• Anonym (Bella)

Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?

Jag har aldrig varit otrogen ska jag börja med att säga och har inga planer på att vara det heller, men jag blir chockad när jag läser folks hatiska kommentarer till otrogna människor på familjeliv.

Jag träffade min man som 20 åring, vi har varit tillsammans i 21 år och jag hoppas minst lika många år till. MEN är det verkligen rimligt att leva ett helt liv tillsammans utan att trampa snett någon gång? Inte råka bli tillfälligt förälskad i någon annan och i stundens hetta råka råka klanta till det? Inte råka såra varandra under en hel livstid?

skulle min man råka vara det så skulle jag nog faktiskt ha överseende (såtillvida det var en tillfällighet händelse och inte aktiv otrohet).

Det är så otroligt vanligt med otrohet och att råka bli förälskad. Och känslor styr man inte över. Är vi inte lite väl hårda mot otrogna??

vore det inte bättre att faktiskt vara realist och istället diskutera med sin partner hur man ser på otrohet? Ifall det skulle hända och kanske efter hand när man varit tillsammans så länge som jag och min man- faktiskt våga diskutera möjlighet att öppna upp förhållande utan att det behöva vara så stigmatiserat? 

vi ska ju leva sååå länge

vad tycker ni? Är det rimligt att agera med sådan avsmak när många faktiskt bara råkar begå ett mänskligt misstag?

• Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (kvinna50+) skrev 2023-09-03 17:49:53 följande:
    Det gör väl båda, eller hur? Det måste ju vara ett gemensamt beslut att fortsätta och att göra allt man kan. 
    Så om en beter sig som ett svin mot den andra och den andra säger upp bekantskapen så är det enligt dig bådas fel att det sket sig?

Jag skulle snarare kalla det för ett genomskinligt försök att lägga skulden för den enes idioti på båda.
    Om han ber om förlåtelse och partnern är beredd att försöka förlåta för att rädda relationen så är det ett vuxet beteende
    Bara för att han ber om ursäkt så behöver inte det betyda att han ångrar sig på riktig, bli en bättre människa och sluta bete sig som ett rövhål och förtjäna en andra chans, och att blunda för det är ju abslot inte vuxet utan väldigt naivt.
    Nu tycker jag nog att diskussionen bara går i cirklar så detta blir mitt sista inlägg i tråden

Nej diskussionen går i cirklar eftersom du envisas med att påståt att ge en otrogen skithög alltid är det bästa alternativet med diverse fantasifulla och väldigt långsäkta argument.
  • ClumsySmurf
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 17:57:45 följande: #342
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-03 17:45:26 följande: #340
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 17:23:19 följande:
    Om man lever misshandelsrelation kan jag se det som att misshandlaren inte förtjänar respekt, när det ligger på den nivån ser jag det inte som en ursäkt där man rättfärdigar något utan som varför inte?
    Respekt får man väl alltid förtjäna? Inget som säger att en person förtjänar respekt bara för den inte misshandlar. Om du menar att det skulle vara ett skäl att vara otrogen?
    "Inget som säger att en person förtjänar respekt bara för den inte misshandlar."
    Var skrev jag det?

Anonym (Emma) skrev 2023-09-03 18:02:14 följande: #343
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #342
    "Inget som säger att en person förtjänar respekt bara för den inte misshandlar."
    Var skrev jag det?
    Jag skrev inte att du skrev det. Jag frågar om du tycker det är ett skäl att vara otrogen.
     jag tycker att bli misshandlad är ett giltigt skäl att inte respektera misshandlaren, konsekvenserna av att inte respektera någon är att istället för att leta anledning/ursäkt att vara otrogen får man göra tvärt och det kan vara svårt att hitta anledning om man inte respekterar så jag tycker att det är ett skäl.
  • Anonym (Emma)
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 19:19:06 följande:

Anonym (Emma) skrev 2023-09-03 18:02:14 följande: #343
    ClumsySmurf skrev 2023-02-23 10:33:26 följande: #342
    Var skrev jag det?
    Jag skrev inte att du skrev det. Jag frågar om du tycker det är ett skäl att vara otrogen.
     jag tycker att bli misshandlad är ett giltigt skäl att inte respektera misshandlaren, konsekvenserna av att inte respektera någon är att istället för att leta anledning/ursäkt att vara otrogen får man göra tvärt och det kan vara svårt att hitta anledning om man inte respekterar så jag tycker att det är ett skäl.
    Det förstod jag att du tycker att en misshandlare förtjänar inte respekt. Resten av ditt inlägg förstår jag tyvärr inte den meningen?

