• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Out of bounds) skrev 2023-09-13 20:26:42 följande:

Sen finns även möjligheten att man missar det bästa sexet man kunde haft i sitt liv genom att välja bort en partner som är mycket intresserad av sex.

Sex är inte allt-
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 20:00:27 följande:
    Ah sorry, nu var du ju faktiskt konkret, my bad.... vi börjar komma framåt. Tack!

Ok, men det säger ju inte så mycket om det är rövaktigt eller ej, att det är ett problem tror jag nog de flesta här är överens om. Jag menar om Kalle Spöar upp lisa lite då och då så är det såklart ett problem som behöver lösas, men jag tror de allra flesta skulle tycka att Kalle beter sig som ett rövhål mot lisa eller hur?

Så du säger ju egentligen ingenting och det förklarar inte din irritation över vad andras "oförståelse"... eller menar du att ingen annan än du fattat att otrojet är ett problem?

Varför blandar du in öppna förhållanden öht i otrohet? De har ju ingenting med varandra att göra och det som kritiseras är otrohet (svek, lögner och mnipulation) inte öppna relationer som sker i samförstånd. 

För att vara någon som säger sig vara så upplyst så verkar du blanda ihop ganska basala saker.
    Vad är det du vill egentligen. Vet du måhända det själv? Du verkar ha någon sorts behov av att uttrycka dig på gränsen till ekivokt.  

Du ville att jag skulle säga vad jag tyckte och det gjorde jag eftersom du efterfrågade detta. Nu var det inte till fyllest därför att det jag trycker är självklart för alla? 

Om du läser tråden så handlar den om frågan varför otrohet och öppna förhållanden är så stigmatiserat.  

Tyvärr har jag aldrig sagt mig vara upplyst, Det är du som lagt det epitetet på mig.

Sist men inte minst, är jag inte alls irriterad över andras oförståelse, är mycket mer intresserad av psykologin bakom oförståelsen. 

Du upprepar mantrat, svek, lögner och manipulation, gång på gång som om vi inte skulle ha hört det förut. Du kan vara lugn, jag förstår att du blivit sviken och manipulerad av någon i din närhet, men tråden handlar inte om dig.

Till sist, Du skriver att det som kritiseras är otrohet men frågan som ställdes är Varför är det så svårt att tala med varandra om otrohet och öppna relationer ?

Har du svaret på frågan, mån tro ?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-15 20:50:33 följande:
    Vad är det du vill egentligen. Vet du måhända det själv? Du verkar ha någon sorts behov av att uttrycka dig på gränsen till ekivokt.  

Du ville att jag skulle säga vad jag tyckte och det gjorde jag eftersom du efterfrågade detta. Nu var det inte till fyllest därför att det jag trycker är självklart för alla? 

Om du läser tråden så handlar den om frågan varför otrohet och öppna förhållanden är så stigmatiserat.  

Tyvärr har jag aldrig sagt mig vara upplyst, Det är du som lagt det epitetet på mig.

Sist men inte minst, är jag inte alls irriterad över andras oförståelse, är mycket mer intresserad av psykologin bakom oförståelsen. 

Du upprepar mantrat, svek, lögner och manipulation, gång på gång som om vi inte skulle ha hört det förut. Du kan vara lugn, jag förstår att du blivit sviken och manipulerad av någon i din närhet, men tråden handlar inte om dig.

Till sist, Du skriver att det som kritiseras är otrohet men frågan som ställdes är Varför är det så svårt att tala med varandra om otrohet och öppna relationer ?

Har du svaret på frågan, mån tro ?
    Vad jag vill? NU är det ju faktiskt DU som gnäller över andras oförståelse, så frågan är väl snarare vad DU vill?

Japp, men bara för att du förklarar vad du tycker så betyder ju inte det att alla måste hålla med dig om det eller?

