ett ultraljud dag 9 för att kolla slemhinnans tjocklek och äggblåsa/follicle (normalt gör man det dag 10-12 sa dom men jag har en kortare cykel med ÄL dag 12). Ska sedan ta en Ovitrelle för att säkra ägglossning om inte ÄL test blir positivt innan. Transfer blir sedan 7 dagar efter Ovitrellen. Fem dagar före transfer börjar jag med Trombyl, Cyclogest och Prednisolon. 

Känns kul att vara på gång! Har haft 9 missfall tidigare så känns som man får en chans nu som faktiskt kanske kan funka. Har bara haft ?naturliga? graviditeter och aldrig gjort IVF så mycket att sätta sig in i.

Der jag tyckte lät märkligt dock var att de sa att embryologerna alltid väljer ett 5-dagars embryo före ett 6-dagars för insättning. Då blir det i sådant fall värt 3BB före vårt 6AA. Känns märkligt eftersom 6AA ska vara av väldigt bra kvalitet och att ett 6-dagars ska ha samma förutsättningar som ett 5-dagars så länge det är fryst och kan sättas in på samma dag som man hade satt en ett 5-dagars. Men man får väl lita på att de kan sin sak och sluta googla? :)

Spännande att ni är igång ! vi har samma klinik som er och väntar på en öppen donator . Har 5 missfall i rad och enligt utredningen är det åldern . Har försökt sedan 2020 och har inte heller gjort ivf , kändes säkrare med äggdonation. Vad var anledningen till dina missfall ? För oss var det åldern.  Får Alla kortison och vad var anledningen till att man får det ? 

Ja undrar hur det tänker när de väljer ett 5 dagars istället för 6 dagars . De vet säkert vad de gör ja , absolut och håller tummarna för er ! Kul att ni fick till frysen med så ni har fler chanser om det skulle behövas. Får man receptet. Handskrivet via post ? Vad kostade alla mediciner ? 

• Always choklad
    WinnerBirdie skrev 2025-03-12 20:50:32 följande:

Tack 🙏 nej inga test ännu.De här dagarna är så himla jobbiga? det är en 😊 

Tråkigt att det inte tog nu men grattis till er lycka förra gången 💖 Minns du om du kände något då?

Hej 
    Jag vet att jag var illamående första månaderna. Men inte exact när det började och slutade..det är väl ett gravidtecken antar jag osäker när exact det kom om före eller i samband med pluss..åt konstant på nått litet typ cashewnötter eller tacoships och drack floder kan varit pga saltet. Kommer inte ihåg när jag visste och trodde på det. Var typ månad 4 tror jag när det kändes som att det åkte en hiss inom mig upp och ned första gången det kändes som nått var där inne..svårt att förklara. Moderkakan låg före så dröjde lång tid innan jag kände och kunde se sparkarna eller dela med mig till maken. Hon var inte så givmild med de till nån. Bara jag första 5-6 mån som kände nått. Tror det var först efter 7 mån någon annan kunde känna om jag inte minns fel..Skulle man egentligen har tecknat ned. Var så omtöcknade tid trodde hela tiden jag skulle öppna upp och surprise det var bara en dröm..

Håller tummar och tår som sagt
  • Anonym (Daisy)
    blomma79 skrev 2025-03-17 17:22:48 följande:

Spännande att ni är igång ! vi har samma klinik som er och väntar på en öppen donator . Har 5 missfall i rad och enligt utredningen är det åldern . Har försökt sedan 2020 och har inte heller gjort ivf , kändes säkrare med äggdonation. Vad var anledningen till dina missfall ? För oss var det åldern.  Får Alla kortison och vad var anledningen till att man får det ? 

Ja undrar hur det tänker när de väljer ett 5 dagars istället för 6 dagars . De vet säkert vad de gör ja , absolut och håller tummarna för er ! Kul att ni fick till frysen med så ni har fler chanser om det skulle behövas. Får man receptet. Handskrivet via post ? Vad kostade alla mediciner ? 

Jag väntar nu på att mensen ska börja, den skulle kommit i söndags (är ej gravid)! Jag tempar och kollar med digitala ÄL test sedan flera år och har stenkoll på cykeln så det är mycket märkligt? känns nästan som kroppen vill jäklas! Obestämd

Jag tror de bedömer vilka mediciner man får beroende på situation. De skickar både inscannat recept på mail och orginal per post. Jag beställde medicinerna online på serpha, kostade ca 3000 kr. Några hundralappar billigare om jag hämtat ut på  apoteket såg det ut som, men de sa att det kunde ta 7-12 dagar att få receptet på posten så vågade inte vänta. Beställde i fredags och de levereras idag. 

• Anonym (Daisy)
    WinnerBirdie skrev 2025-03-19 09:52:55 följande:

Jag har testat positivt idag 🙏😭❤️

Grattis, gud vad härligt!! 🎊🎊🎊 Väntade du till testdag eller har du tjuvsstartat? 
  • Anonym (Daisy)

Jag fick äntligen min mens idag och kan börja räkna ner till ultraljudet på torsdag i nästa vecka då de ska kolla slemhinnan etc Inför transfer. Tiden känns plötsligt evighetslång?

Svar på tråden Äggdonation 2023/2024