Min fråga var dock om du tycker att det är ett giltigt skäl att vara otrogen om personen i fråga inte gjort sig förtjänt av respekt.
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-04 01:15:35 följande:
    Det förstod jag att du tycker att en misshandlare förtjänar inte respekt. Resten av ditt inlägg förstår jag tyvärr inte den meningen?

Min fråga var dock om du tycker att det är ett giltigt skäl att vara otrogen om personen i fråga inte gjort sig förtjänt av respekt.
    Om man inte anser att ens partner gjort sig förtjänt av ens respekt så avslutar man relationen, man springer inte runt och är otrogen och skyller det på att ens partner minsann inte förtjänar någon respek, eller hur?
  • ClumsySmurf
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-04 01:15:35 följande:
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 19:19:06 följande:

att tycka att någon inte gjort sig förtjänt av respekt är ofta subjektivt,
    jag tycker ju att misshandlaren har jobbat på att förlora respekt medan misshandlaren tycker inte tycker att partner förtjänar respekt så jag kan inte svara på frågan utan att sätta den i ett sammanhang.

• Anonym (Emma)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-04 01:31:36 följande:
    Om man inte anser att ens partner gjort sig förtjänt av ens respekt så avslutar man relationen, man springer inte runt och är otrogen och skyller det på att ens partner minsann inte förtjänar någon respek, eller hur?
    Fråga inte mig, det var en annan i tråden verkade tycka att det är OK att vara otrogen mot en hustrumisshandlare för han förtjänar ingen respekt
  • Anonym (rimligt)
    Anonym (Emma) skrev 2023-09-04 14:31:58 följande:
    Fråga inte mig, det var en annan i tråden verkade tycka att det är OK att vara otrogen mot en hustrumisshandlare för han förtjänar ingen respekt
    Nej, det vara snarare du som gjorde om det till det.
  • Anonym (Emma)
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-04 15:12:31 följande:
    Nej, jag frågade hur han tyckte. Han hade kunnat svara, nej, det är inte alls OK att vara otrogen mot en hustrumisshandlare, men det gjorde han inte.
  • Anonym (Emma)

Sammanhanget var väl det ni diskuterade, Molly tyckte att det var en ursäkt att vara otrogen och då svarar du att misshandlades förtjänar ändå ingen respekt. Varför inte vara otrogen då skrev du. Om kriteriet för att det ska vara OK att vara otrogen är att du anser att personen inte förtjänar respekt så har du ju alltid en giltig ursäkt att vara otrogen?

ClumsySmurf skrev 2023-09-04 03:57:52 följande:
    att tycka att någon inte gjort sig förtjänt av respekt är ofta subjektivt,
    jag tycker ju att misshandlaren har jobbat på att förlora respekt medan misshandlaren tycker inte tycker att partner förtjänar respekt så jag kan inte svara på frågan utan att sätta den i ett sammanhang.
  • ClumsySmurf
    Anonym (rimligt) skrev 2023-09-04 15:12:31 följande:
    nej
    ClumsySmurf skrev 2023-09-03 17:23:19 följande:
    molly50 skrev 2023-09-03 16:49:32 följande:
    Jag kan se det som en ursäkt om man t ex lever i en misshandelsrelation och ser det som enda vägen ut.
    I övrigt så tycker jag inte att det finns så många ursäkter.
    Har man problem med något i förhållandet så försöker man prata om det.
    Om det ändå inte blir bättre så är det ärligare att lämna innan man hoppar i säng med någon annan.
    Har man dessutom barn så tycker jag att det är ännu vikt9gare att kunna prata och lösa problem.
    Om man lever misshandelsrelation kan jag se det som att misshandlaren inte förtjänar respekt, när det ligger på den nivån ser jag det inte som en ursäkt där man rättfärdigar något utan som varför inte?

Svar på tråden Otrohet/ öppet förhållande- varför så stigmatiserat?