Ja, men bara för att tråden handlar om både otrohet och öppna relationer så betyder ju inte det att det är samma sak och att du blandar ihop dem hiuller om buller är korrekt. De är fortfarande två helt skilda saker.

Japp jag repeterar samma sak eftersom DU av någon märklig anledning verkar ha väldigt svårt att ta in att alla inte delar din "otrohet är en fis i rymden" inställning till otrohet trotts att det förklarats för dig hundratals ggr i olika trådar. Problemet är inte andras oförståelde, alla har redan fattat för länge sen att du tycker otrohet är helt ok, problemet är att DU inte verkar kunna ta in att andra inte delar din syn på det, så den som har problem med att förstå saker här är faktisk DU. Och då är det ju väldigt märkligt när du gnäller om andras oförmåga att förstå saker.

Jag är lugn, det är snarare du som verkar vara allmänt förvirrad, blandar ihop basala saker som otrohet och öppna relationer, förtåelse och acceptans, och har svårt att ta in att andra kan tycka annorlunda än du om otrohet.

Du verkar lida av samma syndrom som många otrogna människor, tro att ju mer acceptans för gränslöst beteende man har desto mer upplyst är man.
  • Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 21:14:41 följande:
    Vad jag vill? NU är det ju faktiskt DU som gnäller över andras oförståelse, så frågan är väl snarare vad DU vill?

Japp, men bara för att du förklarar vad du tycker så betyder ju inte det att alla måste hålla med dig om det eller?

Ja, men bara för att tråden handlar om både otrohet och öppna relationer så betyder ju inte det att det är samma sak och att du blandar ihop dem hiuller om buller är korrekt. De är fortfarande två helt skilda saker.

Japp jag repeterar samma sak eftersom DU av någon märklig anledning verkar ha väldigt svårt att ta in att alla inte delar din "otrohet är en fis i rymden" inställning till otrohet trotts att det förklarats för dig hundratals ggr i olika trådar. Problemet är inte andras oförståelde, alla har redan fattat för länge sen att du tycker otrohet är helt ok, problemet är att DU inte verkar kunna ta in att andra inte delar din syn på det, så den som har problem med att förstå saker här är faktisk DU. Och då är det ju väldigt märkligt när du gnäller om andras oförmåga att förstå saker.

Jag är lugn, det är snarare du som verkar vara allmänt förvirrad, blandar ihop basala saker som otrohet och öppna relationer, förtåelse och acceptans, och har svårt att ta in att andra kan tycka annorlunda än du om otrohet.

Du verkar lida av samma syndrom som många otrogna människor, tro att ju mer acceptans för gränslöst beteende man har desto mer upplyst är man.
    Nej men snälla nån.. Det är ju du som inte accepterar att jag inte håller med i vad du säger,,!   Du måste ge upp detta..! 

Nu kommer jag inte att svar på fler inlägg från dig. Tycker jag sagt nog och om du inte nöjer dig med vad sagt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.  Du får försöka hitta någon annan. 

Ett sista tips. Du bör inte uttala dig om dina medmänniskor i som du gör.  Tillslut kommer ingen att lyssna på dig, och jag lovar dig att det bir ensamt.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-15 21:33:04 följande:
    Nej men snälla nån.. Det är ju du som inte accepterar att jag inte håller med i vad du säger,,!   Du måste ge upp detta..! 

Nu kommer jag inte att svar på fler inlägg från dig. Tycker jag sagt nog och om du inte nöjer dig med vad sagt så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.  Du får försöka hitta någon annan. 

Ett sista tips. Du bör inte uttala dig om dina medmänniskor i som du gör.  Tillslut kommer ingen att lyssna på dig, och jag lovar dig att det bir ensamt.
    Japp jag accepterar inte att det skulle vara ok att svika, ljuga och maniupulera andra MEN jag har för länge sen fattat att DU tycker det är helt ok. DU verkar däremot ha väldigt svårt att ta in att andra inte delar din lättsamma inställning till det... förstår du skillnaden?

Och ändå ska du i tråd efter tråd springa runt och gnälla om andras oförståelse... när det i själva verket är uppenbart att det är DU som saknar förmåga att förstå att andra kan tycka otrohet är en big deal.

Försök för en gång skull att fatta att om man tycker otrohet är ok eller ej inte har ett dugg med förståelse att göra, alla fattar VARFÖR folk drar ner brallorna och knullar med andra, det som skiljer är om man tycker det är Ok eller inte och det har inte med förståelse att göra, det har med VÄRDERINGAR att göra.

Så nej kvinna50+, att du tycker sånt är ok betyder inte att du förstår bättre än andra, det betyder att du har andra VÄRDERINGAR än andra.... var det konkret och sakligt nog för dig?
  • Anonym (Älskarinnan)

Till kvinna 50+
    Ingen idé att diskutera med människor som inte vill lyssna. 
    Låt dom leva i sin lilla värld där allt är perfekt så kan vi leva ute i den riktiga världen.
    Och medan dom har fullt upp med att putsa fönster och städa så lever vi.
    God helg allihopa

• Anonym (rimligt)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2023-09-15 23:09:27 följande:

Till kvinna 50+
    Ingen idé att diskutera med människor som inte vill lyssna. 
    Låt dom leva i sin lilla värld där allt är perfekt så kan vi leva ute i den riktiga världen.
    Och medan dom har fullt upp med att putsa fönster och städa så lever vi.
    God helg allihopa

Kolla med din man och se vem han tycker har rätt?
  • Anonym (Älskarinnan)

Än en gång ,  det handlar inte om mig och mitt liv utan frågan är varför otrohet/ öppet förhållande är så stigmatiserat. 
    Svara på det istället för att börja anklaga oss som vill svara på frågeställningen.
    Eller ännu bättre, svara inte alls

• Anonym (kvinna50+)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-15 23:19:41 följande:
    Kolla med din man och se vem han tycker har rätt?
    Han sitter här bredvid och skrattar. Ge upp nu
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Älskarinnan) skrev 2023-09-15 23:27:58 följande:

Än en gång ,  det handlar inte om mig och mitt liv utan frågan är varför otrohet/ öppet förhållande är så stigmatiserat. 
    Svara på det istället för att börja anklaga oss som vill svara på frågeställningen.
    Eller ännu bättre, svara inte alls

Japp allt handlar inte om dig och vad du tycker det handlar lika mycket om din man och vad han tycker, helt korrekt.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-15 23:30:45 följande:
    Han sitter här bredvid och skrattar. Ge upp nu
    Nu var det iof inte din man jag pratade om utan älskarinnas man.

Hur var det där med saklighjet nu igen? Drömmer
  • Anonym (Lämna bubblan)

Men snälla, klart man kan tänka sig att testa på nåt nytt om man levt med samma partner i 10-20 år. Ni som tror nåt annat är ju bara naiva och ja, din partner spanar in andra på stan, restaurangen, jobbet... Man slutar inte tycka att andra personer är attraktiva bara för att man gifter sig. Sluta att vara så dumma och tro att din partner bara dyrkar dig, att han aldrig kollar in någon annan eller tycker ingen annan är snygg. Sen tar inte alla steget till att vara otrogna, men många gör det. 

• Anonym (Out of bounds)
    Anonym (Hm) skrev 2023-09-15 20:49:22 följande:
    Sex är inte allt-
    Det där är faktiskt lite som att säga att "mat är inte allt".

Den som bara ätit McDonalds och färdigrätter har säkert vant sig vid det men vi som vet vad en bra middag kan ge vill ha andra saker.

Sen finns det absolut personer som inte har någon särskild glädje av mat utan bara ser det som bränsle, och de får naturligtvis tycka så. Jag vill dock inte leva med- eller planera matsedel med-  en sådan person.
Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?